Rady, ktoré by ste mali dodržiavať pri problémoch s nohami

Predchádzať rozvoju žilového ochorenia môžete drobnými zmenami v každodenných činnostiach. Tajomstvo úspechu spočíva vo voľnejšom oblečení, pohybe nôh, vhodných športoch, ale aj v studenej vode.

, 06.05.2016 06:00
krásne nohy, depilácia, kŕčové žily Foto:
Ilustračné foto.

Pohybujte nohami pri každej príležitosti
Ak si vaše zamestnanie vyžaduje dlhodobé státie či sedenie, mali by ste si robiť krátke prestávky, počas ktorých sa prechádzajte alebo robte nohami krúživé pohyby. Krátke prechádzky pri dlhých cestách autom, vlakom alebo lietadlom prospievajú krvnému obehu a podporujú žilový návrat.

Vyberte si vhodný šport
Najprospešnejším cvičením pre žilový obeh je chôdza – pokiaľ je pravidelná a vo vhodnej obuvi. Kontrakcia svalov dolných končatín podporuje spätný tok krvi ku srdcu. Gymnastické cviky, jazda na bicykli, tanec či plávanie taktiež uľahčujú žilový návrat krvi. Naopak, športy ako tenis, squash, hádzaná alebo basketbal sú nevhodné, pretože pri nich dochádza k rozšíreniu žíl a k spomaleniu žilového návratu.

Vyvarujte sa priameho pôsobenia tepla
Teplo spôsobuje rozšírenie žíl. Preto by ste sa mali vyhýbať opaľovaniu, používaniu horúcich depilačných voskov, podlahovému vykurovaniu, horúcim kúpeľom a saune.

Dávajte prednosť nižším teplotám
Sprchovanie nôh studenou vodou na konci kúpeľa zmenšuje pocit ťažkosti a bolesti. Chôdza vo vodnom prúde je spojením chladu a telesného cvičenia.

Predchádzajte zápche a nadváhe
Strava s vysokým obsahom vlákniny, dostatočný príjem tekutín (minimálne 1,5 litra vody denne) a obmedzený príjem nasýtených tukov (maslo, tučné mäso) pôsobia proti dvom činiteľom zodpovedným za zvýšený žilový tlak: zápche a nadváhe.

Dávajte prednosť voľnejšiemu oblečeniu
Príliš tesný odev tlačí na žily a bráni žilovému návratu. Zvoľte voľnejší odev, vyhýbajte sa tesným nohaviciam, korzetom, opaskom a príliš pevnému ukončeniu ponožiek a podkolienok.

Noste obuv s nízkymi podpätkami
Topánky s vysokým podpätkom, ale aj topánky bez podpätku neposkytujú dostatočný tlak k podpore žilového návratu. Ideálne je nosenie obuvi s podpätkami vysokými tri alebo štyri centimetre.

Pomáhajte žilovému návratu počas spánku
Žilovému návratu počas spánku môžeme pomôcť napríklad bicyklovaním v ľahu pred spaním a podložením nôh postele o 10 až 15 cm vyššie.

Masírujte si nohy tak často, ako je to možné
Masáže dolných končatín smerom od chodidiel hore na stehná v smere žilového obehu zvyšujú žilový návrat.

Navštevujte pravidelne svojho lekára
Hneď ako zaznamenáte bolesť nôh, pocit ťažkých nôh, opuchy v oblasti členkov alebo sa vaše žily stanú viditeľné, by ste mali navštíviť lekára.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #nohy #kŕčové žily #chronické žilové ochorenie