Poznáte a viete používať kokosovú múku, vodu či mlieko?

, 12.09.2020 06:00
kokos, kokosový orech, palma
Kokosové palmy sú pre väčšinu z nás symbolom exotickej dovolenky. Autor:

Kokosové palmy sú pre väčšinu z nás symbolom exotickej dovolenky. Už aj v bežných supermarketoch dostať kúpiť potraviny vyrobené z kokosu. Viete ich správne používať?

Kokosový olej: Asi najznámejší výrobok z kokosového orecha. Získava sa lisovaním z dužiny kokosového orecha. Prešiel dlhú cestu od úplného zatracovania výživovými poradcami pre vysoký obsah nasýtených mastných kyselín až po nekritické odporúčania ako zázračnej superpotraviny a prostriedku, ktorý je vhodný dokonca aj na umývanie zubov. V našich podmienkach možno v kuchyni odporučiť striedme používanie kokosového oleja v rámci rozmanitosti (oleje je vhodné striedať) s tým, že je vhodný najmä na tepelnú úpravu, vyprážanie a fritovanie, keďže sa ani pri vysokých teplotách neprepaľuje. Obsahuje totiž vyše 90 % nasýtených mastných kyselín. Dnes sa však už nasýtené tuky, ako je aj bravčová masť či maslo nezatracujú, treba však myslieť na to, že najhodnotnejšie a najzdravšie oleje a tuky sú v potravinách ako orechy, avokádo a ryby. Kokosový olej jedlám dodá špecifickú chuť aj vôňu.

Kokosová voda: Získava sa zo zelených alebo z oranžových kokosových orechov, v závislosti od druhu obsahujú 200 ml až jeden liter tekutiny. Nemýľte si ju s kokosovým mliekom! Najlepšie chutí priamo z čerstvého kokosového orecha, aké už možno dostať chladené kúpiť vo viacerých supermarketoch, hoci nie sú práve najlacnejšie. Väčšina z nás pozná kokosovú vodu z hnedých vláknitých orechov, aké kupujeme v období vianočných sviatkov. Kokosová voda je bohatá na enzýmy, vitamín C, ale najmä minerálne látky ako horčík, draslík a stopové prvky ako selén a zinok. Výborne sa hodí ako nápoj pre športovcov na doplnenie nedostatku minerálov, ako prevencia dehydratácie (aj v prípade hnačkového ochorenia), čiže ako izotonický nápoj, pretože obsahuje pomerne veľa draslíka.

V Ázii si môžete kedykoľvek vypiť šťavu z...
V Ázii si môžete kedykoľvek vypiť šťavu z čerstvého kokosového orecha. Vynikajúci prostriedok proti dehydratácii. Autor: SRI LANKA BY BIANKA

Kokosové mlieko: Kokosové mlieko sa na rozdiel od kokosovej vody získava z dužiny zrelých kokosových orechov. U nás sa dá zakúpiť v tetrapakoch alebo konzervách. Ak necháte kokosové mlieko odstáť, po tom, čo sa oddelí voda, odoberiete tukovú vrstvu a získate tak kokosovú smotanu. Kokosová smotana obsahuje menej vody, takže má vyšší obsah tuku a krémovú konzistenciu. Kokosovú smotanu kupujte podľa možnosti bez zahusťovadiel (akým je napr. guarová guma). Kokosové mlieko a smotana sa používajú do rôznych ázijských či exotických jedál. Logicky neobsahujú laktózu (mliečnu bielkovinu), majú predsa rastlinný pôvod. Môžu ich konzumovať aj ľudia s laktózovou intoleranciou či vegáni.

Kokosová múka: Bezlepkový prášok zo sušenej dužiny kokosového orecha. Možno ňou v mnohých prípadoch nahradiť pšeničnú múku. Kokosová múka má menej kalórií a výrazne zvyšuje obsah vlákniny a rastlinných bielkovín v jedlách. Aj dĺžka pečenia je kratšia ako pri pšeničnej múke (namiesto 30–50 minút je to iba 18–20 minút). Kokosová múka sa nedá jednoducho nahradiť v pomere jedna k jednej. Na nahradenie 120 g múky potrebujeme 50 g kokosovej múky a počet vajec v recepte musíme zvýšiť o jedno vajce na 30 g kokosovej múky. Do cesta pridáme viac vody či kokosového mlieka, lebo kokosová múka veľmi absorbuje tekutiny. Vhodná je aj pre celiatikov.

Sirup z kokosových kvetov: Získava sa z nektáru kokosových paliem. Kvet sa nareže a odkvapkáva z neho tekutina, ktorá sa musí rýchlo spracovať, inak nastane fermentácia a nektár sa premení na alkohol. Sladký sirup, nazývaný aj kokosový nektár, sirup z kokosovej palmy či kokosový sirup, možno pre zmenu chuti použiť namiesto javorového alebo agávového sirupu či medu.

Kokosový cukor vzniká varením sirupu z...
Kokosový cukor vzniká varením sirupu z kokosových kvetov, ktorý následne stuhne. V porovnaní s hnedým cukrom má 30-krát viac fosforu a desaťnásobok zinku. Autor: SRI LANKA BY BIANKA

Kokosový cukor: Nech má kokosový cukor akýkoľvek prívlastok, vždy ide v prvom rade o cukor, hoci obsahuje i minerálne látky a inulín – vlákninu, ktorá môže spomaľovať prechod cukru do krvi. V prepočte na sto gramov obsahuje kokosový cukor v porovnaní s agávovým sirupom, medom, javorovým sirupom, trstinovým cukrom či bielym cukrom bezkonkurenčne najviac draslíka. V porovnaní s hnedým cukrom má 30-krát viac fosforu a desaťnásobok zinku. Kokosový cukor vzniká varením sirupu z kokosových kvetov, ktorý následne stuhne. Má glykemický index 35 (podľa iných zdrojov 54), je to však stále menej ako glykemický index trstinového cukru (GI 68) alebo medu (GI 55). Potraviny, ktoré majú vysoký glykemický index (nad 70), obsahujú cukor, ktorý sa štiepi a vstrebáva rýchlo a výrazne zvyšuje hladinu glukózy v krvi. Pri nadmernej konzumácii je však príčinou rovnakých zdravotných rizík, aké sa uvádzajú v prípade obyčajného bieleho rafinovaného cukru.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#kokosy #kokosová voda #kokosová šťava #kokosová múka #kokos
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku