Zdravá výživa pre deti: Ako na to a v čom robia rodičia chyby?

Ako by mala vyzerať zdravá, pestrá a vyvážená strava - jedna z kľúčových vecí pre správny vývin dieťaťa? Prinášame desatoro výživy detí a ešte viac.

, 18.09.2021 06:00
chlapec, sila, jablká, zdravá strava Foto:
Na olovrant sa hodia napríklad menej sladké druhy ovocia - jablká, marhule, broskyne, citrusy...
debata

Zdravé jedlá pre deti

Raňajky: Mali by byť štartom do nového dňa. Mali by tvoriť 20 až 25 % celkového denného príjmu energie. Ak však dieťa nechce raňajkovať, nenúťte ho. Pripravte mu na raňajky aj dostatok tekutín. Nedostatok tekutín sa počas dňa môže prejaviť únavou, bolesťami hlavy či nepozornosťou.
Vhodné raňajky: pečivo alebo chlieb s maslom; plátok syra alebo kvalitnej šunky a kúsok zeleniny; pečivo s nátierkou; raňajkové cereálie s mliekom alebo bielym jogurtom; miska šľahaného tvarohu s kompótom; pečivo s jogurtom; domáce cereálie s medom; ovocná ryža.

Desiata: Je dôležitá súčasť stravovacieho režimu dieťaťa, má tvoriť 10 až 15 percent z denného príjmu energie. Kvalitná desiata pre školáka má obsahovať celozrnné pečivo, nátierku, prípadne syr, porciu ovocia, zeleniny a kvalitný nápoj. Pre detský organizmus vo vývoji je veľmi dôležitý dostatok vápnika, preto by malo byť súčasťou desiaty mlieko, probiotické a acidofilné výrobky, jogurty a syry. Ak dieťa trpí intoleranciou laktózy, prípadne mliečnej bielkoviny, poraďte sa s lekárom o potravinách, ktoré sú preň vhodné. Z ovocia a zo zeleniny striedajte druhy, ktoré má dieťa rado. Nezabúdajte na nápoj pre školáka, najzdravšia je čistá voda, striedajte ju s nesladeným čajom, vodou s domácim sirupom, čerstvými šťavami alebo nesýtenou minerálnou vodou. Nevhodné sú energetické a rôzne sladené nápoje. Deti potrebujú aj rýchle kalórie, sladkosti im nemusíte úplne zakazovať, no uprednostnite kvalitné výrobky, napríklad cereálne keksíky, sušené ovocie či tyčinky s vyšším obsahom kakaa.
Vhodné desiate: chlieb alebo pečivo s maslom, šunka a tvrdý syr; jogurt; tvarohový dezert; sušené ovocie, domáce müsli, zmes orechov, detská výživa

školáci, deti, desiata, olovrant, zdravá výživa Čítajte viac Vyvážená desiata a výživný olovrant pre naše deti

Obed: Mal by byť „zavŕšením“ hodovania prvej polovice dňa, keď by deti mali zjesť asi 60 % dennej energie. Obed by mal tvoriť 30 až 35 %. Školské jedálne majú k dispozícii tzv. spotrebný kôš a odporúčané dávky a potraviny, ktoré by mali deťom ponúkať tak, aby jedálny lístok zodpovedal odporúčaným zásadám zdravej stravy.

Olovrant: Mal by tvoriť už len 10 % energetického príjmu. Ideálne je zamerať sa na potraviny, ktoré majú nižšiu energetické hodnotu a glykemický index. Ak ale dieťa športuje, treba výdatnosť olovrantu prispôsobiť tomu, čo potrebuje.
Čo na olovrant: chlieb alebo pečivo s maslom, so šunkou alebo s tvrdým syrom; zelenina; menej sladké druhy ovocia – jablká, marhule, broskyne, citrusy

Večera: Mala by pokryť približne 15 až 20 % denného energetického príjmu, rovnako ako olovrant by aj večera mala byť dostatočne veľká, ale energeticky menej výdatná. A nemusí byť v každom prípade teplá.
Príklad vhodnej večere: zeleninový šalát so syrom a s chlebom; cestovinový šalát s jogurtovým dresingom; chlieb s tvarohom; chlieb so šunkou alebo syrom, zelenina

Druhá večera: malo by ju dieťa dostať tri hodiny pred spaním. Ak je vaše dieťa aktívne od rána do večera, športuje a má celkovo väčší výdaj energie, môžete mu v prípade hladu ešte po večeri dať niečo ľahšie. Viac denných jedál sa odporúča aj deťom, ktoré majú nízku hmotnosť.
Čo sa odporúča: jogurt; tvrdý syr alebo tvaroh; šunka; zelenina alebo menej sladké ovocie

žiačka, OK, okej, písanie Čítajte aj Voliteľný predmet o zdravej výžive aj pre ďalšie ročníky ZŠ

Kde robia rodičia najčastejšie chyby v stravovaní detí

Nepravidelnosť
Deti ráno vstávajú v poslednej chvíli, a tak nemajú čas raňajkovať. Obedy v škole mnoho detí odmieta – chodiť do školskej jedálne nie je „in“. Alebo jednoducho „nemajú na obed čas“. Zato popoludnie a večer si to vynahradia v stánku rýchleho občerstvenia alebo večer doma pri počítači alebo televízii.

Málo pestrý jedálny lístok
Malé deti, ktoré sa s jedlom len zoznamujú, často odmietajú úplne všetko vrátane toho, čo ešte nedávno mali rady. Ide o normálny psychomotorický vývoja a rodičia by to nemali príliš riešiť a nemali by jedlo, ktoré momentálne dieťa odmieta, vyradiť z jedálneho lístka. Ak tak urobia, dieťa zvyčajne pozná a konzumuje veľmi obmedzené množstvo potravín, čo nie je dobre.

Nadmiera sladkostí
Čo sú deti takmer bez výnimky „ochotné“ konzumovať? Sladkosti. Sladká chuť je prvá, s ktorou sa v podobe materského mlieka stretávame, a vedie do istej miery k navodeniu pocitu bezpečia. V prírode sú sladké plody nositeľmi vyššieho množstva využiteľnej energie, a sú teda výhodné. Niečo iné je však situácia u mnohých detí, ktoré v podstate inú ako sladkú chuť odmietajú. A opäť k tomu nezriedka prispievajú samotní rodičia, ktorí dieťaťu ponúkajú sladkosť ako odmenu.

Nedostatok ovocia a zeleniny
Zelenina a ovocie sú u mnohých detí nepopulárne, pričom zelenina je na tom ešte o niečo horšie ako ovocie. Deti ovocie a zeleninu, prípadne jedlá z nich často nepoznajú a odmietajú ich ochutnať. Je potom ťažké chcieť, aby sa stravovali v školskej jedálni, ktorá sa snaží v strave dodržať odporúčané množstvá zeleniny a ovocia, ktoré majú deti dostať.

deti, pitie, slamka, pitný režim, limonáda, osvieženie, leto Čítajte viac Dajte dieťaťu zdravý nápoj

Desatoro výživy detí

1. Doprajte deťom pestrú a rozmanitú stravu, bohatú na ovocie a zeleninu, celozrnné potraviny, mliečne výrobky, ryby a hydinu.

2. Deti by sa nemali prejedať, ale ani hladovať – jesť by mali pravidelne 5– až 6-krát denne; veľkosť porcie prispôsobte ich rastu, hmotnosti a množstvu pohybu.

3. Jedlo pripravujte z kvalitných zdrojov bielkovín (hydinové a rybie mäso, strukoviny, cereálie).

4. Niekoľkokrát denne im podávajte mliečne výrobky.

5. Uprednostňujte kvalitné rastlinné tuky a oleje pred živočíšnymi.

6. Učte ich striedmosti v konzumácii cukru, sladkostí a sladených nápojov. Sacharidy by mali prijímať hlavne z cereálií, ovocia a zo zeleniny.

7. Obmedzte soľ v jedle.

8. Naučte ich správnemu pitnému režimu.

9. Učte deti zdravému spôsobu života svojím vlastným príkladom, zaujímajte sa o to, čo jedia mimo domova.

10. Pravidelne konzultujte zdravotný stav dieťaťa (hladinu cholesterolu, krvných tukov, krvného tlaku, nadváhu…) s jeho praktickým lekárom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #deti #zdravá strava #stravovanie detí #stravovanie a deti
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy