7 rád v boji proti chrípke

, 17.02.2017 06:00
chrípka, choroba
Ilustračné foto. Autor:

Majte na pamäti potrebu zvýšeného prísunu vitamínu C liekmi. Užívanie vitamínu C skracuje dĺžku trvania a predovšetkým znižuje závažnosť chrípky a nachladnutia.

Pri stavoch typických pre chrípku a prechladnutie (horúčka, malátnosť, bolesti hlavy a kĺbov, kašeľ, nádcha, upchatý nos a pocit zaľahnutého ucha) sa izolujte v rámci možností od svojho okolia. Zostaňte ležať v teple a v pokoji, doprajte si veľa spánku.

Zaistite si dostatočný príjem tekutín.

Pri liečbe chrípky a nachladnutia sa používajú lieky, ktoré zmierňujú príznaky týchto ochorení. O ich výbere sa poraďte s lekárnikom, prípadne telefonicky so svojím lekárom.

Ak ani po troch dňoch sprievodné príznaky chrípky, najmä zvýšená teplota, neustupujú, navštívte svojho lekára.

Vírus chrípky sa šíri predovšetkým vzduchom pri kašľaní a kýchaní. Chorý človek vylučuje veľké množstvo vírusu z dýchacích ciest najmä v prvých dvoch dňoch ochorenia. Buďte preto ohľaduplní k svojmu okoliu a venujte pozornosť tomu, aby ste nešírili chrípku ďalej.

Po ústupe chrípky a po období rekonvalescencie si dajte predsavzatie, že sa zameriate na celkové zlepšenie svojho zdravotného stavu. Napríklad môžete začať s pravidelným pohybom, cvičením, otužovaním a dbať na stály prísun vitamínov, najmä vitamínu C.

Aká je prevencia?

  • Vyhnite sa kontaktu s chorými ľuďmi.
  • Nechoďte na miesta s veľkou koncentráciou ľudí.
  • Umývajte si často a opakovane ruky. Umývaním rúk mydlom pod teplou tečúcou vodou sa znižuje pravdepodobnosť ochorenia. Ak nie sú voda a mydlo k dispozícii, odporúča sa použiť dezinsekčné gély na ruky na alkoholovej báze.
  • Pri kašli a kýchaní si vreckovkou zakrývajte nos a ústa. Po použití vreckovku vyhoďte do koša.
  • Nedotýkajte sa rukami tváre, nešúchajte si oči – znížite tým riziko prenosu vírusu prostredníctvom rúk z kontaminovaných predmetov.
  • Nepožičiavajte si mobilné telefóny, fľaše, príbory, deti hračky a podobne.
  • Pri zdravení sa vyhnite podávaniu rúk, objímaniu a bozkávaniu.
  • Zvyšujte svoju individuálnu odolnosť správnou životosprávou, najmä: jedzte pestrú stravu, zvýšte prísun prirodzených vitamínov – ovocia a zeleniny, otužujte sa, dodržiavajte primeranú fyzickú aktivitu, často vetrajte, dbajte na kvalitný a dostatočný spánok.
  • Ak ochoriete, je potrebná aj vzájomná ohľaduplnosť k ostatným – zostaňte doma a nešírte tak chorobu ďalej.

Všeobecné zásady prevencie respiračných ochorení vrátane chrípky zahŕňajú zvyšovanie odolnosti organizmu dodržiavaním zásad zdravého životného štýlu, medzi ktoré patrí:

  • správna výživa s dostatkom ovocia, zeleniny a tekutín,
  • dostatočný pobyt na čerstvom vzduchu,
  • otužovanie a
  • dostatok spánku a odpočinku.

Počas chrípkovej sezóny je dôležité primerané obliekanie. Riziko nákazy znižuje časté a účinné vetranie, najmä v škôlkach, školách a na pracoviskách. Je vhodné vyhýbať sa uzavretým priestorom s vysokou koncentráciou ľudí (kiná, divadlá, koncerty a pod.). Potrebné je vyhnúť sa kontaktu s chorými osobami. Niektoré odporúčania zahŕňajú aj obmedzenie podávania rúk počas chrípkovej sezóny.

Medzi najdôležitejšie preventívne opatrenia patria dodržiavanie zásad osobnej hygieny, konkrétne časté umývanie rúk (po každom kýchnutí, kašľaní a vyfúkaní nosa) vrátane používania jednorazových vreckoviek a ich bezpečného likvidovania.

Pokiaľ ide o chrípku, najdostupnejšou a najúčinnejšou špecifickou ochranou je každoročné očkovanie. Princípom očkovania je tvorba ochranných protilátok, ktoré zabraňujú vzniku ochorenia na chrípku, prípadne zmierňujú jeho priebeh a znižujú riziko komplikácií a úmrtia. Vakcína proti chrípke nechráni pred všetkými akútnymi respiračnými infekciami, ale poskytne spoľahlivú ochranu pred tými vírusmi chrípky, ktorých antigény sa nachádzajú v očkovacej látke pre danú chrípkovú sezónu.

Chrípkové vírusy neustále podliehajú genetickým zmenám a imunita získaná po predchádzajúcej chrípkovej infekcii alebo po očkovaní v predchádzajúcom roku nemusí ochrániť pred zmenenými chrípkovými vírusmi. Z toho dôvodu musí byť chrípková vakcína každý rok aktualizovaná a z rovnakého dôvodu sa odporúča očkovanie vykonať každý rok.

Najvhodnejší čas na očkovanie je počas jesenných aj zimných mesiacov až do objavenia sa epidémie chrípky. Očkovať sa možno aj v čase zvýšenej aktivity chrípky, existuje však riziko, že očkovaná osoba môže ochorieť skôr, ako si stihne vytvoriť dostatočné množstvo ochranných protilátok. Ochranné protilátky si organizmus vytvára postupne, približne v priebehu 10 až 14 dní po očkovaní.

Svetová zdravotnícka organizácia odporúča očkovanie proti chrípke predovšetkým pre:

  • tehotné ženy bez ohľadu na mesiac tehotenstva,
  • deti vo veku od šesť mesiacov do päť rokov,
  • staršie osoby,
  • osoby s chronickými ochoreniami dýchacích ciest, srdcovocievneho systému, metabolickými, obličkovými a imunitnými poruchami,
  • zdravotníckych pracovníkov.

Zdroj: Mgr. RNDr. MUDr. Ján Mikas, PhD., MPH, MHA, v.r., hlavný hygienik Slovenskej republiky

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zdravie #rady #chrípka #choroba
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk