Ich kvalita bola pomerne rôznorodá, tie najlepšie sa mohli po chuťovej stránke porovnávať s doma odšťavenými pomarančmi, ale viaceré zaostávali po chuťovej stránke, prípadne neobsahovali dostatok vitamínu C. Z hľadiska senzorického hodnotenia mali navrch priamo vylisované džúsy (nie tie z koncentrátu), z nich príjemne prekvapili aj privátne značky obchodných reťazcov.
Tri džúsy z koncentrátu (Aldi Nord Gut Bio, Edeka a Netto Marken-Discount) obsahovali značné množstvo chlorečnanov. Podľa výrobcov sú pomaranče spracované priamo v mieste pestovania a zberu a v tom je pravdepodobne problém – pitná voda, ktorá sa používa v inkriminovaných krajinách na umývanie ovocia, je dosť chlórovaná. Množstvo ďalších džúsov, ktoré sa vyrábajú v exotických krajinách, je však dôkazom, že vysokému obsahu chlorečnanov sa dá bez problémov vyhnúť.
Obsah vitamínu C ako jedno z kritérií kvality
Jedným z kritérií kvality je obsah vitamínu C, čiže kyseliny askorbovej v pomarančovej šťave. Nemecké národné a medzinárodné smernice požadujú minimálny obsah 200 mg vitamínu C na liter. Vitamín C sa rozkladá pomaly, preto by tieto džúsy mali mať aj na konci svojej trvanlivosti dostatok „céčka“. Džúsy od dmBio (priamo lisovaný dmBio Orangensaft v tetrapaku) a Amecke Sanfte Säfte Orange (z koncentrátu v tetrapaku) sa však pohybovali hlboko pod požadovanou hranicou.
Pomarančový džús, pochopiteľne, nie je regionálny produkt. Viac ako polovica celosvetovej produkcie pomarančovej šťavy pochádza z Brazílie. Aspoň čiastočné zastúpenie brazílskych citrusov malo 21 z 26 testovaných džúsov, pričom médiá a mimovládne organizácie už roky poukazujú na nevyhovujúce pracovné podmienky na tamojších plantážach. Aj preto je možno namieste všímať si logá ekologickej a sociálne udržateľnej produkcie (dolu nižšie v infografikách).
Víťazi v oboch skupinách
Medzi džúsmi z koncentrátu sa v celkovom hodnotení najlepšie umiestnila značka Pfanner Fair & Gut 100 % Orange, na treťom mieste Lidl Fairglobe Orangensaft (oba v nápojovom kartóne).
Medzi priamo vylisovanými džúsmi zvíťazil Kaufland K-Favourites Gekühlter Orangensaft mit Fruchtfleisch (po slovensky chladená pomarančová šťava s dužinou) a na druhom mieste Lidl/Solevita Orange Premium mit Fruchtfleisch (tiež s dužinou, oba v plastových fľašiach).
Fotografie produktov a rebríčky hodnotení si možno pozrieť TU.
Logá, ktoré poznáme aj z našich obchodov
Rainforest Aliance – značka so zelenou žabkou. Cieľom je pestovanie šetrné ku klíme, ochrana biologickej rozmanitosti a ľudských práv. Základnou požiadavkou je, aby bola pracovníkom vyplácaná aspoň minimálna mzda.
Fairtrade – táto certifikácia zaručuje poľnohospodárom, väčšinou drobným pestovateľom, minimálne výkupné ceny za úrodu. Pestovatelia dostávajú dotácie napríklad aj na rôzne sociálne projekty.
Biocertifikácia EÚ – zakázané sú napríklad syntetické chemické pesticídy, toto nariadenie EU o ekologickom poľnohospodárstve však nekladie nijaké sociálne požiadavky.
100 % šťava verzus koncentrát
- Stopercentná ovocná a zeleninová šťava musí obsahovať 100 % podiel ovocnej alebo zeleninovej zložky. Môže obsahovať jedine prírodné cukry, vitamíny, minerály a kyselinu citrónovú. Dôležité je, že takýto džús podľa platnej legislatívy EÚ nesmie byť z koncentrátu, musí byť automaticky bez cukru, sladidiel a akýchkoľvek konzervačných látok. 100 % ovocná a zeleninová šťava nesmie obsahovať ani vodu.
- Pridanú vodu obsahujú džúsy vyrobené z koncentrátu. Koncentrát vzniká tak, že z odšťaveného ovocia a zeleniny sa odparí tekutá zložka pri teplote cca 110 stupňov Celzia. Dôvod je zmenšenie objemu koncentrátu približne na 1/5 zo skladovacích a kapacitných dôvodov. Následne si ho jednotliví výrobcovia podľa vlastných receptúr riedia vodou. Koncentrát neobsahuje ani „naturálnu“ tekutinu z ovocia a zeleniny, riedi sa pitnou vodou. Ak nechcete v tomto smere urobiť chybu, hľadajte vždy slovné spojenie „100 % za studena lisované šťavy“. Ale aj džús z koncentrátu je vždy lepšia voľba ako sladené limonády s farbivami a konzervačnými látkami či kolové nápoje.