Tipy, ako žiť s bolesťou chrbta

, 14.08.2018 13:00
muž, počítač, práca, sedenie,
Aj v práci vám bolesti chrbta môžu spôsobovať viaceré problémy. Autor:

Ak trpíte zápalovou bolesťou chrbtice, zmení sa váš životný štýl. Prinášame vám niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu ľahšie zvládať niektoré činnosti:

V každodennom živote

Spánok, šoférovanie a nakupovanie – to je len časť aktivít, ktoré denne vykonávame. Ak trpíte zápalovou bolesťou chrbtice, musíte obmedziť niektoré činnosti, ktoré vám pri ochorení znepríjemňujú život, preto:

  • Ak šoférujete na dlhšie vzdialenosti, robte si pravidelné prestávky, poprechádzajte a ponaťahujte sa.
  • Objednávajte si väčšie nákupy cez internet, ktoré vám prinesú domov. Nenaťahujte sa s ťažkými taškami.
  • Dôležitý je aj posteľný matrac – nesmie byť ani veľmi tvrdý, ani veľmi mäkký. Bolesti chrbta môže zhoršiť aj príliš veľký vankúš.
  • Osvojte si zásady správneho držania tela pri státí a sedení, ktoré odbúrava zbytočné napätie v oblasti chrbta.
  • Pravidelný pohyb je jedným z predpokladov života bez bolesti. Treba si zvoliť taký šport, ktorý nespôsobí ešte väčšie problémy. Ideálne je plávanie, pilates, prípadne beh po mäkkom povrchu (napríklad po lesnej ceste).
  • Prekonzultujte so svojím ošetrujúcim lekárom všetky možnosti jednoduchých strečingových cvikov na podporu driekovej oblasti chrbta.

V práci

Aj v práci vám bolesti chrbta môžu spôsobovať viaceré problémy. Prinášame vám hneď niekoľko tipov, ako v práci zmierniť bolesť chrbta:

  • Sedavé zamestnanie zhoršuje bolesti chrbta. Každých 20 minút až polhodinu by ste sa mali zodvihnúť, prejsť a ponaťahovať sa. Stačí len niekoľko krokov a chrbtica sa zmenou polohy uvoľní.
  • Seďte na fitlopte. Už štvrťhodinové sedenie na nej spraví vášmu chrbtu veľkú službu. Na lopte je takmer nemožné sedieť v zlej pozícii.
  • Ak nemáte v práci fitloptu, tak si zabezpečte aspoň ergonomickú stoličku alebo stoličku s opierkami. Sedadlo by malo podopierať bedrá, ale nemalo by sa dotýkať spodnej časti kolien.
  • Informujte o ochorení každého vo svojom pracovnom okolí.
  • Požiadajte zamestnávateľa o úpravu pracovného času alebo o poskytnutie možnosti práce z domu.

Pri cestovaní

Zápalovej bolesti chrbtice sa budete musieť prispôsobiť aj pri cestovaní. Aby prebehla vaša cesta ľahko a bez zbytočných komplikácií, prinášame vám zopár tipov, ktorými by ste sa pri cestovaní mali riadiť:

  • Ak cestujete lietadlom alebo na dlhšie vzdialenosti autobusom či vlakom, prekonzultujte so svojím lekárom cviky, ktoré môžete cvičiť počas dlhého sedenia.
  • Vždy, keď je to možné, robte si prestávky, pravidelne sa ponaťahujte alebo poprechádzajte.
  • Ak nesiete cestovnú tašku alebo kufor, pravidelne striedajte ruky. Jednostranná, nerovnomerná záťaž môže zhoršiť bolesti chrbta.
Zdroj: www.jetoochrbte.sk
Po úrazoch je to najmä výrazná bolestivosť,...
Po úrazoch je to najmä výrazná bolestivosť, ktorá obmedzuje pohyb. Autor: SHUTTERSTOCK

Čo spôsobuje bolesť chrbtice

  • Zlé držanie tela, obezita, ochabnuté svalstvo. Tieto faktory zvyšujú pravdepodobnosť, že chrbát začne bolieť. Ohrození sú najmä tí, čo pri práci dvíhajú ťažké bremená, ale aj tí, čo takmer celý pracovný čas presedia. Akútna bolesť zvyčajne pochádza z natiahnutých svalov a väzív. Správnym držaním tela dosiahneme, aby svaly pracovali tak, ako majú.
  • Vydraté platničky a vysychanie tekutiny v nich. Platničky tlmia nárazy medzi stavcami. Okolo 20. roku života začína rôsolovité jadro platničky strácať svoju pružnosť, vysychá, a tým sa platnička zvraští. V tejto fáze ešte chrbtica nebolí, s pribúdajúcimi rokmi sa môžu medzi stavcami vytvoriť výrastky, ktoré spôsobujú problémy a bolesť.
  • Artritída, osteoporóza. Pretrvávajúce problémy s chrbticou môžu byť spôsobené týmito chorobami. U žien je osteoporóza častejšia a vzniká najmä po menopauze, ale aj pri endokrinných problémoch. Hrozí, že aj po menších pádoch sa stavce môžu zlomiť.
  • Dlhodobé vykrúcanie hlavy, napríklad pri sledovaní televízie v ľahu.
  • Nosenie tašky cez rameno. Mali by sme ju nosiť prehodenú krížom. Ideálnejšou alternatívou je nosenie plecniaka.
  • Sedenie pri počítači. Ak používate myš či často píšete sms, hrozia vám zápaly šliach a svalov, ktoré sa prejavujú bodavou bolesťou rúk a zápästia.
  • Nevhodné topánky zhoršujú bolesti chrbta.
  • Preťaženie svalov a väzov. Pri zlom držaní tela, zlých pohybových stereotypoch, pri hypermobilite, nadmerne ťažkej práci vzniká preťaženie pohybového systému. Ide o takzvanú ligamentovú bolesť najmä v oblasti panvy.
  • Degeneratívne ochorenie chrbtice. Ide predovšetkým o preťažovanie chrbtice, ale aj prejavy starnutia a prirodzeného opotrebovania. Neustále preťažovanie môže tieto zmeny urýchliť.
  • Úrazy. Po úrazoch je to najmä výrazná bolestivosť, ktorá obmedzuje pohyb. Pri ťažších úrazoch je nebezpečenstvo poranenia miechy.
  • Nádory. Aj chrbticu postihujú tak zhubné, ako aj nezhubné nádorové ochorenia.
  • Ochorenie vnútorných orgánov. Choroby pľúc, srdca či obličiek vyvolávajú následnú reakciu, vrátane bolestí chrbta.
  • Prechladnutie. Ak sa dlhší čas zdržiavate vo vlhkom, v studenom a vo veternom prostredí, môže chrbát začať bolieť z prechladnutia. Preto je dôležité primerane sa obliekať a chrániť si chrbticu.
  • Stres. Má napríklad za následok zlé držanie tela. Úzkostný človek chodí s ramenami dopredu a ohýba chrbát. Svaly sú väčšinou napäté a nedovoľujú uvoľnenie zlého postoja.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#chrbtica #pohyb #bolesť chrbta #sedavá práca
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku