Bezpečnosť na cestách: Udržíte slona na zadnom sedadle?

Na Slovensku sa nejazdí bezpečne. Stretávame sa s aroganciou, namyslenosťou, s častým prekračovaním rýchlosti. V minulom roku stúpol počet mŕtvych následkom dopravnej nehody o 16 % v porovnaní s predchádzajúcim. Zomrelo 259 ľudí - a to hovoríme len o úmrtiach. Najzraniteľnejší sú deti a starí ľudia.

26.06.2015 06:00
auto, vodič, matka, telefón, jazda, šoférovanie Foto:
Deti patria v aute do autosedačky a telefonovať počas jazdy sa, samozrejme, nesmie.
debata

Dopravné nehody sú najčastejšou príčinou úmrtia 15– až 24-ročných ľudí v krajinách Európy. Faktory, ktoré ovplyvňujú vznik dopravnej nehody u mladých vodičov, sú predovšetkým nedostatok skúseností, pohlavie a vek. „Chlapci za volantom“ si neuvedomujú riziká a vo veku, keď už môžu dostať „vodičák“ až do tridsiatky sú najčastejšími vinníkmi nehôd, najčastejšie zranenými aj usmrtenými. Výskumy zamerané na túto problematiku zistili, že účasť na dopravných nehodách je v počiatočnom štádiu po udelení vodičského oprávnenia vysoká medzi všetkými vekovými kategóriami a klesá s rastúcim počtom rokov vodičskej praxe. Počiatočné riziko počas prvých rokov klesá o 59¤% vďaka skúsenostiam a o 31 % prostredníctvom iných faktorov súvisiacich s vekom vodiča (postoje, motivácia, spoločenský vplyv).

Denne umrie na cestách celého sveta okolo 3 400 ľudí

„Úrazy, najmä pri dopravných nehodách, sú považované za epidémiu tohto storočia. Už dnes majú na svedomí asi tretinu úmrtí a zranení, denne celosvetovo umrie na cestách okolo 3 400 ľudí. Z nich sú deti a starší ľudia najzraniteľnejší,“ hovorí doc. MUDr. Viliam Dobiáš, PhD., prezident Slovenského Červeného kríža a odborný garant programu Krajina záchrancov. „Pri informovaní o nehodách sa zaujímajte aj o to, či mal napríklad účastník smrteľnej nehody zapnutý pás, či mal cyklista, ktorý zrážku s autom prežil, na hlave prilbu alebo reflexné prvky. To považujem za veľmi výchovné,“ vyzval novinárov. Poskytol zranenému niekto prvú pomoc? Vedel to? Bola v aute funkčná autolekárnička?

To, či účastník dopravnej nehody prežije, závisí od mnohých okolností. Ak je vnútri auta, svoju úlohu zohrávajú bezpečnostné prvky vozidla ako airbagy, hrúbka plechov, fakt, či mal zapnutý bezpečnostný pás, alebo či dieťa sedelo v autosedačke. Mimochodom, autosedačka znižuje riziko vážneho zranenia dieťaťa o viac ako polovicu! Tí, ktorí si myslia, že aj pri jazdení po meste stačí dieťa zobrať na zadnom sedadle do náručia, netušia, že pri prudkom zabrzdení v rýchlosti 50 km/h by musel človek držiaci v náručí dieťa vyvinúť takú silu, ako na udržanie mladého slona. Náraz automobilu je pre nepripútané dieťa taký silný ako pád z tretieho poschodia na zem!

Ako zabezpečiť deťom bezpečnosť v cestnej premávke

  1. Nenechávajte deti v blízkosti ciest bez dozoru (bez prítomnosti dospelej alebo zodpovednej osoby).
  2. Na bicykel a motorku len s prilbou (nosenie prilby je najúčinnejší spôsob, ako znížiť riziko zranenia hlavy).
  3. Deti patria v aute do autosedačky (autosedačky znižujú riziko vážneho zranenia v porovnaní s bezpečnostnými pásmi o viac ako polovicu!).
  4. Zabezpečte maximálnu viditeľnosť dieťaťa na ceste (reflexné prvky ako súčasť odevu, školskej tašky, bicykla, prilby).
  5. Naučte sa poskytnúť prvú pomoc, môže ju totiž potrebovať práve váš blízky človek (kurzy dostupné aj na webe, viac na www.prvapomoc.sk).

Brzda a spojka pri krízovom brzdení

,,Niektorí šoféri ani nezastavia vozidlo, keď vidia autohaváriu, len zodvihnú mobil a tým považujú svoju povinnosť za vybavenú. Nikto od nich predsa nechce, aby volali operačné stredisko a hlásili, že ide o intrakraniálne krvácanie a fraktúru femuru. Stačí povedať, že v aute sú traja ľudia, jeden nemôže hýbať nohou, dvaja neodpovedajú na otázky. A nedajú sa otvoriť dvere. Operátor tak vie, že má poslať hasičov a minimálne dve posádky záchrannej služby. Potom sa nestane, že sanitka príde na miesto havárie o päť minút a ďalších pätnásť nečinne čaká na hasičov, pretože až tam zistí, že k zraneným nemá prístup," povedal doc. Dobiáš ešte pred časom v rozhovore pre Dobré zdravie.

Mnohí vodiči s dlhoročnými praktickými skúsenosťami dodnes nevedia, ako správne sedieť v aute, držať volant či byť pripútaný bezpečnostným pásom. Z hľadiska bezpečného jazdenia a optimálnej techniky tzv. krízového brzdenia, je dôležité mať sedadlo nastavené tak, aby nohy pri maximálnom zošliapnutí pedálov (brzdu plus spojku stlačíme pri krízovom zabrzdení naraz, aby nezhasol motor a s ním všetka elektronika v aute) nebolo možné vystrieť v kolenách. Podobne je to s volantom, ruky pri jeho držaní v polohe trištvrte na tri nedokážeme vystrieť v lakti. V opačnom prípade sedíme priďaleko!

„Vedomie, dýchanie, činnosť srdca, to sú tri veci, ktoré je potrebné skontrolovať u každého zraneného,“ zdôrazňuje hlavný tréner Falck Academy Bc. Miroslav Nagy. Každý by mal ovládať základy prvej pomoci, pretože nikto nemôže vedieť, či jeho pomoc nebudú potrebovať práve jeho najbližší. „Medzi prvým nádychom a posledným výdychom je jeden nesmierne krásny život. A to je to najcennejšie, čo máme.“

Ako so zvyšujúcou sa rýchlosťou narastá tvoja hmotnosť počas nárazu
Rýchlosť auta Hmotnosť pasažiera
0 km/h 70 kg
30 km/h 546 kg
50 km/h 1 785 kg
90 km/h 5 488 kg
Orientačný čas odbúravania alkoholu v krvi v hodinách
Nápoj Množstvo Muž (85 kg) Žena (60 kg)
pivo desiatka 0,5 l 2.15 3.40
pivo desiatka 1 l 4.30 7.15
pivo dvanástka 0,5 l 2.45 4.00
pivo dvanástka 1 l 5.30 8.00
víno 2 deci 2.48 4.30
víno 4 deci 5.36 9.00
liehovina 0,5 deci 2.15 3.40
liehovina 1 deci 4.30 7.15
Dobré zdravie Jún 2015

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #dopravná nehoda #alkohol za volantom #MUDr. Viliam Dobiáš #bezpečnosť cestnej premávky