Ako sa vyhnúť úniku moču alebo stolice

, 04.03.2017 06:00
bolesť, brucho, inkontinencia, únik, moč
Jedzte veľa vlákniny, ktorá zlepšuje činnosť čriev tým, že vlákniny absorbujú vodu a pridávajú obsah vašej stolici. Tým sa zabezpečí neustála práca čriev a vyhnete sa tak zápche. Autor:

V mnohých prípadoch sa dá úniku moču či stolice vyhnúť jednoduchým osvojením si zdravej diéty a životných návykov. Tu je niekoľko tipov, vďaka ktorým sa budete cítiť lepšie, budete zdravší a hlavne nebudete trpieť inkontinenciou.

Podľa profesora Jána Švihru z Urologickej kliniky JLF UK v Martine "informovanie o inkontinencii, vzdelávanie pacientov aj odborníkov o tejto problematike, o tom, že inkontinencia sa nemusí stať v prípade, ak dodržiavame niekoľko základných princípov a ak už nastane, že je v mnohých prípadoch liečiteľná alebo riešiteľná, je základom úspechu manažovania tohto problému. Inkontinenciu je potrebné si všímať a riešiť ju. Nemôže zostať tabu. Lekár je ten, ktorý vám dokáže pomôcť“.

Stravovanie

  • jedzte veľa vlákniny, ktorá zlepšuje činnosť čriev tým, že vlákniny absorbujú vodu a pridávajú obsah vašej stolici. Tým sa zabezpečí neustála práca čriev a vyhnete sa tak zápche. Vlákninu nájdete v celozrnnom pečive, cereáliách, ovocí, zelenine, strukovinách, orieškoch a semiačkach
  • denne skonzumujte 2 ks ovocia, 5 ks zeleniny a tiež cereálie a cereálne pečivo
  • tip: V prípade, ak budete konzumovať viac vlákniny, je potrebné dodržiavať aj pitný režim. Tým, že vláknina potrebuje vodu na to, aby mohla zväčšiť svoj objem, a tak udržiavať črevá v pohybe, je nevyhnutné piť minimálne 1,5 až 2 litre tekutín denne.

Žite pozitívne a zdravo

  • udržiavajte si optimálnu hmotnosť
  • nefajčite, dlhodobý kašeľ spôsobený fajčením môže oslabiť svaly panvového dna a zapríčiniť tak problémy s únikom moču alebo stolice
  • dajte si za cieľ cvičiť 30 minút takmer každý deň. Cvičenie stimuluje pohyby čriev a dokonca aj taký mierny pohyb, ako je chôdza, môže pomôcť
  • posilňujte svaly panvového dna pravidelne. Obezita, tehotenstvo, pôrod, pravidelné dvíhanie ťažkých vecí, ako aj chronický kašeľ môžu svaly panvového dna oslabiť. To vedie k úniku moču a stolice. Preto je posilňovanie svalov panvového dna dôležité v prevencii týchto problémov.

Praktizujte správne návyky na toaletu

  • na toaletu choďte vždy, keď cítite urgenciu vyprázdniť vaše črevá, lebo to je ten najlepší čas, keď sa vám črevá kompletne vyprázdnia
  • na toalete seďte v správnej polohe. Sadnite si na toaletu, lakte dajte na kolená, nahnite sa mierne dopredu. Nohy musia byť vždy na zemi
  • takáto poloha pomáha uvoľniť vaše svaly panvového dna a zvierač. Vydujte brucho a uvoľnite chrbát. Určite nezadržiavajte dych. Keď ste skončili, opäť sa narovnajte
  • ak často napínate alebo tlačíte kvôli tomu, aby sa vám vyprázdnili črevá, panvové dno sa naťahuje a časom ochabuje
  • nenavykajte si chodiť na záchod v prípadoch, „že ak náhodou niečo“. Choďte na záchod naozaj iba vtedy, keď to potrebujete
  • v momente, ak máte podozrenie na zápal močových ciest, navštívte svojho lekára

Navarte si zdravo

Teľacie závitky so saturejkou
Ingrediencie: 2 teľacie rezne – chudé, 2 vajcia, 1 väčšia cibuľa, sterilizovaný zmrazený hrášok (asi 80 g), hrozienka, lieskové orechy, mandle, žerucha, petržlenová vňať, pažítka, saturejka, kremžská horčica, olej v spreji
Postup prípravy: Rezne z jednej strany naklepeme, po vnútornej strane potrieme horčicou a posypeme saturejkou, naplníme miešanými vajcami pripravenými na panvici bez tuku s polovicou nadrobno nakrájanej cibule, pridáme krátko v horúcej vode sparený mrazený hrášok, zabalíme a obviažeme niťou. Postriekame tukom a v teplovzdušnej rúre rýchlo opečieme, potom pridáme nadrobno nasekanú druhú polovicu cibule, zalejeme trochou vody a dusíme 15 až 20 minút. Hotové závitky vyberieme a omáčku zahustíme nasekanými mandľami, utlčenými lieskovými orechmi a hrozienkami, na tanieri podávame so zemiakmi varenými v šupke, posypeme závitky žeruchou a zemiaky petržlenovou vňaťou a pažítkou.

Bravčové s paradajkami
Ingrediencie: na 300 g kvalitného bravčového stehna asi 250 g paradajok, 150 g cibule, farebné korenie, rasca, 2 klinčeky, ligurček, 2 zrnká nového korenia, 1/2 bobkového listu, 2 strúčiky cesnaku, trocha oleja, trocha červeného vína
Postup prípravy: Mäso pokrájame na väčšie kúsky a dáme na cibuľku na nepriľnavú panvicu podusiť vo vlastnej šťave. Pridáme nadrobno nakrájané paradajky, cesnak a korenie a dusíme na miernom ohni do mäkka. V prípade potreby podlejeme trochou červeného vína. Podávame s basmati ryžou uvarenou v dvojnásobku vody asi 10 min.

Treska so zeleninou a s ryžou
Ingrediencie: 200 g rezov tresky, trocha hladkej múky na obalenie, olej v spreji, menšia cibuľa, celý strúčik cesnaku, 3 menšie paradajky, červená paprika, sójová alebo worcesterská omáčka
Postup prípravy: Rezy z aljašskej tresky obalíme jemne v múke a prudko opečieme z oboch strán na panvici s minimom tuku. Vyberieme a na panvicu dáme na kocky nakrájanú cibuľu, cesnak, paradajky a papriku a opražíme do mäkka. Do zeleniny vložíme kúsky tresky a dopečieme až sa ryba rozpadá na kúsky. Prípadne pokvapkáme trochou sójovej či worcesterskej omáčky. Podávame ako rýchlu večeru s celozrnnou bagetou a listovým šalátom s jablčným octom a trochou oleja.

Pangasius s cuketou a vajcami
Ingrediencie: 400 g rezov z pangasia, 3 celé vajcia, menšia cuketa, malá cibuľa, cesnak, tymian, citrón, olej, trocha soli pre „vypotenie“ cukiny
Postup prípravy: Cuketu nakrájame na kolieska a posypeme minimom soli, necháme ľahko „vypotiť“. Potom utrieme utierkou a používame ďalej. Rezy pangasia prudko osmažíme na troche cibule a na minime tuku v pekáči. Vyberieme a na dno pekáča poukladáme cuketu, rozdrvený cesnak – potom poukladáme pangasia, ktorého okoreníme tymianom a citrónovou šťavou a zakryjeme opäť vrstvou cukety s cesnakom. Zalejeme rozšľahanými vajcami a dáme zapiecť do teplovzdušnej rúry asi na 10 až 15 minút.

Reďkovkové bagetky
Ingrediencie: 8 krajcov celozrnnej bagety, 100 ml jemne nastrúhaných reďkoviek, celé vajcia, 100 ml vody, sójová múka, 3 lyžice strúhaného tvrdého syra, štipka soli, korenie, paprika
Postup prípravy: Vo vode rozšľaháme vajcia, okoreníme, posypeme paprikou, pridáme múku, syr a reďkovky a premiešame. Plátky bagety nakladieme na plech pokrytý papierom na pečenie, natrieme zmesou a na 10 minút zapečieme v teplovzdušnej rúre. Podávame s čerstvým špenátom.

Palacinky so špenátom
Ingrediencie: 250 g špenátu, šálka vody, menšia cibuľa, cesnak, malá lyžička oleja, Palacinky: na 250 ml mlieka 1 celé vajce, 3 lyžice hladkej pšeničnej múky, 1 lyžica celozrnnej ražnej múky, 1 lyžica pomletých ovsených vločiek
Postup prípravy: Špenát umyjeme, podlejeme vodou a dusíme do mäkka, potom listy nasekáme, vložíme do hrnca na cibuľku s olejom a dusíme na miernom ohni s cesnakom a troškou vody, v ktorej sa špenát varil asi 10 minút. Hotový ľahko prisolíme. Medzitým ušľaháme vajcia v mlieku, pridáme múku a vločky a z tekutého „palacinkového“ cesta opekáme na panvici bez tuku tenké palacinky. Palacinky plníme špenátom a posypeme strúhaným tvrdým syrom tak, aby sa na povrchu palacinky roztopil. Podávame s kyslým mliekom.

Zeleninové karbonátky s tofu
Ingrediencie: mrazená zeleninová zmes, napríklad „jarná“ (s karfiolom, ružičkovým kelom, mrkvou, zelerom), brokolica, šálka sójových bôbov uvarených do mäkka, 3 lyžice ovsených vločiek namočených v mlieku, cesnak, soľ, korenie, ochutené tofu, hladká múka
Postup prípravy: Zeleninu narýchlo uvaríme v malom množstve mierne osolenej vody a roztlačíme spolu so sójovými bôbmi. Pridáme ovsené vločky namočené v mlieku a zmiešame s dvoma lyžicami hladkej múky, žĺtkami, korením a obaľujeme v bielku a múke. Opekáme na minime tuku na nepriľnavej panvici do ružova a podávame ako prílohu k na plátky nakrájanému ohriatemu tofu (ktoré môžeme pred prípravou zmraziť a rozmraziť pre zvýraznenie mäsovej chuti).

Tvarohové rezy
Ingrediencie: 200 ml polohrubej múky, 100 ml sójovej hrubej múky, 500 g netučného tvarohu, 2 lyžice sparených hrozienok, 1 vajce, 4 lyžice medu, štipka škorice, olej, pol prášku do pečiva, 200 ml vlašských orechov
Postup prípravy: Zmiešame všetky prísady a cesto pečieme veľmi zvoľna do ružova. Nakrájame na kocky a posypeme husto 2 šálkami nasekaných vlašských orechov.

Šalát s naklíčenými bôbmi
Ingrediencie: 200 ml vyklíčených sójových bôbov/šošovice/hrachu/fa­zule (preberieme, prepláchneme tečúcou vodou a dáme na plochú misku zaliate vlažnou vodou tak, aby boli napoly zaplavené. O 5 až 6 dní – vodu denne vymieňame – sú klíčky dostatočne veľké a na okamžité použitie), 100 ml vody, 100 ml nakrájaného zeleru, 50 ml krájanej karotky, 50 ml krájanej reďkovky, 50 ml krájaných paradajok, lyžička medu, 2 lyžice olivového oleja, 2 lyžice šťavy z citróna, štipka oregana
Postup prípravy: Naklíčené bôby varíme 5 minút v osolenej vode, ostatné ingrediencie nastrúhame nahrubo alebo nakrájame na plátky a bôby pridáme s trochou vývaru z nich do šalátu spolu s korením. Necháme v chlade pol hodiny odležať, konzumujeme ako šalát samostatne alebo ako prílohu k hlavnému jedlu.

Nátierka z tuniaka
Ingrediencie: cottage nízko slaný, červená cibuľa, konzerva tuniaka vo vlastnej šťave, knäckebrot
Postup prípravy: Tuniaka nasekáme na drobno (šťavu nepoužijeme), cibuľu na kocky, zmiešame s cottage a natierame na knäckebrot.

Zdroj: moliklub.sk

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#stolica #moč #inkontinencia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk