Vitamínové doplnky v zime - skutočne ich potrebujeme?

, 22.12.2016 06:00
kyslá kapusta
Kyslú kapustu chvália aj lekári vďaka bohatému obsahu vitamínu C, ktorý pomáha nielen našej imunite, ale aj pokožke. Autor:

V chladnom ročnom období sa spoliehame na vitamíny z lekárne čoraz častejšie. Ale pozor! Väčšinou to nie je nutné a čo je horšie, môže to byť dokonca aj nebezpečné!

Človek sa dotacká na pohotovosť: Už dlhší čas sa tento muž cíti malátne, nechutí mu jesť a trápia ho bolesti brucha. Čo ho však znepokojuje najväčšmi, sú dva ďalšie príznaky: Jeho pleť je sfarbená dožlta a moč hnedý. Lekári sú spočiatku zmätení. Zisťujú, že jeho pečeň je poškodená, ale príčinu si nevedia vysvetliť. Pri ďalších laboratórnych vyšetreniach sa príde na to, že niektoré hladiny vitamínov v krvi sú výrazne zvýšené.

Muž sa lekárom prizná, že s dobrým úmyslom, aby mal počas dňa dostatok energie, vypije aj päť energetických nápojov denne. Preferuje nápoj obohatený o vitamín B3 (niacín), ktorý však vo vysokých dávkach poškodzuje pečeň. Tento pacient, o ktorom informovali lekári v odbornom časopise British Medical Journal, síce bude opäť zdravý, ale situácia vyvoláva otázku, ktorá je na mieste: Môže nás vysoký príjem vitamínov otráviť?

Poškodenie pečene – možné!

„Áno, nadmerné dávky vitamínov môžu byť nebezpečné,“ povedal laboratórny lekár Harald Mangge z Lekárskej univerzity v Grazi pre rakúske noviny Kleine Zeitung. Aj on vie, že rôzne látky v nápojoch, ako vitamín B-komplex, môžu vo veľmi vysokých dávkach poškodiť pečeň. Lekár tvrdí, že kto sa vyvážene stravuje a preferuje sezónnu zeleninu a ovocie, žiadne potravinové doplnky nepotrebuje.

Pozor na tieto vitamíny

Vitamín A: vo vysokých dávkach je toxický
Vitamín D: Nadmerný príjem prostredníctvom doplnkov môže byť toxický
Niacín (vitamín B3): Pri nadmernom príjme hrozí gastritída a poškodenie pečene
Vitamín C: Ak to preženieme (3 až 4 g/denne), o slovo sa prihlási hnačka
Vápnik: Nadmerné užívanie môže spôsobiť obličkové kamene
Horčík: Pri vysokých dávkach spôsobuje ospalosť, nízky krvný tlak a pulz
Železo: Môže viesť k srdocovo-cievnym ochoreniam
Selén: Predávkovanie týmto vitamínom môže spôsobiť vypadávanie vlasov a nevoľnosť.

Pod vyhlásené sa podpísali aj odborníčky na výživu, Sonja Lackner a Sandra Holasek z Lekárskej univerzity v Grazi. „Kto sa pridržiava výživovej pyramídy, môže si byť istý, že mu nechýbajú vitamíny ani živiny.“ Dodávajú zároveň, že výživové doplnky v žiadnom prípade nesmú nahradiť zdravú stravu.

Pozor pri kombináciách

Práve v chladnom ročnom období veľa ľudí verí tomu, že zdraví môžu ostať len vďaka vitamínovým doplnkom. Lackner tvrdí, že ak dodržíme dávkovanie podľa príbalového letáka, riziko predávkovania je nízke. Avšak keď kombinujeme viaceré doplnky, táto istota tu už nie je! Navyše, živiny sú pridané aj v mnohých polotovaroch – ak ich konzumujeme pravidelne, aj týmto spôsobom sa môžeme prepracovať k predávkovaniu vitamínmi.

Prírodných je požehnane

Predávkovanie nie je nebezpečné pri všetkých, ale niektorých látkach. Vitamín A je jedným z nich, pri vysokých dávkach je jedovatý, podobne je na tom je aj vitamín D. Tiež vitamín C môže mať pri vysokých dávkach nepríjemné účinky. Pri mnohých potravinách sa používa ako konzervačný prostriedok a vo vysokých dávkach môže narušiť telesný metabolizmus, upozornil Mangge. A preto sa oplatí spoľahnúť radšej na prírodné vitamíny. Aj v zime ich je požehnane.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vitamín #predávkovanie #poškodenie pečene #polotovar #niacín #nevoľnosť
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk