Bolesť brucha, nafukovanie, hnačka, zápcha. Problém, o ktorom sa (ne)hovorí?

, 02.02.2018 06:00
brucho, bolesti brucha
Neexistuje jedna univerzálna príčina vzniku ochorenia, často sa na ňom spolupodieľa viac faktorov. Autor:

Opakované bolesti brucha, nafukovanie, časté hnačky alebo, naopak, zápcha – zdravotné komplikácie, o ktorých sa nehovorí s kamarátmi ani s rodinou. A často ani s lekármi.

Opakované bolesti brucha, nafukovanie, časté hnačky alebo, naopak, zápcha – zdravotné komplikácie, o ktorých sa nehovorí s kamarátmi ani s rodinou. A často ani s lekármi. Pritom kombináciou niektorých z týchto príznakov, ktoré spája diagnóza syndrómu dráždivého čreva, trpí 15 percent Európanov.

Črevná chrípka, skazené alebo príliš tučné jedlo, nervozita pred stretnutím. Všetci sme to už zažili, bolesti brucha nás väčšinou úplne vykoľaja. Mnohých však trápia tieto príznaky dlhodobo. Za svoje príznaky sa často hanbia a nehovoria o nich. Nevedia, že pre ich komplikácie existuje názov a je nutné dlhodobé riešenie. Môže ísť totiž o syndróm dráždivého čreva (skratkou IBS – Irritable bowel syndrome), ktorého liečbu by namiesto liekov na akútne zažívacie problémy mali dlhodobo doplniť probiotiká a ďalšie látky vhodné pre starostlivosť o črevá – pri IBS sprevádzaného hnačkou probiotické kvasinky, pri zápchovej forme vláknina a pri problémoch s nafukovaním tráviace enzýmy.

Na rozdiel od vážne chorých sú ľudia na svoje zdanlivo banálne zdravotné komplikácie často sami. Či už z pocitu hanby, alebo kvôli bagatelizovaniu a presvedčeniu, že diéta všetko spraví, sa boja o príznakoch hovoriť. K lekárovi sa tak dostane iba necelá tretina z nich.

„Pre dráždivé črevo sú typické bolesti brucha sprevádzané problémami s vyprázdňovaním stolice – zápchou alebo hnačkou. Častým problémom býva tiež nafukovanie a pocit brušného diskomfortu. Aj napriek tomu, že ide o problém veľmi častý, nejde o závažné ochorenie. Pokiaľ je diagnóza stanovená správne, nie sú títo pacienti ohrození vo zvýšenej miere ani rakovinou hrubého čreva či iným závažným ochorením,“ hovorí gastroenterológ a obezitológ Peter Minárik. Syndróm dráždivého čreva môže byť navyše spojený s chronickou únavou, poruchami spánku, bolesťami hlavy, svalov a chrbta alebo výkyvmi nálad.

Neexistuje jedna univerzálna príčina vzniku ochorenia, často sa na ňom spolupodieľa viac faktorov. Medzi najdôležitejšie patrí dlhodobý stres, narušenie bakteriálnej flóry čreva, väčšia dĺžka čreva, väčšia citlivosť mozgu na niektoré podnety, v minulosti prekonaná infekcia tráviaceho traktu alebo niektoré potravinové alergie vedúce k zmene fungovania imunitného systému v čreve. Práve stres je pritom príčinou, ktorej je v poslednom čase venovaná veľká pozornosť. Stres totiž prepne naše telo do obranného režimu a u mnohých ľudí sa napätie prenáša práve do tráviacej sústavy a ovplyvňuje tak priebeh a frekvenciu záchvatov syndrómu. Skutočnosť, že sa zdravotné komplikácie objavujú častejšie, môže viesť k novému stresu a strachu z atakov. Následkom potom môže byť výrazné zníženie kvality života – ataky ochorenia narušujú denný režim, ľudia sa obmedzujú v jedle a kvôli obave z nepríjemných situácií sa vyhýbajú športovým aktivitám, dlhším cestám a spoločnosti.

Pre rôznorodosť príznakov je zložitá aj diagnóza. Tá spočíva v prvom rade vo vylúčení iných závažných ochorení. „Podobné prejavy ako dráždivé črevo môžu sprevádzať celý rad ochorení, napríklad črevné zápaly, celiakiu, divertikulárnu chorobu alebo rakovinu hrubého čreva. Vzácnejšie sa takto môžu prejavovať aj ochorenia iných orgánov – napríklad obličiek, diabetes alebo depresia. Správna diagnóza preto vyžaduje vylúčenie iných chorôb, a to predovšetkým v situácii, keď sa objavia niektoré alarmujúce prejavy, napríklad nechutenstvo, chudnutie alebo krvácanie v stolici,“ dodáva doktor Minárik.

Aký je pôvod ochorenia

  • stále nie je známe, čo presne spôsobuje syndróm dráždivého čreva (IBS). Vedci vytvorili množstvo teórií, takže príčiny môžu byť rôzne a za progresiu príznakov môže byť zodpovedných viacero faktorov. Je pravdepodobné, že: hrubé črevo ľudí postihnutých IBS je citlivejšie na faktory, ktoré zasahujú do jeho činnosti, alebo technicky povedané, do jeho „motility“; mozog dostáva signály zvnútra organizmu iným spôsobom, napr. môže byť zvlášť citlivý na kŕče v bruchu, ktoré interpretuje ako bolesť (niektorí ľudia môžu mať výraznú predispozíciu pociťovať určité druhy bolesti); na funkciu imunitného systému čreva môže vplývať predchádzajúca črevná infekcia, ktorá sa dostatočne nevyliečila, alebo potravinová alergia, takže črevo reaguje neprimerane na niektoré zložky obsahu žalúdka – najčastejšie s hnačkou; existuje podozrenie, že jedným z faktorov je aj bakteriálna črevná flóra. Z vedeckého výskumu vyplýva, že ľudia s IBS majú narušenú jej rovnováhu; vytrvalý a narastajúci stres sa kumuluje presne v tráviacom trakte.
Medzi predpokladané príčiny IBS patria aj:
  • precitlivenosť na potraviny – u postihnutých môže príznaky IBS vyvolať prakticky ktorákoľvek zložka. Z tohto dôvodu je veľmi užitočné viesť si potravinový denník. Každý človek má na jednotlivé druhy jedla inú reakciu. Z výpovedí pacientov s IBS môžeme vyvodiť záver, že niektorým druhom jedla je potrebné vyhýbať sa – vyprážaným jedlám, mastným jedlám, bielemu pečivu, strukovinám, kapuste, cibuli, pikantnému koreniu, mliečnym výrobkom, káve, čokoláde a niekedy aj karfiolu alebo brokolici. Veľká opatrnosť je potrebná aj pri konzumácii šumivých nápojov a alkoholu.
  • infekcie tráviaceho traktu môžu chronicky narušiť fungovanie imunitného systému čriev.
  • hormonálna aktivita – keďže až dve tretiny pacientov s IBS sú ženy, vplyv hormónov na príznaky IBS je veľmi pravdepodobný. Tie sa môžu počas menštruácie zintenzívniť.
  • lieky – príznaky IBS môžu vyvolať niektoré antibiotiká, lieky na cukrovku či cholesterol, psychotropné a iné lieky. Preto je dôležité poradiť sa s lekárom, nakoľko môže byť potrebná zmena alebo vysadenie niektorých liekov.

Ako sa v tom vyznať

Syndróm dráždivého čreva (IBS) môžeme podľa príznakov rozdeliť na 3 typy, pričom pri každom je potrebné zvoliť iné režimové opatrenia:

  1. sprevádzaný hnačkami – príznakom sú bolesti brucha súvisiace s riedkymi stolicami (niekedy s obsahom hlienu) a častejším alebo náhlym nutkaním si odskočiť. Tieto príznaky pritom vyrieši iba návšteva toalety, po ktorej dôjde k dočasnému zlepšeniu. K zmierneniu príznakov prispieva úprava jedálneho lístka a probiotická liečba doplnená o tzv. probiotické kvasinky s menej obvyklým názvom Saccharomyces Boulardii (na trhu existuje niekoľko voľne predajných prípravkov s touto kvasinkou, niektoré dokonca v kombinácii s ďalšími probiotickými kmeňmi).
  2. sprevádzaný zápchou – príznakom sú bolesti brucha spojené so zápchou, tvrdou alebo hrudkovitou stolicou a s problémami pri vyprázdňovaní, ku ktorému dochádza zvyčajne menej než 1× za tri dny. V tomto prípade je dôležitý nielen príjem probiotík, ale tiež vlákniny. Aj pri pestrom a vyváženom jedálničku je však pomerne ťažké zaradiť toľko vlákniny, koľko je potrebné – preto aj v tomto prípade sú vhodné doplnky stravy dostupné v lekárni.
  3. zmiešaného typu (striedanie zápchy a hnačky) sprevádzané nafukovaním – nafukovanie a diskomfort môžu byť nielen samostatnými prejavmi syndrómu dráždivého čreva, ale môžu tiež sprevádzať príznaky zápchy. Nafukovanie a pocit plnosti sú následkom nadmernej tvorby črevných plynov. Riešením je zodpovedajúca úprava jedálneho lístka, probiotiká a doplnky s tráviacimi enzýmami. Tie v našom tele pomáhajú tráviť ťažko stráviteľné jedlá, uľahčujú rozklad makroživín a vstrebávanie mikroživín, znižujú množstvo cukrov, ktoré sa dostanú do hrubého čreva, a tak znižujú nafukovanie.

Otázky a odpovede: O bolestiach brucha

MUDr. Peter Minárik, PhD., gastroenterológ a obezitológ

* Mám 42 rokov a už niekoľko rokov trpím takmer neustálymi kŕčmi v bruchu. Praktická lekárka ma poslala na vyšetrenie na gastroenterológiu, kde mi lekár diagnostikoval syndróm dráždivého čreva. Snažím sa držať diétu, obmedzovať potraviny, ktoré mi spôsobujú problémy, ale veľmi sa mi nedarí. Existujú nejaké voľne dostupné prípravky na zmiernenie mojich problémov?

Pri stanovovaní syndrómu dráždivého čreva (IBS) musí lekár v prvom rade vylúčiť organické príčiny (zápalové či nádorové ochorenia). Ale aj samotné IBS má viacero podtypov, ktoré sa určia podľa kombinácie minimálne dvoch príznakov – bolesť brucha, kŕče so zápchou, hnačka či striedanie hnačky a zápchy, prípadne aj nafukovanie. Príznaky sú veľmi individuálne. Tieto prejavy je možné upraviť zmenou jedálneho lístka, obmedzením stresových situácií a podobne. Ak však nepociťujete zmeny, je možné zlepšiť zloženie črevnej mikroflóry, najmä čo sa týka počtu črevných baktérií alebo ich rozmanitosti probiotikami. Ich pozitívny efekt spočíva hlavne v ochrane črevnej mikroflóry proti patogénnym baktériám a v regulácii imunitného systému, nielen v črevách, no aj v celom organizme.

V posledných dvoch až troch rokoch trpím bolesťami brucha a plynatosťou. Vlastne som ani nespozorovala, že by to bolo po nejakom konkrétnom jedle. Skôr mám pocit, že je to zo stresu v práci, doma, som v neustálom zhone, jedlo vždy len zhltnem a už zasa letím za ďalšími povinnosťami. Dajú sa tieto problémy nejako zmierniť?

Áno, môžete ich pozitívne ovplyvniť úpravou stravovacích návykov, obmedzením stresových situácií a zmenou celkového životného štýlu. Pri plynatosti sa snažte obmedziť jedlá ako hlúbová zelenina (kapusta, brokolica) a nespracované ovocie. K nadmernej produkcii plynov môže prispieť aj časté žuvanie žuvačiek, konzumácia sýtených nápojov a ich pitie slamkou. Vhodné je tiež zlepšiť zloženie črevnej mikroflóry a doplniť tráviace enzýmy, ktoré pomáhajú regulovať množstvo plynu v črevách, probiotikami.

Už viac než rok často trpím pocitom nafúknutého brucha a častým nadúvaním, ale vyprázdniť sa mi podarí maximálne 1 až 2× za týždeň. V bruchu mi neustále škvrčí. Služobne musím často cestovať, a vtedy sú problémy najhoršie. U gastroenterológa som podstúpila už niekoľko vyšetrení, žiaľ bez konkrétneho záveru. Nemáte nejaké odporúčania?

S najväčšou pravdepodobnosťou ide o syndróm dráždivého čreva. V prvom rade odporúčam upraviť stravovacie návyky, posilniť črevnú mikroflóru probiotikami, eliminovať stres a upraviť celkový životný štýl. Pri všetkých týchto zmenách, ak by vaše problémy aj naďalej pretrvávali, by ste sa mali poradiť so svojím lekárom, ktorý vám presne stanoví, o aký druh IBS ide.

Nedávno mi diagnostikovali syndróm dráždivého čreva. Podnikol som celý rad vyšetrení pre dlhodobé črevné problémy, opakované hnačky a bolesti brucha. Nutkanie na stolicu sa objavuje aj v stresových situáciách. Snažím sa s tým bojovať, čiastočne som si upravil jedálny lístok, lekár mi odporúča aj užívanie nejakých probiotík. Je to vhodné?

Samozrejme, probiotiká môžu prostredníctvom pozitívnych vplyvov na tzv. os mozog – črevo ovplyvniť negatívne pôsobenie stresu na činnosť tráviaceho traktu. Tento pozitívny vplyv na pacientov trpiacich IBS sa pozoroval hlavne pri probiotických kmeňoch laktobacilov, bifidobaktérií, probiotických kvasinkách Saccharomyces Boulardii a ich kombináciách. Ak by však vaše problémy pretrvávali aj po úprave jedálneho lístka a zmene životného štýlu, odporúčam poradiť sa so svojím lekárom.

Mám 32 rokov a často trpím zápchami, a to aj keď jem hodne ovocia a zeleniny, jogurtov a tmavého pečiva. Už neviem, čo s tým. Najhoršie to bolo v období tehotenstva, ale ani po pôrode sa to nezlepšilo. Občas si vezmem preháňadlo, ale nechcem ho brať veľmi často. Mohli by ste mi poradiť niečo, čo by som mohla ešte vyskúšať?

Odporúčal by som probiotiká a zvýšenie príjmu rozpustnej vlákniny v strave. Jej príjem podstatne zmierni vaše problémy. Konzumujte potraviny ako je celozrnná múka, ovocie či zelenina. Tieto diétne opatrenia by ste však mali konzultovať s vaším všeobecným lekárom, či priamo s gastroentero­lógom. Dôležitý je aj dostatočný príjem tekutín počas celého dňa. Probiotiká spolu s vlákninou vám pomôžu zlepšiť vašu črevnú mikroflóru a súčasne podporia aj váš imunitný systém.

IBS s príznakmi hnačky

Ľudia s týmto typom IBS trpia bolesťami brucha súvisiacimi s vodnatými stolicami, zvýšenou frekvenciou vyprázdňovania alebo náhlou potrebou vyprázdňovania. Tieto príznaky je možné vyriešiť len návštevou toalety. Niekedy môžu byť v stolici hlieny alebo môže mať pacient pocit neúplného vyprázdnenia.

Stále nie je známe, čo presne spôsobuje syndróm...
Stále nie je známe, čo presne spôsobuje syndróm dráždivého čreva (IBS). Autor: SHUTTERSTOCK

Odporúčané zložky stravy*: voda – vo veľkom množstve, mätový čaj, jablká, banány, čučoriedky (nie surové), hrášok, fazuľa (aj keď to môže znieť prekvapivo, pri IBS s hnačkou sú veľmi prospešné), varená mrkva, müsli (bez mlieka), chudé biele mäso, malé jedlá Odporúčané doplnky: Saccharomyces boulardii, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus plantarum, Lactobacillus rhamnosus

Zložky stravy, ktoré je lepšie vylúčiť alebo je potrebné sa im vyhýbať: mlieko a mliečne produkty, bublinkové nápoje, slivky, cibuľa, pór, karfiol, brokolica, špenát, cesnak, pikantné jedlá, alkohol, káva, rýchle občerstvenie, mastné jedlá, umelé sladidlá, majonéza

*Potravinová citlivosť v prípade IBS je veľmi individuálna. Navrhované zložky potravy sú len všeobecné pokyny, nie konkrétne odporúčania. Všímajte si vaše reakcie, veďte si stravovací denník a sami zistíte, ktoré druhy potravy vám vyhovujú a ktoré je potrebné odstrániť.

Vzor stravného lístka:

Raňajky: praženica; sendvič (z bieleho chleba) so šunkou a avokádom, sendvič (z bieleho chleba) s čučoriedkovým dže­mom

Hlavné jedlo: varené kuracie stehno, zelený hrášok (bez zápražky), varené zemiaky; grilovaná ryba, zemiakové pyré, zelený hrášok na pare; pečené morčacie prsia, ryža, mrkva so zeleným hráškom (bez zápražky)

Večera: hrianky s banánom, pečené jablko, nastrúhané jablko s cukrom

Občerstvenie: müsli (bez mlieka alebo jogurtu), jablkové lupienky, nektárinky, jablkový džús

IBS s príznakmi nadúvania

Aj keď nadúvanie nie je z lekárskeho hľadiska klasifikované ako samostatný typ IBS, plynatosť alebo nadmerná produkcia plynov je častým problémom u ľudí postihnutých IBS a vyžaduje si trochu odlišné stravovanie.

Odporúčané zložky stravy*: voda – vo veľkom množstve, mäta, uhorky, fenikel, zázvor, špargľa, baklažán, banány, papája, zeler, melón, avokádo, ananás

Odporúčané doplnky: tráviace enzýmy, bifidobaktérie: Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei, Lactobacillus plantarum, Lactobacillus rhamnosus, Lactococcus lactis, Streptococcus thermophilus

Zložky stravy, ktoré je lepšie vylúčiť, alebo je potrebné sa im vyhýbať: brokolica, karfiol, ružičkový kel, cibuľa, kapusta, strukoviny, mlieko a mliečne produkty, hrušky, slivky, jablká, slané jedlá

*Potravinová citlivosť v prípade IBS je veľmi individuálna. Navrhované zložky potravy sú len všeobecné pokyny, nie konkrétne odporúčania. Všímajte si vaše reakcie, veďte si stravovací denník a sami zistíte, ktoré druhy potravy vám vyhovujú a ktoré je potrebné odstrániť.

Vzor stravného lístka:

Raňajky: sendvič s diétnou šunkou a uhorkou; sendvič s avokádom a tuniakom pokvapkaný citrónovou šťavou; melón obalený v diétnej šunke (nie parmskej šunke).

Hlavné jedlo: kuracie stehno, pečené zemiaky, krájané uhorky s octom a cukrom (bez šľahačky!); kurací guláš s paradajkami, feniklom, čiernym korením a zázvorom; pizza Hawai s polovičnou porciou syra, ale dvojitou porciou ananásu.

Večera: zmes šalátu, lososa, uhorky a feniklu ochuteného kyslou zálievkou; plnený baklažán s ryžou, paradajkami a kuraťom (môže sa pridať fenikel alebo zázvor); tuniakový šalát s nakrájaným vajíčkom uvareným na tvrdo, uhorka, ananás a zeler s kyslou zálievkou.

Občerstvenie: zelerové tyčinky s cesnakovou omáčkou; melón; papája; ananás; mätový a zázvorový čaj.

IBS s príznakmi zápchy

Ľudia s týmto typom IBS sú postihnutí bolesťami brucha súvisiacimi so zápchou, tvrdými alebo hrudkovitými stolicami a ťažkosťami pri vyprázdňovaní. Dĺžka času medzi pohybmi čriev je zvyčajne viac ako 3 dni. Často sú už beztak nepríjemné príznaky zápchy sprevádzané aj nafukovaním.

Odporúčané zložky stravy*: voda – vo veľkom množstve, ovocie (najmä jablká, hrušky, slivky, jahody, figy), zelenina (najmä zelená listová, strukoviny, brokolica, ružičkový kel, šalát, špenát, uhorky, cukety), celozrnný chlieb, müsli s mliekom, jogurt, kefír, hrozienka, oriešky, xylitol (prírodný brezový cukor)

Odporúčané doplnky: vláknina, bifidobaktérie: Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei, Lactobacillus plantarum, Lactobacillus rhamnosus, Lactococcus lactis, Streptococcus thermophilus

Zložky stravy, ktoré je lepšie vylúčiť, alebo je potrebné sa im vyhýbať: biely chlieb, ryža, koláče, sladkosti, alkohol, káva, bublinkové nápoje

*Potravinová citlivosť v prípade IBS je veľmi individuálna. Navrhované zložky potravy sú len všeobecné pokyny, nie konkrétne odporúčania. Všímajte si vaše reakcie, veďte si stravovací denník a sami zistíte, ktoré druhy potravy vám vyhovujú a ktoré je potrebné odstrániť.

Vzor stravného lístka:

Raňajky: praženica s paradajkami, sendvič (z celozrnného chleba) so šunkou a šalátom, müsli s mliekom alebo jogurtom a jablkom alebo hruškou

Hlavné jedlo: pečené kura, varená šošovica, šalát s orieškami s kyslou zálievkou; pečená ryba, zemiakové pyré, kyslá kapusta s nastrúhaným jablkom; palacinky s jablkovou penou

Večera: grahamový rožok so slivkovým džemom; pečené jablko; šalát so špenátom, hruškou a kozím syrom

Občerstvenie: slivky, sušené figy, oriešky, jablká, hrušky, paradajková alebo zeleninová polievka

Zdroj: cojeibs.sk

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zápcha #nafukovanie #hnačka #bolesť brucha
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk