Inkontinencia: Za únik moču sa hanbíme

, 20.08.2016 06:00
moč, únik moču, inkontinencia
Na únik moču treba hľadieť ako na ktorýkoľvek medicínsky riešiteľný problém. Autor:

Azda najväčším problémom, ktorý musia riešiť pacienti v počiatočných štádiách inkontinencie, je zahanbenie. "Urológov navštevujú na poslednú chvíľu, keď je ich stav už alarmujúci," konštatuje prof. MUDr. Ján Breza, DrSc., z Bratislavy.

Špeciálne cviky panvového dna dokážu do významnej miery ovplyvniť a v niektorých prípadoch aj odstrániť problém predovšetkým s tzv. stresovou inkontinenciou. Ide o nekontrolovaný únik moču, ku ktorému dochádza bez predchádzajúceho pocitu nutkania na močenie. Únik moču teda vlastne vyvolá náhle zvýšenie tlaku v brušnej dutine – pri kýchnutí, zakašľaní, dvíhaní ťažkého bremena, športovaní a podobne.

„Na Slovensku trpia inkontinenciou tisícky ľudí a z dôvodu starnutia populácie bude týchto pacientov pribúdať. Na únik moču treba hľadieť ako na ktorýkoľvek medicínsky riešiteľný problém,“ hovorí prof. MUDr. Ján Švihra, PhD., urológ z Martina a predseda Odborného výboru InkoFóra. „Urológ či gynekológ vedia poradiť, navyše takáto návšteva môže presne stanoviť diagnózu: či ide o problém ochabnutých svalov panvového dna, zápalový proces močového ústrojenstva či iný zdravotný problém.“

Na vzniku inkontinencie moču sa obyčajne podieľajú viaceré faktory. Hlavnou príčinou je ochabnutie panvových svalov. Ďalšími sú sedavé zamestnanie, pôrod a hormonálne zmeny v organizme počas klimaktéria u žien, u mužov po operácii prostaty. Okrem zdravej životosprávy a pohybu je možné tomuto problému predísť špeciálnymi cvikmi na posilnenie svalov panvového dna. Môžu výrazne pomôcť najmä pri ľahších formách tohto problému. Ťažšie stupne inkontinencie treba operovať. Osvetu tabuizovanej problematiky inkontinencie sa rozhodla robiť aj bývalá Miss World Taťána Kuchařová.

„Cvičenie svalov panvového dna treba chápať ako proces, ktorý umožní znovuzískanie ich stratenej funkcie,“ hovorí PhDr. Magdaléna Hagovská, PhD., fyzioterapeutka. Pri cvičení teba sťahovať a uvoľňovať svaly, ako keď chce človek zadržať moč. Nikdy sa to však neodporúča robiť počas samotného močenia, naopak, s prázdnym močovým mechúrom!

Postup zovretia panvového dna a uvoľnenia treba opakovať 30-krát za sebou, vždy zadržať na niekoľko sekúnd, prvé týždne päť sekúnd, v rámci pokročilého tréningu fáza maximálneho zovretia môže trvať až pol minúty. Pomalé koncentrované cvičenie je efektívnejšie – bez zadržiavania dychu a sťahovania iných svalových partií na bruchu, zadku či stehnách.

Viac na www.inkoforum.sk.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#urológia #MUDr. Ján Breza #moč #inkontinencia #gynekológia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk