Raňajky školáka? Pestré a plné živín

Do školských lavíc dnes zasadlo niekoľko desiatok tisíc školákov. Aby vyučovanie zvládli bez únavy a nesústredenia, mali by deň začínať raňajkami. Lenže správne zvolenými.

, 02.09.2021 06:00
desiata, deti, žiaci, spolužiaci, prestávka Foto:
Tak ako raňajky, aj desiata je dôležitou súčasťou stravovacieho režimu dieťaťa a má tvoriť asi 15 percent z denného príjmu energie.
debata (2)

Nielen pre školákov, ale všeobecne sú raňajky najdôležitejším jedlom dňa. „Dodávajú totiž organizmu dôležitú energiu po nočnom hladovaní a poskytujú energetický základ pre dopoludňajšiu výučbu, ktorá predstavuje najnáročnejšiu časť dňa školákov. Nepokoj, neschopnosť sústrediť sa a sledovať výklad učiteľa môžu súvisieť práve so zlými, resp. úplne vynechanými raňajkami,“ upozorňuje na dôležitosť raňajok docentka Jana Hamade, vedúca sekcie ochrany a podpory zdravia a špecializovaných činností Úradu verejného zdravotníctva SR.

Riziká spojené s nevhodným stravovaním a nevhodným zložením raňajok sú všeobecne známe. „Najzávažnejším je obezita, z ktorej plynú ďalšie ochorenia v dospelom veku, ako sú napríklad kardiovaskulárne poruchy, diabetes, ochorenia tráviacej sústavy a podobne. Môže za to nielen absencia raňajok, ale aj ich nevhodné zloženie. Rovnako nebezpečná je aj nepravidelnosť,“ varuje docentka Hamade.

Tá totiž spôsobuje, že organizmus zle reaguje na rôzne veľké prísuny jedla, a tak si po čase začne energiu dodanú pri raňajkách ukladať pre prípad, že by opäť musel trpieť hladom. Dochádza k zvyšovaniu hmotnosti, vzniku nadváhy a obezity, ktorá môže viesť aj ku sťaženej socializácii dieťaťa. Z týchto dôvodov by sa raňajky nemali vynechávať.

„Pri príprave zdravých raňajok sú vhodné celozrnné cereálie alebo pečivo, banán, nízkotučný jogurt, ovsené vločky, tofu, acidofilné mlieko, tvaroh, orechy, ovocie a zelenina. Ide o potraviny, ktoré zásobujú mozog a telo dostatočným množstvom energie a pomáhajú zabrániť kolísaniu hladiny cukru v krvi. Správne zvolené raňajky dodajú svalom a mozgu energiu potrebnú na zvládnutie požadovaných výkonov. Raňajky by mali obsahovať ľahko stráviteľné bielkoviny, malé množstvo tukov a polysacharidy,“ hovorí Jana Hamade.

Desiata je tiež dôležitou súčasťou stravovacieho režimu dieťaťa a má tvoriť asi 15 percent z denného príjmu energie. „Zároveň má byť výživovo pestrá a zdravá. Kvalitná desiata pre školáka má obsahovať celozrnné pečivo, nátierku, prípadne syr, porciu ovocia, zeleniny a kvalitný nápoj. Pre detský organizmus vo vývoji je veľmi dôležitý dostatok vápnika, preto by malo byť súčasťou desiatej mlieko, najmä probiotické, a acidofilné výrobky, jogurty a syry,“ vymenúva docentka Hamade.

Odborníčka neodporúča sladkosti na desiatu alebo olovrant každý deň. „Vhodné sú v prípade náročnejších skúšok, môžu dodať organizmu cukor napríklad formou konzumácie osladených cereálií, resp. sušeného ovocia,“ radí.

Dodržiavanie správneho pitného režimu je tiež jednou z najdôležitejších zásad zdravého životného štýlu vo všetkých vekových kategóriách. Svetová zdravotnícka organizácia a odborníci na zdravú výživu odporúčajú v rámci pitného režimu absolútne sa vyhýbať sladeným nápojom a limonádam. „Nápoje rozdeľujeme do troch skupín – vhodné, nevhodné a tie, ktoré by deti mali piť v obmedzenom množstve. Za najvhodnejší nápoj považujeme vodu, ktorá zodpovedá všetkým požiadavkám na pitnú vodu a je bezpečná, nesýtené vody z kvalitných prírodných prameňov, prípadne dojčenské vody, slabé bylinkové a tmavé nesladené čaje, ovocné čaje, vodou riedené zeleninové a ovocné šťavy,“ vymenúva.

Tie menej vhodné sú minerálne vody a ovocné džúsy. No a tie, ktoré by školáci piť nemali, sú silne mineralizované vody, sýtené oxidom uhličitým, sladené nápoje typu limonád, kolové nápoje, nápoje s prídavkom umelých sladidiel a tie s obsahom chinínu alebo kofeínu.

Najkalorickejším jedlom v priebehu dňa by mal byť obed. Preto je potrebné starostlivo zvážiť, aby v ňom boli začlenené všetky živiny (sacharidy, tuky a bielkoviny) v správnom pomere. „Obed tvorí približne 30 percent energetického denného príjmu,“ dodala docentka Jana Hamade.

dievčatko, topánky, šnúrky, viazanie Čítajte aj Aby váš prváčik ostal zdravý...

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #pitný režim #zdravá strava #školáci #desiata
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy