Ideálny jedálniček pri vysokom cholesterole

, 07.11.2020 06:00
žena, tanier, taniere, zdravá strava
Jedzte cesnak – obsahuje množstvo sulfidov, ktoré znižujú množstvo tukov kolujúcich v krvi, dokonca aj krvný tlak. Autor:

Máte vysokú hladinu cholesterolu? Čo by ste mali jesť, čo obmedziť a čomu je najlepšie sa vyhnúť?

Obmedzte spotrebu živočíšnych tukov – tučné mäso, maslo, masť, slanina, tučné syry, plnotučné mlieko. Jedzte hydinu, mliečne výrobky s nižším obsahom tukov a používajte rastlinné oleje (najmä repkový a olivový).

Najzdravšie oleje sú repkový a olivový – obsahujú totiž vysoké množstvo nenasýtených mastných kyselín. Repkový olej takisto obsahuje vysoký podiel omega-3 mastných kyselín i vitamínu E a je vhodný na vyprážanie aj do studenej kuchyne. Najkvalitnejší olivový olej je označený ako extra virgin alebo virgin, je lepší do studenej kuchyne, lebo tepelnou úpravou sa v ňom ničia užitočné látky. Samozrejme, oleje je vhodné striedať (napr. so slnečnicovým, sójovým).

Pozor na sladké pečivo – koláče, sušienky, pečivo z lístkového cesta a zákusky obsahujú veľa transmastných kyselín, ktoré zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi.

Ako je to s vajcami: vajcia boli rehabilitované. Je pravda, že vaječný žĺtok na rozdiel od bielka obsahuje isté množstvo cholesterolu, ale zároveň aj ochranne pôsobiaci lecitín. Zároveň obsahujú omega-3 mastné kyseliny. Pacienti s vysokou hladinou cholesterolu si pri racionálnej strave môžu vajíčka dopriať 2 až 3-krát týždenne (predovšetkým z domáceho chovu), ale nie so slaninou.

Nezabúdajte na ryby – najmä tučné morské ryby sú najlepším zdrojom „inteligentných tukov“ omega-3 mastných kyselín, ktoré majú priaznivý účinok na naše srdce a cievy. Tieto kyseliny si telo nevie vytvoriť samo, preto sa nazývajú esenciálne. Musí ich prijímať v strave: sleď, makrela, losos, tuniak, pstruh, sardinky, jeseter, úhor.

Jedzte cesnak – táto tradičná zložka slovenskej kuchyne obsahuje množstvo sulfidov, ktoré znižujú množstvo tukov kolujúcich v krvi, dokonca aj krvný tlak.

Jedzte veľa zeleniny a ovocia – okrem vitamínov a ďalších prospešných látok obsahujú veľa vlákniny (ovocie napr. rozpustnú vlákninu pektín), ktorá aktívne znižuje hladinu cholesterolu v krvi.

Konzumujte veľa ovsených otrúb či vločiek – obsahujú tzv. ovsený lepok, čo je tiež rozpustná vláknina znižujúca hladinu cholesterolu v krvi. Pol hrnčeka ovsených otrúb denne. Zahustite nimi hoci polievku.

Prehľad vhodných, menej vhodných a nevhodných potravín

Odporúčané v obmedzenom množstve nevhodné
Tuky    
znížiť spotrebu nasýtených tukov, rastlinné tuky a oleje ako repkový, olivový slnečnicový, kukuričný, sójový olej maslo, masť, loj, slanina, oškvarky, palmový a kokosový olej, stužené margaríny
Ryby    
všetky tučné ryby (morské aj sladkovodné), najlepšie dusené a grilované, údené bez kože, ryby vo vlastnej šťave (sardinky, tuniak, šproty), v olivovom oleji, v paradajkovej o­máčke rybacie šaláty s majonézou, vyprážané ryby
Mäso    
kura bez kože, morka, králik, zverina, teľacie, jahňacie hovädzie, bravčové, chudá šunka viditeľný tuk na mäse, hus, kačica, tučné bravčové, údené, mleté mäso, vnútornosti, paštéty, konzervy, údeniny (klobásy, salámy, párky), koža z hydiny
Mliečne výrobky    
kyslomliečne výrobky (acidofilné mlieko, kefír, zakysanky, cmary, jogurty), jogurtové dresingy polotučné mlieko, tvrdé syry (do 30 % tuku v sušine) kondenzované a sušené mlieko, smotanové omáčky a dresingy, majonézy, mastné syry (45 % tuku v sušine), šľahačka
Zelenina    
čerstvá, mrazená, sušená, dusená, varené zemiaky alebo pečené v šupke (s dôrazom na pochutiny cesnak a cibuľu) hranolčeky pripravené na odporúčanom oleji (najradšej domáce) zemiakové lupienky, hranolčeky z fastfoodu, šaláty s majonézou, vysmážaná zelenina
Ovocie    
surové (špeciálne avokádo a nátierky z neho), mrazené, dreň, sušené (bez síry) kompóty a marmelády kandizované ovocie
Orechy    
vlašské, lieskovce, mandle, píniové, makadamové, gaštany, para orechy nesolené búrske, pistáciové, kešu (ak sú smažené) solené oriešky
Strukoviny a obilniny    
ryža, hrach, fazuľa, šošovica, sójové bôby, pohánka, krúpy, ovsené vločky, kukurica, mak, celozrnné cestoviny knedle, zásmažky
Pečivo    
celozrnné výrobky a pečivo zo špaldovej, z ražnej múky netučné pečivo cukrovinky (najmä hotové zákusky v chladiacich boxoch supermarketov), mastné biele pečivo, suché pečivo ku káve, čokolády, šišky, maslové výrobky, zákusky, torty, dobošky, keksy s polevou
Polievky    
netučné vývary, strukovinové, zeleninové kurací, slepačí, hovädzí vývar (odstrániť stuhnutý tuk mastné vývary (zo špikových kostí), polievky zahusťované opraženou bielou múkou alebo husté smotanové polievky
Nápoje    
voda z vodovodu a pramenité vody, čaje (najmä zelený), riedené džúsy, rozpustné cereálne nápoje, filtrovaná a instantná káva, kvalitné kakao bez cukru turecká káva, alkohol (pohár kvalitného červeného vína), stredne- a vysokominerali­zované minerálne vody sladké, kolové (s kofeínom, chinínom, so sladidlami), čokoládové nápoje

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#diétna strava #cholesterol
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku