Bez bolesti chrbta (5.): Seďte pri počítači správne

, 17.12.2015 06:00

Bolesť chrbta je druhým najčastejším dôvodom návštevy lekára. Mnohí však podceňujú potrebu dlhodobej liečby a spoliehajú sa na chvíľkovú úľavu pomocou liekov proti bolesti. V tomto seriáli vám na príklade bežných činností ukážeme, ako možno svojmu chrbtu pomôcť v rôznych situáciách každý deň. Naučte sa, ako riešiť príčinu bolesti systematicky a ako najlepšie regenerovať poškodené nervy chrbtice.

(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne) Autor: SHUTTERSTOCK, WEBSTER

Dlhodobé a navyše nesprávne sedenie za počítačom môže byť jednou z príčin opakovaných bolestí chrbta, ktoré sa najčastejšie prejavujú v bedrovej alebo krčnej oblasti. Európske štatistiky uvádzajú, že až každý druhý človek s chronickou bolesťou chrbta dosahuje nižšiu produktivitu práce, 19 % ľudí trpiacich opakovanými bolesťami chrbta stratilo zamestnanie a 21 % trpí depresiami.

Základom je kombinácia sedenia a polohy obrazovky. Obrazovka musí byť v strede, aby nebolo potrebné sa k nej otáčať. Ranou pre chrbát je, ak je obrazovka umiestnená naboku stola a chrbtica tak trávi niekoľko hodín v neprirodzenej polohe vykrútená nabok. Pri notebookoch je zas problémom nízka poloha monitora. Obrazovka by totiž mala byť vo výške očí. Ak je nižšie, človek si namáha krčnú chrbticu viac, ako je zdravé. Svaly okolo panvy zas preťažuje sedenie s prekríženými nohami, ktoré zároveň znemožňuje udržať chrbticu rovno. Seďte preto pevne s nohami na zemi, prípadne s nohami vyloženými na podložke. Dôležité je vyhýbať sa hrbeniu a guľatému chrbtu. Zároveň je potrebné nestvrdnúť niekoľko hodín v jednej polohe, ale striedať sedenie s pravidelnou prechádzkou po kancelárii alebo byte.

Ak sa už bolesti objavujú pravidelne, mali by ste okrem správneho sedenia a zdravšieho životného štýlu začať aj s výživou a regeneráciou poškodených nervov chrbta s pomocou trojice vitamínov skupiny B – B1, B6 a B12. Lieky proti bolesti nestačia, prinesú síce chvíľkovú úľavu, ale neriešia príčinu bolesti. Vaše doterajšie vysedávanie za počítačom totiž mohlo spôsobiť, že medzistavcové platničky, ktoré slúžia na ohýbanie chrbtice, vybočujú pod každodenným tlakom zo svojho miesta a tlačia na nervy chrbta, čo vedie k opakovaným návalom bolesti. Preto je potrebné takto dráždené a poškodzované nervy dlhodobo vyživovať a regenerovať. Vyživované nervové bunky sa lepšie hoja, silnejú a sú schopné dlhšie odolávať poškodeniu a vzniku bolesti.

Veľmi dôležité je užívanie lieku, ktorý obsahuje dostatočne vysoké, teda liečivé dávky týchto vitamínov. Preto treba rozlišovať liek a výživový doplnok. Liek obsahuje vysoké, výrobcom garantované dávky vitamínov, zatiaľ čo pri výživových doplnkoch nie je garantovaná dávka účinných vitamínov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#seriál Bez bolesti chrbta #sedenie pri počítači #chrbát #bolesť chrbta
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk