Čo spôsobuje bolesť chrbtice a ako ju správne zaťažovať

Zlé držanie tela, obezita, ochabnuté svalstvo. Tieto faktory zvyšujú pravdepodobnosť, že chrbát začne bolieť. Ohrození sú najmä tí, ktorí pri práci dvíhajú ťažké bremená, ale aj tí, ktorí takmer celý pracovný čas presedia.

, 17.02.2014 06:00
práca, počítač, chrbtica, sedenie, monitor Foto:
Pri počítači by ste mali sedieť v správnej polohe, predkolenia so stehnami by mali zvierať uhol 90 stupňov, takisto predlaktia s ramenami, hlava by nemala byť predsunutá a monitor by ste mali mať vo výške očí.
2

Akútna bolesť zvyčajne pochádza z natiahnutých svalov a väzív. Správnym držaním tela dosiahneme, aby svaly pracovali tak, ako majú.

Bolesť chrbtiece spôsobuje aj:

  • Vydraté platničky a vysychanie tekutiny v nich. Platničky tlmia nárazy medzi stavcami. Okolo 20. roku života začína rôsolovité jadro platničky strácať svoju pružnosť, vysychá, a tým sa platnička zvraští. V tejto fáze ešte chrbtica nebolí, s pribúdajúcimi rokmi sa môžu medzi stavcami vytvoriť výrastky, ktoré spôsobujú problémy a bolesť
  • Artritída, osteoporóza. Pretrvávajúce problémy s chrbticou môžu byť spôsobené týmito chorobami. U žien je osteoporóza častejšia a vzniká najmä po menopauze, ale aj pri endokrinných problémoch. Hrozí, že aj po menších pádoch sa stavce môžu zlomiť.
  • Dlhodobé vykrúcanie hlavy, napríklad pri sledovaní televízie v ľahu
  • Nosenie tašky cez plece. Mali by sme ju nosiť prehodenú krížom. Ideálnejšou alternatívou je nosenie ruksaku
  • Sedenie pri počítači. Ak používate myš či často píšete SMS, hrozia vám zápaly šliach a svalov, ktoré sa prejavujú bodavou bolesťou rúk a zápästia.
  • Nevhodné topánky zhoršujú bolesti chrbta.
  • Preťaženie svalov a väzív. Pri zlom držaní tela, zlých pohybových stereotypoch, pri hypermobilite, nadmerne ťažkej práci vzniká preťaženie pohybového systému. Ide o takzvanú ligamentovú bolesť najmä v oblasti panvy.
  • Degeneratívne ochorenie chrbtice. Ide predovšetkým o preťažovanie chrbtice, ale aj prejavy starnutia a prirodzeného opotrebovania. Neustále preťažovanie, ale aj stresy, môžu tieto zmeny urýchliť.
  • Úrazy. Po úrazoch je to najmä výrazná bolestivosť, ktorá obmedzuje pohyb. Pri ťažších úrazoch je nebezpečenstvo poranenia miechy.
  • Nádory. Aj chrbticu postihujú tak zhubné, ako aj nezhubné nádorové ochorenia.
  • Ochorenie vnútorných orgánov. Choroby pľúc, srdca či obličiek vyvolávajú následnú reakciu vrátane bolestí chrbta.
  • Prechladnutie. Ak sa dlhší čas zdržiavate vo vlhkom, studenom a veternom prostredí, môže chrbát začať bolieť z prechladnutia. Preto je dôležité primerane a obliekať a chrániť si chrbticu.
  • Stres. Má napríklad za následok zlé držanie tela. Úzkostný človek chodí s ramenami dopredu a ohýba chrbát. Svaly sú väčšinou napäté a nedovoľujú uvoľnenie zlého postoja.

Ako správne zaťažovať chrbticu a celý pohybový aparát

  • Správne seďte – majte 90-stupňové uhly v kolenách, lakťoch aj bedrových kĺboch. Kolená treba mať pri sede od seba, čomu sa niekedy hovorí aj chlapský sed.
  • Ráno treba vstávať z postele z ľahu zásadne cez jeden bok, spustiť nohy z postele nadol a následne sa zodvihnúť pomocou rúk.
  • Topánky si treba obúvať v podrepe s jedným kolenom na zemi a ak má človek k dispozícii stoličku a nemá problém s bedrovými kĺbmi, preložiť si v sede nohu cez koleno.
  • Pri počítači by ste mali sedieť v správnej polohe, predkolenia so stehnami by mali zvierať uhol 90 stupňov, takisto predlaktia s ramenami, hlava by nemala byť predsunutá a monitor by ste mali mať vo výške očí. Kríže je vhodné podoprieť opierkou, výhodou je anatomicky tvarovaná zdravotná stolička alebo tzv. dynamické sedenie, napríklad fitlopta, tá však nie je vhodná na sedenie počas celého dňa.
  • Spánok – nielen jeho dĺžka je dôležitá, ale aj kvalita, nevhodný matrac môže byť príčinou nielen toho, že sa zle vyspíte, ale aj bolestí chrbtice. Nemal by byť ani príliš tvrdý, ani príliš mäkký.
  • Vankúš – nepodceňujte jeho význam, inak budete trpieť bolesťami krčnej chrbtice, čo môže spôsobovať napríklad aj bolesti hlavy. Na trhu nájdete rôzne anatomické vankúše, sú dokonca aj rôzne druhy uspôsobené v závislosti od toho, či spávate na chrbte, na boku alebo na bruchu.
  • Taška – pozor na ťažké nákupné tašky, nenoste ich v jednej ruke alebo na pleci. Vhodné je rovnomerné zaťaženie na oboch stranách, nosenie na chrbte, prípadne si remeň tašky prehoďte krížom cez hrudník.
  • Topánky – vysoké opätky, ale ani topánky úplne bez opätkov – baleríny – nie sú vhodné, najmä na dlhé nosenie, optimum je 3–4 cm opätok, ktorý umožňuje správne držanie tela. Vhodnou pomôckou môžu byť aj ortopedické vložky.
  • Telefonovanie – ak si pri telefonovaní zvyknete mobil pridržiavať pri uchu plecom, vaša krčná chrbtica sa vám nepoďakuje, takýto spôsob telefonovania spôsobuje napätie a jednostranné zaťažovanie svalstva a môže viesť aj k blokáde.
  • Sledovanie TV – ak máte vo zvyku sledovať obľúbený seriál poležiačky, vaša krčná chrbtica trpí, takisto sa vyhýbajte čítaniu v posteli.
  • Práce v domácnosti – aj pri bežných činnostiach v domácnosti, napríklad pri práci pri kuchynskej linke, sa snažte mať vyrovnaný chrbát, ak máte pracovnú dosku nízko, viac sa rozkročte, nezohýbajte sa.
  • Šport – vyhýbajte sa nadmernej a jednostrannej záťaži aj pri športe, pozor na nárazovú záťaž, nie je vhodná zvlášť po dlhej nečinnosti.

Zdroj: bolestichrbta.sk

Liečba ochorení

  1. Pokojový režim: pri akútnych bolestiach je lepšie mať pokoj v posteli.
  2. Farmakoterapia: tlmenie bolestí a zápalu dostupnými liekmi, pomáhajú aj obstreky lokálnymi anestetikami.
  3. Fyzikálne terapie: vhodná je napríklad termoterapia (liečba teplom), infračervené žiarenie, parafínové zábaly, ale aj kryoterapia, ktorá znižuje bolesť v mieste aplikácie, elektroliečba, magnetoterapia či masáže.
  4. Akupunktúra sa využíva najmä na ovplyvnenie chronickej bolesti chrbta.
  5. Liečebná telesná výchova je dôležitá, pretože bez pravidelného cvičenia nie je možné problémy s chrbtom úspešne liečiť.
  6. Vo vážnych prípadoch je nevyhnutná neurochirurgická operácia.
  7. Liečenie: využitie prírodných liečivých zdrojov, pohybová a fyzikálna liečba.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
2 debata chyba
Viac na túto tému: #chrbát #chrbtica #držanie tela