Keď nás prepadne štikútanie... počas jedla nepite ani sa nesmejte

Citoslovce pre kýchanie je hapčí. Pre štikútanie alebo čkanie (odborne nazývané singultus), presné citoslovce nie je, no napriek tomu všetci dôverne vieme, ako znie (podobá sa na "hik").

23.10.2010 09:00
grganie - štikútanie - ústa - nervozita Foto:
Čkanie môže podporiť niečo studené, preplnený žalúdok a ak používame nesprávnu techniku rozprávania a dýchania.

Ak nás pochytí, preklíname jeho, seba aj celé okolie. Pri kŕči v lýtku sa odporúča pritiahnuť chodidlo prudko v jeho protismere. Ale čo s bránicou a jej kŕčom? Čkanie sa totiž spustí po tom, ako zaskočíme bránicu návalom vzduchu tým, že podráždime nervy, ktoré k nej vedú. Hrtanová príchlopka uzavrie priedušnicu, hoci dýchací cyklus vdych – výdych ešte nie je skončený.

Zvuk, ktorý vydávame je prúd vzduchu, ktorý naráža na hlasivky pri každom trhnutí bránice. V medicínskych príručkách sa tento reflex označuje ako neškodný. Nijako nesúvisí s ochorením žalúdka. Iba ak trvá dlho a nedá sa ničím stopnúť, buďte obozretní a navštívte lekára. Môže to mať vážne príčiny: gastritídu, žalúdkové vredy, zväčšenie štítnej žľazy, poruchu látkovej premeny alebo infarkt v mozgovom kmeni.

Čkanie môže podporiť niečo studené, preplnený žalúdok a ak používame nesprávnu techniku rozprávania a dýchania. V praxi to vyzerá asi takto: Štikútať začne človek, ktorý do seba hltavo hádže všetko, čo okolo seba vidí a navyše zapíja to čímsi studeným, priam ľadovým. Alebo opisuje mimoriadne vtipný zážitok, ktorý prerušuje nesmiernymi záchvatmi smiechu.

Štikútka sa určite neozve, keď budete iba jesť, alebo iba rozprávať. Nie obe činnosti zároveň. A ak jete, nie náhlivo – podráždite si žalúdok, bránicu, pažerák aj priedušnicu. K jedeniu sa nehodí ani smiech. Ak pijete, tak z pohára. Preferujte tiché nápoje pred bublinkovými. Štikútka sa niekedy spustí aj po horúcich a pikantných jedlách a taktiež po alkohole na prázdny žalúdok. Prikázať: Nejedzte ich, vylúčte alkohol, je jednoduché, ťažšie je to s dodržaním. Nič nerobte hltavo a prehnane.

Bránicu sme už rozdráždili, ale čo teraz? Ako to čo najrýchlejšie zastaviť?
- Zadržte na desať sekúnd dych – podráždená bránica dostane čas na upokojenie.
- Vybite klin klinom a napite sa ľadovej vody. Rovnako pozitívne účinkuje aj citrónová šťava či jablčný ocot.
- Zhltnite kávovú lyžičku kryštálového cukru – donúti dýchací systém, aby dal viac miesta prehĺtaniu
- Rozdráždite nos (napríklad štipkou soli či tabaku) a kýchnite si.
- Pomalé dýchanie zhlboka. Dýchajte takto a štikútku ignorujte. Mala by prestať.
- Skúste si jemne pritlačiť prstami obe očné gule (viečka sú privreté). Táto metóda využíva „okulokardiálny reflex“, ktorý má spomaliť pulz a dýchanie.

K neovereným receptom, ktoré si medzi sebou poradia ľudia, lebo im zabrali, patria tieto:
- Rozpažíme ruky, hlavu držíme vzpriamene. Ktosi nám v takejto polohe naleje do úst tekutinu. Upijeme si iba malý dúšok.
- Pri štikútke sa treba predkloniť a upiť si v takejto polohe z piva
- Vášnivé bozkávanie vraj „zaskočí“ štikútku a stíchne
- Pomáha vraj aj zdvihnutie ruky nad hlavu a následné uchlipnutie vody.
- Zadržte si prstami jazyk a nepustite päť minút.
- Dýchajte do papierového vrecka.
- Nastrašenie je tiež „šoková terapia“ a takisto zmena sústredenia na celkom niečo iné. Štikútanie od nás odíde, keď si ho vypustíme z hlavy.

Hovorí sa: Že keď štikútame, niekto nás spomína.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba