Príbeh o hypertenzii sa začína slovom soľ

Kto by nepoznal slovo hypertenzia? Ide o vysoký krvný tlak a najlepšie ho poznajú predsa len tí, ktorí naň, občas aj celý život, trpia. Hovoríme o ňom ako o diagnóze, ak sú hodnoty krvného tlaku meraného v pokoji zvýšené dlhodobo.

06.01.2012 07:00
soľ - vysoký obsah soli - sodík - solenie Foto:
V prípade vysokého krvného tlaku skutočne nepomôže nič viac, ako prestať soliť.
2

Začiatok príbehu o vysokom krvnom tlaku sa začína slovom soľ… Čím viac si jej doprajete, tým odvážnejšie si koledujete o spomínaný problém. Tlak s prísunom tejto ingrediencie nebude nikdy klesať. Ohrození sú okrem ľudí, ktorí si jedlo nezabudnú presoliť, ľudia v strednom veku a s nadváhou.

Každá choroba sa dá (našťastie) ovplyvniť stravou. A v prípade vysokého krvného tlaku skutočne nepomôže nič viac, ako prestať soliť. Podľa štatistiky totiž na Slovensku solíme až štyrikrát viac ako je zdravé! Ak by bola reč o „zdravom“ solení, nemohla by denná dávka presiahnúť jeden gram soli.

Skutočnosťou, pod ktorú sa podpísali viacerí odborníci na výživu, je tiež fakt, že vegetariáni na vysoký tlak netrpia. Strašne veľa soli sa nachádza totiž aj v mäse a je jedno, či sa jedná o mäsovú konzervu, párky alebo salám. Bravčové mäso dokonca dostalo nálepku „zvyšovateľ krvného tlaku“. Práve preto tvoria vegetariáni skupinu, pre ktorých je hypertenzia malou neznámou. Človek, ktorý si chce znížiť krvný tlak, by sa mal vyhnúť aj syrom, častokrát bývajú tiež presolené. Tlak zodpovedne zníži aj cesnak alebo dokonca opaľovanie.

Jesť zeleninu v prípade liečenia vysokého krvného tlaku je správne, no nemala by byť nakladaná a sterilizovaná – opäť sa v nej nachádza veľmi veľa soli. Všetko slané by malo z kuchyne a obývačky zmiznúť. Či sú to pražené a solené arašidy alebo soletky.

Keďže aj obezita súvisí s vysokým krvným tlakom, pacient by sa mohol pokúsiť schudnúť. V tom prípade už však nestačí vylúčiť z jedálnička len soľ, ale s ním aj cukor a tuky. Logicky to vychádza tak, že to, čo pacient s hypertenziou potrebuje, je rastlinná strava. Zelenina, ovocie, obilniny a strukoviny. K tomu by nemal zabudnúť na prísun vápnika a draslíka. Vápnik sa nachádza napríklad v sóji, mrkve či v peržlene a draslík v hrozienkach, ovsených vločkách či banánoch. Telo človeka, ktorému zúfalo chýba draslík, hromadí nebezpečný sodík. A problém je na svete.

„Stúpol mi tlak“ sa hovorí aj v prípade, ak nás niekto nahneval, a nie náhodou. Stres, strach, závisť, hnev, ale aj bolesť, sú ďalšie faktory, ktoré negatívne vplývajú na hodnoty krvného tlaku. Ovplyvňujú sa však podstatne ťažšie, ako výživou, z ktorej občas postačí, ak z nej uberieme.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
2 debata chyba