Ako vymeniť zdravotnú poisťovňu

Raz za rok môžu poistenci vymeniť svoju zdravotnú poisťovňu. Vždy to však treba urobiť do určitého termínu, tento rok do 30. septembra podaním prihlášky.

26.08.2010 06:01
lekár - diagnostika -nemocnica - konzultácia -... Foto:
Zmenu zdravotnej poisťovne treba zvážiť. Vhodné je poradiť sa so svojím ošetrujúcim lekárom.
debata

Po zlúčení Spoločnej zdravotnej poisťovne so Všeobecnou zdravotnou poisťovňou a Apolla s Dôverou, sú v súčasnosti na trhu tri poisťovne.

Ľudia sa zvyčajne rozhodujú pre konkrétnu poisťovňu podľa toho, či ich lekár s ňou má uzavretú zmluvu, ale aj podľa toho, či poisťovňa uhrádza napríklad plánovaný operačný zákrok.

Zmenu treba dobre zvážiť a netreba ju unáhliť. „Odporúčame nekonať unáhlene a dôkladne to zvážiť. Ide o vážne rozhodnutie, o ktorom je vhodné poradiť sa s príbuznými, prípadne známymi, ktorí už so zmenou majú skúsenosti, ale aj so svojím ošetrujúcim lekárom, prípadne lekárom špecialistom, pretože rozhodujúca je aj skutočnosť, či má lekár s danou zdravotnou poisťovňou uzavretú zmluvu,“ vraví Milan Michalič, hovorca Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

V prípade súkromnej poisťovne majú mnohí ľudia obavy, či by ich mal kto ošetriť, ak by poisťovňa skrachovala. „Platí zásada, že v prípade neodkladného zdravotníckeho zákroku ho musí poskytovateľ urobiť bez ohľadu na príslušnosť k zdravotnej poisťovni. Neodkladnosť vyhodnocuje lekár. Pri ošetrení, ktoré nie je neodkladné, sa môže stať, že lekár – vzhľadom na to, že nemá zmluvu s poisťovňou pacienta – ho nemusí ošetriť,“ hovorí Michalič.

V súvislosti so zmenou poisťovne riešil Úrad pre dohľad v minulých rokoch niekoľko podaní. „Najviac sa opakovali prípady, keď niektoré zdravotné poisťovne používali zavádzajúce informácie, aj o iných poisťovniach, respektíve ponúkali výhody nad rámec stanovený zákonom. Niektoré ponúkali aj rôzne peňažné poukazy na nákup liekov v lekárňach, prípadne poukazy na zľavy v rôznych zariadeniach.“ Časť podnetov obsahovala oznámenia alebo sťažnosti o tom, že za poistencov niekto podal prihlášku na zmenu bez ich vedomia. „Na základe týchto sťažností úrad podal niekoľko hromadných trestných oznámení na neznámeho páchateľa. Niektorí sa sťažovali na fakt, že poskytovatelia zdravotnej starostlivosti nemali s tou poisťovňou, do ktorej si podali prihlášku, uzavretú zmluvu a v niektorých bez udania dôvodu žiadali o stornovanie prihlášky do novej poisťovne a vrátenie sa do pôvodnej,“ dodáva Michalič.

Ako sa rozhodovať
Najdôležitejšie je, aby zdravotná poisťovňa dokázala zabezpečiť kvalitnú zdravotnú starostlivosť vtedy, keď ju človek potrebuje. Podľa hovorkyne Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petry Balážovej by sa mal záujemca o zmenu pýtať, či má poisťovňa uzatvorené zmluvy s dostatočným počtom zdravotníckych zariadení, aký nadštandard poskytuje, čo robí v rámci prevencie závažných ochorení a podobne. „Dôležitým kritériom je aj veľkosť a stabilita poisťovne, jej podiel na trhu, dostupnosť pobočiek a kvalita poskytovaných služieb.“

Podľa Radoslavy Miklášovej z Dôvery má každý svoje vlastné kritériá, ktoré nemôže nikto ovplyvniť. „Môže to byť napríklad ponuka nad rámec zákona, počet zmluvných lekárov v jeho regióne, spôsob komunikácie s poisťovňou, transparentnosť čakacích listín a podobne. Vplyv pri rozhodovaní majú aj skúsenosti ostatných rodinných príslušníkov či známych.“

Ľudí by malo zaujímať aj to, či je poisťovňa, pre ktorú sa rozhodujú, finančne dosť silná. Podľa Michaliča si svoje povinnosti plnia všetky poisťovne. Zabezpečujú zdravotnú starostlivosť tak, ako im to ukladá zákon, všetky sú finančne schopné.
„Všeobecná zdravotná poisťovňa je na trhu zdravotného poistenia najdlhšie, má najväčšie skúsenosti, veľký počet zmluvných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, dostupnú sieť pobočiek, priemerne na poistenca vynakladá najviac finančných prostriedkov a dokáže mu zabezpečiť aj finančne najnáročnejšiu liečbu,“ vymenúva pozitíva Balážová.

„Pri výbere poisťovne odporúčam orientovať sa podľa kvality, dostupnosti a efektivity zdravotnej starostlivosti, spokojnosti pacientov, ale aj lekárov s poisťovňou,“ vraví Marián Abaffy, riaditeľ úseku marketingu Union zdravotnej poisťovne.
Dôležité je zaujímať sa aj o preventívne programy, ktoré poisťovňa ponúka nad rámec svojich povinností. Základný bezplatný rozsah prevencie totiž garantuje zákon, niektoré však poskytujú služby aj nad jeho rámec. „Orientujeme sa najmä na poskytnutie kvalitnej, bezpečnej, dostupnej a efektívnej zdravotnej starostlivosti. Naším poslaním je byť modernou poisťovňou na strane poistenca zameriavajúc sa na prevenciu a proaktivitu,“ hovorí Abaffy.

Prednosťou Dôvery je, podľa jej hovorkyne, finančná stabilita. „Máme dostatok financií na úhradu zdravotnej starostlivosti, zmluvným poskytovateľom platíme včas. Zabezpečujeme aj náročné zákroky, drahé lieky aj liečbu v zahraničí,“ vraví Miklášová.

Na zmenu zostáva mesiac
„Zdravotnú poisťovňu je možné zmeniť raz do roka. Ak pošlete prihlášku do vybranej poisťovne, jej poistencom sa stanete od 1. januára 2011. Z pôvodnej sa netreba odhlasovať, urobí to za vás nová zdravotná poisťovňa,“ vraví Balážová. Tlačivo prihlášky je možné poslať buď poštou, alebo priniesť osobne či vyplniť ho elektronicky.

„Snažíme sa novým poistencom uľahčiť podanie prihlášky cez internet,“ vraví Abaffy z Unionu. „Ponúkame možnosť vyplnenia prihlášky prostredníctvom elektronického formulára, ponúkame aj službu prihláška kuriérom. Po kliknutí na tlačidlo Odoslať na doručenie kuriérom bude vyplnená prihláška odoslaná do našej poisťovne a na základe telefonického dohovoru doručená kuriérom bezplatne na adresu poistenca na podpis.“ vraví. Prihlášku však možno podať aj osobne.

Prijatú prihlášku do troch dní preverí Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý, okrem iného, zisťuje aj to, či ste nepodali prihlášku aj do inej zdravotnej poisťovne. Ak áno, platí prvá správne vyplnená prihláška. Ak niekto nestihne termín do 30. septembra a prihlášku vypíše až po 1. októbri, musí počítať s tým, že sa poistencom stane až v roku 2012. Podľa Michaliča predbežný počet prihlášok na zmenu zdravotnej poisťovne k 1. januáru 2011 je 24 214. „Tento stav bol aktuálny k 31. júlu tohto roka,“ dodáva.

Facebook X.com debata chyba Newsletter