Zdravý životný štýl diabetikov je najdôležitejší

, 08.09.2018 06:00
diabetes, žena, cukor, dezert, cukrovka, diéta,
Vlákninu je do jedálneho lístka vhodné zaraďovať postupne po menších dávkach. Autor:

Diabetická diéta je racionálna, reprezentuje zásady zdravého stravovania. Dôležité je, čo jeme, kedy jeme a koľko toho zjeme.

Diéta

Mnoho ľudí si pod týmto slovom predstaví hladovanie, zákazy a nepríjemné pocity. Diéta však môže znamenať len menšiu či väčšiu zmenu jedálneho lístka. Diabetická diéta je racionálna, reprezentuje zásady zdravého stravovania. Dôležité je, čo jeme, kedy jeme a koľko toho zjeme.

Cukry

Existujú cukry jednoduché, ako je sacharóza (ide o cukor repný, trstinový, skrátka ten, ktorý sa v domácnosti bežne používa na prisladzovanie) a cukry zložené, takzvané polysacharidy (napríklad škroby nachádzajúce sa v obilninách, zemiakoch, ryži). Každý diabetik vie, že musí obmedziť cukor. Napriek tomu by sa v jeho jedálnom lístku mali sacharidy nachádzať v množstve až 60 %. Ako to urobiť? Sacharidy v jedálnom lístku diabetika by mali zastúpiť najmä potraviny, ako múka a výrobky z nej (najlepšie však celozrnné alebo tmavé pečivo), zemiaky, ryža. Najlepšie je neprisládzať potraviny a nápoje.

Tuky

Dôležité je obmedziť aj všetky živočíšne tuky. Tie pomáhajú zvyšovať cholesterol a tým zhoršujú ďalšie ťažkosti, ako napríklad srdcovo-cievne ochorenia. Celkovo by tuky mali tvoriť 30 %* nášho jedálneho lístka. Ideálne je však obmedziť spotrebu masti, masla, tučného mäsa, údenín, tučných syrov, smotanových jogurtov, plnotučného mlieka a vajec. A čo teda radšej jesť? Nízkotučné varianty mlieka, syrov, chudé mäso, hydinu alebo ryby.

Bielkoviny

Je vhodné do jedálneho lístka zaradiť ich v množstve 10 až 20 %*. Najlepšie strukoviny (šošovicu, hrach, sóju, cícer), chudé mäso a vajcia (lepšie bez žĺtka).

Vláknina

Vlákninu získavame z potravy nerozpustnú alebo rozpustnú. Nerozpustnú vlákninu už telo ďalej nespracuje. Tá v črevách iba napučí, pomôže ich vyčistiť od škodlivín a pomáha zasýtiť. Nájdeme ju v celozrnných výrobkoch a obilných otrubách. Rozpustnú vlákninu dokáže naše telo čiastočne spracovať a nachádza sa hlavne v strukovinách a jablkách. Vlákninu je do jedálneho lístka vhodné zaraďovať postupne po menších dávkach a zvyšovať až na odporúčaných 30 až 40 g denne. Veľká jednorazová dávka môže vyvolať tráviace ťažkosti typu zápchy a nadúvania. Pri užívaní vlákniny je veľmi dôležité dostatočne piť.

Tekutiny

Rovnako ako u zdravých osôb je u diabetikov dôležité denne vypiť na 10 kg hmotnosti asi 3 dl tekutín. Žena s hmotnosťou 60 kg by teda mala za deň vypiť asi 1,8 litra, muž s hmotnosťou 90 kg asi 2,7 litra tekutín. A to najlepšie stolovej vody alebo ovocného čaju. Bylinné čaje sa pijú vždy s prihliadnutím na zdravotný stav. O vhodnosti konkrétneho bylinného čaju sa poraďte so svojím lekárom alebo lekárnikom. Niektoré čaje totiž môžu ovplyvňovať účinok užívaných liekov.

Ako je to s alkoholom alebo kávou?

Alkohol nie je zakázaný, pokiaľ pacient nemá iné ochorenia, kde pitie alkoholu prekáža (napríklad ochorenie pečene, iné ochorenie pankreasu). Odporúča sa neprekračovať 60 g alkoholu jeden až 2-krát týždenne (to je asi 1,5 dl 40 % destilátu, 4 dl vína alebo 1,5 litra piva). Pri užívaní niektorých liekov na diabetes je potrebné alkohol vždy piť súčasne s jedlom s obsahom sacharidov, inak by mohla nastať hypoglykémia. O tom, ktoré lieky to sú, sa poraďte so svojím lekárnikom alebo lekárom. Kto si stráži príjem kalórií, musí započítať do denného príjmu i alkohol, ktorý je bohatým zdrojom prázdnej energie (je vysokokalorický).

Káva – pokiaľ nie je zakázaná z dôvodu iného ochorenia (napríklad ochorenie obličiek alebo vysokého krvného tlaku), nie je nutné ju u diabetikov vynechávať.

Soľ

Obmedzenie soli platí rovnako ako pri racionálnej výžive, teda do 7,5 g za deň. Klasickú kuchynskú soľ je možné nahradiť soľou so zníženým obsahom sodíka, ktorá je navyše obohatená o draslík a jód. Najvhodnejšie je však používať na dochucovanie jedál čerstvé alebo sušené bylinky a korenie.

Kedy jesť a ako jedlo rozdeliť?

Najlepšie je jesť pravidelne každé 3 hodiny. Nezabúdať na raňajky, desiate, olovranty a tiež na druhú večeru. Tým si telo zvykne na pravidelný prísun živín a nebude tak kolísať hladina krvného cukru. Nemalo by dochádzať k hladovaniu ani prejedaniu. Diéta nemusí byť drastickou zmenou jedálneho lístka. Môže ísť o zmeny postupné a zdanlivo drobné, ktoré však majú veľký význam pre zdravie diabetika. Veľmi jednoducho je možné vymeniť menej vhodné potraviny za vhodnejšie.

Menej vhodné potraviny Vhodnejšie potraviny
biele pečivo, veka, svetlý chlieb, múka, sladké pečivo, torty, zákusky chlieb tmavý, celozrnný, žitný, jačmenný  
cestoviny, žemľové knedle, zemiakové knedle zemiaky, zemiaková kaša, ryža, varené strukoviny  
banán, slivky, hrušky, hrozno, višne, čerešne, ringloty, broskyne jablko, grep, citrón, ríbezle, kivi, pomaranč, mandarínka, jahody, marhule, čučoriedky, melón  
tučné mäsá a údené mäsá, tučné údeniny králičie, kuracie, chudé hovädzie, chudé bravčové, teľacie, srnčie, filé, menej tučné ryby, občas chudé údeniny, šunka  
plnotučné mlieko, šľahačka, smotana, kyslá smotana nízkotučné mlieko, kyslé mlieko, kefír  
syry obsahujúce nad 40 % tuku, tučný tvaroh, údené syry, sladené jogurty nízkotučné syry do 30 %, nízkotučné biele jogurty, nízkotučný tvaroh  
vajcia bielok  
sadlo, slanina, masť, škvarky, šľahačka, palmový olej, kokosový olej, stužené margaríny, maslo rastlinné stužené tuky, oleje slnečnicový, sójový, kukuričný, olivový, repkový  
sladené nápoje, džúsy, tvrdý alkohol čistá voda, voda s citrónom, stolové vody bez príchutí, minerálky, bylinné čaje podľa zdravotného stavu, nealkoholické pivo a káva (primerane)  
cukor náhradné neenergetické sladidlá  
     

Ovocie a zeleninu je najlepšie jesť v čerstvom stave

Odporúča sa príprava jedál varením, dusením a pečením. Pri smažení sa do jedla dostáva mnoho tuku. To môže zhoršiť srdcovo-cievne ochorenie.

Diabetická diéta je z väčšej časti založená na...
Diabetická diéta je z väčšej časti založená na kontrole množstva prijatých sacharidov. Autor: SHUTTERSTOCK

Diabetická diéta je z väčšej časti založená na kontrole množstva prijatých sacharidov. Toto množstvo sa môže líšiť podľa telesnej konštitúcie, aktuálneho zdravotného stavu a pohlavia. Preto je vhodné poradiť sa s lekárom alebo nutričným terapeutom o optimálnom type diéty. Koľko sacharidov sa nachádza v jednotlivých druhoch potravín, ukazuje nasledujúca tabuľka.

Obsah sacharidov v niektorých potravinách:

10 g sacharidov obsahuje:

  • 130 g zeleru, 80 g zelenej fazuľky, 350 g čerstvých húb, 70 g zeleného hrášku, 300 g špargle, 150 g kelu, 200 g kalerábu, 250 g karfiolu, 120 g mrkvy, 250 g zelenej papriky, 120 g póru, 250 g paradajok, 300 g reďkoviek, 120 g červenej repy, 300 g špenátu, 200 g červenej kapusty, 300 g hlávkovej kapusty, 250 g kyslej kapusty, 400 g i viac šalátových uhoriek, 400 g i viac šalátu
  • 50 g ananásu, 120 g egrešov, 40 g banánov, 80 g čučoriedok, 80 g broskyne, 80 g brusníc, 120 g citróna, 100 g grepu, 60 g hrušky, 70 g jabĺk, 120 g jahôd, 90 g kivi, 100 g mandarínok, 70 g malín, 160 g melóna, 80 g marhúľ, 60 g nektáriniek, 70 g černíc, 90 g pomaranča, 70 g červených ríbezlí, 50 g čiernych ríbezlí, 60 g ringlôt, 60 g sliviek, 60 g čerešní, 60 g hrozna, 70 g višní
  • 20 g dalamánky, 20 g žemle, 20 g bežného chleba, 25 g grahamového chleba, 25 g pšenično-žitného chleba, 15 g krehkého chleba, 10 g kukuričného chleba, 15 g suchých cestovín, 40 g varených cestovín, 15 g surovej ryže, 40 g varenej ryže, 15 g pšeničných vločiek, 15 g suchých krúp, 15 g suchej pohánky, 15 g suchého pšena, 15 g suchej šošovice, 45 g varenej šošovice, 15 g suchého hrachu, 40 g vareného hrachu, 15 g suchej fazule, 50 g varenej fazule, 100 g suchárov, 15 g múky, 15 g pudingového prášku 20 g sójovej múky 35 g zemiakových knedlí 20 g žemľových knedlí 35 g hranolčekov 50 g zemiakov 40 g zemiakovej placky 20 g zemiakových lupienkov
  • 100 ml jablčného džúsu 100 %300 ml paradajkového džúsu 100 % 40 g džemu dia 200 g kompótu dia
  • 50 g sladkého jablkového kompótu 15 g slaných krekrov 50 g orieškov 200 ml mlieka
  • 150 ml bieleho jogurtu 120 ml ovocného jogurtu 500 ml kefíru 40 g smotany v prášku
  • 200 ml kyslej smotany
Uvedené hodnoty obsahu sacharidov sú iba orientačné.

Pohyb

Pri liečbe je dôležitá nielen diéta, ale aj pravidelný pohyb, pri ktorom dochádza k zníženiu hladiny cukru v krvi, zlepšuje sa kondícia, a to pôsobí i na zlepšenie psychiky. Pravidelný pohyb navyše pôsobí preventívne proti srdcovo-cievnym ochoreniam a zároveň znižuje hmotnosť. Po cvičení dochádza k úprave hladiny cukru v krvi, ktorá sa však vracia na pôvodné hodnoty za 24 až 72 hodín. Práve preto je potrebný pravidelný pohyb, najmenej 4 dni v týždni. Aký je vhodný? Odporúča sa aspoň 30 minút chôdze, plávania, cyklistiky či jazdy na rotopede, behu na bežkách a podobne. O najvhodnejšej pohybovej aktivite je dobré sa poradiť s ošetrujúcim lekárom.

Ako upraviť a vyberať jedlá či nápoje

príprava stravy u diabetikov sa nelíši od prípravy racionálnej stravy. Z technologických postupov možno použiť varenie, dusenie, pečenie a podobne. Obmedziť alebo úplne vylúčiť by ste mali vyprážanie

Polievky:

najvhodnejšie sú vývary z mäsa a zo zeleniny. Zahusťujte trochou múky, vhodnejšie je nahradiť ju rozmixovanou zeleninou, zemiakmi, ovsenými vločkami. Na závarku možno použiť iba 10 g cestoviny

vhodné polievky: kelová, kapustová, cesnaková, strukovinová, zemiaková so zeleninou, zemiaková kyslá, zelerová, drožďová, kuracia, drobková, fazuľková so zemiakmi, fazuľková mliečna, hovädzia, hrášková, kalerábová, rascová, mrkvová, pórová, ragú, rybacia, špenátová, krúpová, vločková, zeleninová, z hlávkového šalátu, hašé, karfiolová, brokolicová, paradajková, polievka z riedkych kostí

Mäso:

iba nemastné druhy (hovädzie, teľacie, bravčové, zverina). Do jedálnička radšej zaraďte hydinu a nemastné ryby. Oproti bežnej dávke sa pri diabetickej diéte podáva o niečo väčšia porcia mäsa (z 100 g bežnej dávky je to 120 až 130 g mäsa v surovom stave). Z údenín je vhodné konzumovať iba nemastné druhy ako chudá šunka, šunková saláma, diétne hydinové výrobky a podobne

Omáčky a prívarky:

zahusťujte podobne ako polievky

Vajcia:

vaječný bielok môžete jesť bez obmedzenia, žĺtok len obmedzene

Prílohy:

všetky okrem vyprážaných hranolčekov. Hlavnou prílohou sú zemiaky, knedle jedzte len výnimočne a najviac 2 kusy. Prílohy môžete nahradiť aj celozrnným chlebom alebo pečivom

Tuky:

uprednostnite rastlinné pred živočíšnymi

Mlieko a mliečne výrobky:

nízkotučné, ideálne sú kyslomliečne výrobky, tvaroh a všetky druhy syrov, okrem vyslovene tučných

Polomäsité a bezmäsité pokrmy:

džuveč s mäsom, segedínsky guláš, fazuľový guláš, plnená kapusta, plnená paprika, plnená paradajka, plnený kaleráb (na mleté mäsá tiež používame iba chudé druhy), mäsovo-zeleninové rizoto, zeleninový nákyp s mäsom, zapekaný karfiol alebo brokolica so syrom, granadír, špagety so zeleninou, pokrmy z tofu syra a sójového mäsa, fliačky s kapustou, strapačky s kapustou a nízkotučným tvarohom, zeleninové lečo, paradajková kapusta, prívarky zo šošovice, fazule, hrachu, špenátu, tekvice, zeleniny

Zelenina a ovocie:

ideálne sú tie, ktoré majú nízky obsah cukrov. Možno ich rozdeliť do 5 skupín:

  1. skupina (1 až 3 % sacharidov) – hlávkový šalát, rebarbora, huby, šampiňóny, špargľa, špenát, šťaveľ, uhorky
  2. skupina (4 až 6 % sacharidov) – cibuľa, cesnak, kyslá kapusta, hlávková kapusta, karfiol, kel, zelená paprika, paradajky, reďkovka, tekvica, zelená fazuľka, kaleráb, zeler, citróny, grepy
  3. skupina (7 až 12 % sacharidov) – chren, zelený hrášok, mrkva, cvikla, mandarínky, pomaranče, broskyne, nezrelé čerešne, marhule
  4. skupina (13 až 15 % sacharidov) – banány, jablká, ringloty
  5. skupina (16 až 21 % sacharidov) – fazuľa, hrach, šošovica, zemiaky, čerešne, hrozno, hrušky, sladké slivky

z prvej skupiny zeleniny a ovocia môžete jesť, koľko vám chutí, z druhej skupiny už menej a z ostatných skupín si musíte množstvo sacharidov zarátať do celkového množstva povoleného na deň. Zeleninu je najvhodnejšie podávať v surovom stave. Váha jednej porcie ovocia by mala byť 100 až 150 gramov.

Pri liečbe je dôležitá nielen diéte, ale aj...
Pri liečbe je dôležitá nielen diéte, ale aj pravidelný pohyb, pri ktorom dochádza k zníženiu hladiny cukru v krvi. Autor: SHUTTERSTOCK

Rámcový jedálniček s nízkym obsahom cholesterolu

Diabetická diéta 135 g sacharidov, 5 070 kJ = 1 210 kcal, 70 g bielkovín, 40 g tukov (obsah sacharidov v g)

  • Raňajky (30g)-1/4 l bielej kávy (so 100 ml nízkotučného mlieka), nesladené, 50 g nízkotučnej bielkoviny (netučný tvaroh, nízkotučný syr, chudá šunka, rybacia nátierka), 50 g tmavý chlieb alebo 45 g biely rožok, 50 g dalamánky, 30 g knacke brot
  • Desiata (15g)-100 g ovocia alebo 150 g zeleniny
  • Obed (35g)-200 g zeleniny alebo 100 g dia kompótu, 80 g chudého mäsa (ryby, hydina, králik, 10 g rastlinný tuk, 100 g zemiakov alebo 80 g varených cestovín, 70 g dusenej ryže, 70 g zemiakovej knedle, 100 g varených strukovín, 160 g zemiakovej kaše, 40 g tmavého chleba alebo bieleho pečiva
  • Olovrant(10g)-2 dl mlieka max do 2 % tuku alebo nízkotučný mliečny výrobok
  • Večera (30g)-200 g zeleniny, 80 g chudého mäsa (alebo netučný tvaroh, syr, chudá šunka), 100 g zemiakov – zámena príloh rovnaká ako pri obede
  • II. večera (15g)-100 g ovocia alebo dia kompótu

Diabetická diéta 175 g sacharidov, 6 230 kJ = 1 490 kcal, 75 g bielkovín, 50 g tukov (obsah sacharidov v g)

  • Raňajky (35g)-1/4 l bielej kávy (so 100 ml nízkotučného mlieka), nesladené, 50 g nízkotučnej bielkoviny (netučný tvaroh, nízkotučný syr, chudá šunka, rybacia nátierka), 60 g tmavý chlieb alebo 45 g biely rožok, 50 g dalamánky, 30 g knacke brot
  • Desiata (20g)-150 g ovocia
  • Obed (45g)-180 g zeleniny, 80 g chudého mäsa (ryby, hydina, králik), 10 g rastlinný tuk, 15 g múky (zápražka do polievky), 100 g zemiakov alebo 80 g varených cestovín, 70 g dusenej ryže, 70 g zemiakovej knedle, 100 g varených strukovín, 160 g zemiakovej kaše, 40 g tmavého chleba alebo bieleho pečiva
  • Olovrant (10g)-2 dl mlieka max do 2 % tuku alebo 150 g nízkotučného jogurtu
  • Večera (45g)-200 g zeleniny, 80 g chudého mäsa (alebo netučný tvaroh, syr, chudá šunka), 10 g rastlinný tuk, 10 g múky, 100 g zemiakov – zámena príloh rovnaká ako pri obede
  • II. večera (20g)-150 g ovocia alebo dia kompótu

Diabetická diéta 225 g sacharidov, 7 480 kJ = 1 790 kcal, 75 g bielkovín, 60 g tukov (obsah sacharidov v g)

  • Raňajky (40g)-1/4 l bielej kávy (so 150 ml nízkotučného mlieka), nesladené, 50 g nízkotučnej bielkoviny (netučný tvaroh, nízkotučný syr, chudá šunka, rybacia nátierka), 10 g rastlinný tuk, 70 g tmavý chlieb alebo 60 g biely rožok, 70 g dalamánky, 45 g knacke brot
  • Desiata (35g)-100 až 150 g ovocia, 30 g chleba
  • Obed (55g)-200 g zeleniny alebo 100 g dia kompótu, 80 g chudého mäsa (ryby, hydina, králik, 15 g rastlinný tuk, 15 g múky (zápražka do polievky), 150 g zemiakov alebo 120 g varených cestovín, 100 g dusenej ryže, 100 g zemiakovej knedle, 140 g varených strukovín, 200 g zemiakovej kaše, 60 g tmavého chleba alebo bieleho pečiva
  • Olovrant (25g)-2 dl mlieka max do 2 % tuku alebo 150 g nízkotučného jogurtu, 30 g chlieb
  • Večera (50g)-200 g zeleniny, 80 g chudého mäsa (alebo netučný tvaroh, syr, chudá šunka), 10 g rastlinný tuk, 10 g múky, 100 g zemiakov – zámena príloh rovnaká ako pri obede
  • II. večera (20g)-100 až 150 g ovocia alebo 100 g dia kompótu

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#životný štýl #stravovanie #diabetes #cukrovka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk