Pivo je stále tolerované ako ľudový nápoj

Pokusov, ako redukovať pitie alkoholu na Slovensku, bolo už niekoľko. Potrebné bolo aj vysvetliť ľuďom, čo je striedme a čo nárazové pitie.

23.07.2013 06:00
alkohol, pivo, nápoj, krčma Foto:
Propagácia piva ako niečoho, čo je neškodné, nie je na mieste, tvrdí Darina Sedláková.
debata

„Cesta je to pomerne komplikovaná, no napriek tomu sa tejto téme Svetová zdravotnícka organizácia venuje už takmer dvadsať rokov,“ povedala riaditeľka kancelárie Svetovej zdravotníckej organizácie, Darina Sedláková. Podotkla tiež, že hoci členom WHO sme „od nepamäti“, na nové trendy sme naskočili až v roku 2002. Odvtedy tu existujú národné politiky, ktoré majú v záhlaví boj či kontrolu alkoholu a v súčasnosti sa pracuje na tzv. treťom Národnom akčnom pláne pre alkohol.

„Na rozdiel od tabaku nemôžeme povedať, že prvá kvapka alkoholu je zdraviu škodlivá. Alkohol má aj pozitívne účinky a to nám situáciu komplikuje u laickej verejnosti, aj u štátnych inštitúciách, od ktorých očakávame, že legislatívne a iné kroky prijmú,“ pripomenula ďalej Sedláková.

Hoci štatistiky nie sú presné, odhaduje sa, že na Slovensku je asi štvrť milióna alkoholikov, z toho asi 10 percent mužov a 1,2 percenta žien, ktorí sú evidovaní ako alkoholici v poradniach a asi 15 percent mužov a 2,2 percenta žien praktizujú nárazové pitie, čo je „veľmi populárny fenomén“. Znamená to, že sa opijú nárazovo a do nemoty. Reč je o 60 gramoch čistého alkoholu na jedno posedenie. A podobne ako vo svete, aj u nás sa zvyšuje percento pijúcej mládeže. „Keď sme pred dvoma rokmi robili reprezentatívny prieskum mladých ľudí od 11–15 rokov, vysvitlo, že až polovica týchto detí má s alkoholom skúsenosť, dvaja z desiatich boli v tomto veku dokonca už opití a nemajú problém dostať sa k alkoholu ani napriek tomu, že to už legislatíva rôznymi zákazmi upravuje,“ objasnila Sedláková.

Ako ďalej upozornila Sedláková, toleranciu alkoholu v spoločnosti vytvára aj skutočnosť, že na rodinných posedeniach ponúkajú rodičia maloletým alkohol. Spomínaný Národný akčný plán by mal osloviť, resp. adresne riešiť dva základné momenty: znížiť ponuku alkoholu a znížiť po ňom dopyt. "Bolo veľa kampaní, ktoré odišli tak, ako prišli, možno jednorazovo zarezonovali. No dôkazy dnes stále hovoria o tom, že cena, dane, obmedzenie miesta predaja a tiež čas predaja sú obmedzenia, ktoré vo svete fungujú a mal by sa na ne zamerať každý Národný akčný plán vrátane slovenského.

Pripomeňme, že vo svete sú miesta, kde dostať alkohol v limitovanom množstve a v niektorých krajinách tiež len vo vyhradenom čase. Ak si teda chcete alkohol kúpiť povedzme po 22. hodine, už vám ho nikto nepredá. Netreba zabúdať ani na reklamu, ktorá alkoholovej otázke nepomáha. Podľa Sedlákovej slov je to na Slovensku „pole neorané“, reklama na alkohol na nás padá všade. „Billboardy s alkoholovými nápojmi sú v tesnej blízkosti školských zariadení a to ak nie je na hrane zákona, tak niečo, čo by sa nemalo spoločensky tolerovať,“ myslí si tiež Darina Sedláková. Národný akčný plán by mal riešiť aj samotné slogany reklám.

V neposlednom rade by mali pomôcť aj rôzne osvetové kampane zamerané na deti či rodičov. Na ceste, ako ich osloviť, sa ukázali účinné aj mienkotvorné osoby, tzv. celebrity, ktoré jednoznačne idú dobrým príkladom a tiež by sa v médiách mal obmedziť, resp. zmiznúť ich fotografie s cigaretou či pohárikom v ruke.

Ďalším kameňom úrazu v tejto téme je sponzoring, ktorý u nás zo strany výrobcov a distribútorov alkoholu stále funguje. „Tiež je na zamyslenie, do akej miery treba v tomto smere limitovať ich pôsobenie,“ podotkla D. Sedláková. Pivo je napríklad stále tolerované ako ľudový nápoj, vyhýba sa aj daňovým úpravám. „Propagácia piva ako niečoho, čo je neškodné, nie je na mieste.“ Hoci je kultúra pitia vína vo vekovej kategórii 25–35 na Slovensku pomerne etablovaná, mládežníci predsa len začínajú obyčajne s pivom.

debata chyba