8 vecí, ktoré pre seba môžete urobiť

, 03.02.2018 12:00
bolesť, brucho, pečeň
Prvým krokom je vytypovať a vylúčiť jedlá, ktoré fungujú ako spúšťače črevných problémov. Autor:

Kontrolujte si príznaky vašich ťažkostí pre lepšiu diagnostiku a pochopenie potrieb vlastného tela.

Píšte si

Je dôležité rozumieť svojmu telu. Predtým než začnete so zmenou režimu, je vhodné zistiť, čo príznaky vyvoláva. Najpriamejšou cestou je denník. Ten by mal obsahovať informácie o jedálnom lístu, pohybe, stresových situáciách a poznámku, či sa v daný deň objavili nechcené príznaky. Pri konzultácii s lekárom vám bude denník užitočným pomocníkom.

Upravte svoj jedálny lístok

Pretože individuálne príznaky sa pri syndróme dráždivého čreva líšia, je dôležité prihliadnuť na to aj pri dodržiavaní jedálneho lístka. Konkrétne odporúčania sa líšia podľa príznakov. Všeobecne sa dá povedať, že prvým krokom je vytypovať a vylúčiť jedlá, ktoré fungujú ako spúšťače problémov. Denný príjem energie by mal byť rozdelený do piatich menších porcií. Dobré je pritom plánovať dopredu a pripraviť si jedlo dopredu, aby sa ráno nestalo prvou stresovou situáciou. Tiež sa vyplatí vyhradiť si na jedlo dostatok času a využiť polhodinku súčasne na relaxáciu.

Probiotiká zmenu jedálneho lístka podporia

Črevné baktérie, ktoré udržujú náš tráviaci systém v rovnováhe, sú veľmi citlivé a rovnováhu tak môže narušiť nielen zloženie stravy, ochorenie a užívanie liekov, ale aj celkový životní štýl a stres. Každé narušenie rovnováhy pritom vedie k menej či viac závažným problémom. Probiotiká predstavujú vhodný spôsob, ako správnu činnosť čriev podporiť. Dá sa povedať, že prispievajú k správnemu zažívaniu všeobecne a s ich zaradením do jedálneho lístka neurobí chybu nikto. V prípade IBS je možné ich účinok podporiť doplnením o ďalšie špecifické zložky podľa akútnych príznakov.

Pohyb je dobrý pre telo aj pre hlavu

Pri pohybe je dôležitá pravidelnosť. Ale pozor, nie všetky športy sú pre ľudí trpiacich syndrómom dráždivého čreva vhodné. Počúvajte svoje telo a vyhnite sa napríklad posilňovaniu brušných svalov alebo skákaniu, pokiaľ u vás zhoršujú hnačku. Naopak, vhodný je nordic walking, jazda na bicykli, tanec, tajči, joga alebo pilates.

Pokúste sa spomaliť

Pretože na rozvoji syndrómu dráždivého čreva sa podieľa do veľkej miery stres, je pravidelný odpočinok, venovanie sa koníčkom, rodine a priateľom dôležitou súčasťou liečby. Pri rozhodovaní o tom, ako budete tráviť voľný čas, je dôležitý hlavne váš dobrý pocit a spokojnosť. Pretože všetko sa začína ráno, nastavte si budík s dostatočným predstihom.

Uvedomte si, že na to nie ste sami

Téma črevných komplikácií je iste nepríjemná, ale myslieť si, že si priatelia nič nevšimli, je dosť naivné. Iste budú vďační za dôveru, ktorú im prejavíte tým, že sa im zveríte. Navyše väčšina z nich má skúsenosti s črevnou chrípkou alebo pokazeným jedlom, a tak budú vedieť, o čom hovoríte. Pokiaľ svoje pocity chcete zdieľať s ľuďmi, ktorí trpia rovnakými problémami, pozrite sa na niektorú z diskusných skupín, ktoré sa téme syndrómu dráždivého hrubého čreva venujú na internete. Nepodceňujte ani rady lekárnika. Pokiaľ vám prekáža prítomnosť ďalších nakupujúcich v lekárni, vyčkajte na vhodnú príležitosť a opýtajte sa, aký prípravok by vám odporúčal na dlhodobé riešenie vašich problémov. Erudovaný lekárnik už bude vedieť, ako sa správne opýtať, aby identifikoval, čo vás trápi a ako vám najlepšie pomôcť. Pri dlhodobejších komplikáciách je tiež vhodná konzultácia s gastroenterológom alebo so psychológom.

Užívajte si každý deň

Pre mnohých z nás je základom stereotyp. Zamyslite sa, či v ňom nie sú veci, ktoré neradi robíte a s ktorými je možné prestať. Skúste nájsť aj na stresových situáciách niečo pozitívne – pri rannej dopravnej špičke premyslite, čo je nutné urobiť cez deň; pri čakaní v rade naplánujte víkend. Snažte sa, aby zdravotné komplikácie obmedzovali váš život čo najmenej.

Nevzdávajte to

Je dôležité počítať s tým, že zmena sa neprejaví okamžite. Pri úprave životného štýlu je potrebné vydržať. Nič sa nevyrieši samo, a vaša námaha bude odmenená tým, že sa príznaky zmiernia a budú prichádzať menej často.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zápcha #nafukovanie #hnačka #bolesť brucha
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk