Zásady cvičenia u diabetikov

, 23.08.2013 06:00
cyklista, bicykel, bicyklovanie
Ilustračné foto. Autor: , ,

Pre diabetika je vhodné aeróbne cvičenie 3- až 6-krát do týždňa v trvaní 30 až 45 minút tak, aby dosahoval 60 až 90 percent maximálnej tepovej frekvencie.

Tú si vypočítame: 220 – vek, u starších ľudí 200 – vek. Z výslednej hodnoty potom určíte 60 až 90% v závislosti od trénovanosti daného človeka. Napríklad pre 50-ročnú osobu je maximálna tepová frekvencia 220 = 50 = 170 úderov za minútu. Rozmedzie jej tepovej frekvencie bude od 102 do 153 úderov za minútu.

Medzi odporúčané formy cvičenia patrí turistika, chôdza, nordic walking, kondičné aeróbne cvičenie, jazda na bicykli, plávanie, korčuľovanie, lyžovanie, tanec.

Zásady pri fyzickej aktivite u diabetika neliečeného inzulínom

  1. cvičenie zvyčajne nevyvoláva hypoglykémiu, preto netreba jesť sacharidy navyše, najmä ak je cieľom aj zníženie hmotnosti
  2. ak chcete znížiť svoju hmotnosť, kombinujte cvičenie s redukčnou diétou
  3. ak máte sklony k hypoglykémii pri cvičení alebo po ňom, poraďte sa o znížení dávok liekov
  4. cvičte po dohode s lekárom

Zásady pri fyzickej aktivite u diabetika liečeného inzulínom

  1. cvičiť asi jednu hodinu po jedle, vyhnúť sa veľkej fyzickej aktivite v čase maximálneho pôsobenia inzulínu
  2. monitorovať glykémiu pred cvičením, počas neho aj po ňom s odstupom niekoľkých hodín
  3. necvičiť pri glykémii nad 16 mmol/l (či 14 mmol/l + ketolátky v moči)
  4. znížiť zvyčajnú dávku inzulínu o 25 až 50 % pred cvičením, resp. aj po cvičení
  5. pred cvičením zjedzte navyše 20 až 40 g sacharidov pri glykémii pod 7 mmol/l
  6. počas cvičenia jedzte každú hodinu navyše 10 až 40 g sacharidov (sušienky, sladké nápoje)
  7. inzulín aplikujte do miesta, ktoré nie je cvičením veľmi zaťažené, vhodné je do brucha
#cvičenie #diabetes #cukrovka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku