Zlomeniny ako dôsledok nedostatku vápnika a ako sa im vyhnúť vďaka strave

, 14.09.2018 14:00
rongen, zlomeniny, lekár, pacient
Zlomenina vyradí človeka z bežného života na niekoľko týždňov. Avšak ak si niečo zlomíte, sadra nie je jedinou možnosťou liečby. Autor:

Pri osteoporóze sa síce môže zlomiť ktorákoľvek kosť, najčastejšie to však bývajú kosti predlaktia, stavce a horný koniec stehennej kosti. Menej časté bývajú zlomeniny rebier a horného konca ramennej kosti.

Zlomeniny kostí predlaktia:

Tieto zlomeniny sa málo spájajú s osteoporózou, pretože sú v drvivej väčšine spôsobené úrazom. Najčastejšie k nim dochádza pri páde na predpažené ruky. Tieto zlomeniny sú často veľmi bolestivé a musia sa fixovať sadrovým obväzom. Môžu mať za následok i deformitu ruky. Napriek tomu sa však považujú za významný príznak osteoporózy, keďže sa vyskytujú zo všetkých zlomenín najskôr, hlavne u žien už vo veku 55 až 65 rokov.

Zlomeniny stavcov:

Len asi 50 % zlomenín stavcov sa prejavuje bolesťami. Zvyšok zostáva klinicky nemý, teda bez bolesti. Tieto zlomeniny sa potom zistia len náhodne na rtg snímke a prejavujú sa znižovaním telesnej výšky a hrbatením postavy. Významným je v tejto súvislosti už pokles výšky o 3 cm oproti výške v mladosti. Bolestivé formy zlomenín stavcov sa prejavujú náhle vzniknutou a prudkou bolesťou, najčastejšie v oblasti hrudnej alebo driekovej chrbtice. Bolesť sa zhoršuje pohybom, kašľom či hlbším nadýchnutím. Tento stav si väčšinou vyžaduje lekárske ošetrenie.

Zlomenina horného konca stehennej kosti:

Býva často bagatelizovaná, keďže sa automaticky spája s vyšším vekom a považuje sa tak za prirodzený dôsledok staroby. Ide však o najzávažnejšiu komplikáciu osteoporózy. Zvyčajne ju spôsobuje pád, ale v pokročilejších štádiách ochorenia sa kosť zlomí už aj pri banálnom pohybe. K nárastu zlomenín v staršom veku prispieva aj tá skutočnosť, že u starších osôb sa vyskytujú aj mnohé iné choroby (ochorenia srdca, mozgových ciev, kĺbov, svalov a zmyslových orgánov), ktoré sú navyše liečené mnohými liekmi, s možnými vedľajšími účinkami.

To sa prejavuje poruchami pohybovej koordinácie, poruchami rovnováhy, poklesom svalovej sily, poruchou zraku a závratmi, ktoré už samotné zvyšujú riziko pádu. K nemu prispieva aj chôdza po nerovnom či zle osvetlenom teréne, po šmykľavých podlahách (napr. v kúpeľni, ale aj napastované linoleá, behúne), na schodoch, pri zakopnutí o prah dverí či o šnúru spotrebičov (tzv. architektonické bariéry) a podobne. Pacienti so zlomeninou krčka stehnovej kosti musia byť hospitalizovaní na ortopedickom oddelení, kde sa často musia podrobiť operácii. Táto zlomenina si často vyžaduje dlhodobý pobyt na lôžku, čo pre starého človeka môže mať fatálne dôsledky.

Ako urýchliť liečbu?

Zlomenina vyradí človeka z bežného života na niekoľko týždňov. Ak nejde o komplikovanú zlomeninu, liečba väčšinou trvá minimálne tri týždne. V prípade ťažšej zlomeniny to môže byť aj dlhšie. Mali by ste vedieť, že len čo si niečo zlomíte, sadra nie je jedinou možnou liečbou. „Cieľom liečby je nielen fixácia končatiny, ale najmä podpora vzniku novej kosti.

Pre kosti je najdôležitejší kvalitný vápnik,...
Pre kosti je najdôležitejší kvalitný vápnik, ideálne v kombinácii s vitamínmi K2 a D3. Autor: SHUTTERSTOCK

Preto by každý pacient, ale aj lekár, mal myslieť na to, akým spôsobom zabezpečí kostiam správnu výživu. Pre kosti je najdôležitejší kvalitný vápnik, ideálne v kombinácii s vitamínmi K2 a D3, ktoré zabezpečia jeho správnu vstrebateľnosť,“ informuje ortopéd a traumatológ Tomáš Kubranský z ortopedickej ambulancie T&A v Galante.

„V prípade zlomeniny potrebujeme denný príjem vápnika zvýšiť až na 1 500 mg za deň, aby kosti mali materiál na rýchlu a kvalitnú obnovu po úraze. Aj v tomto prípade platí, že ak náš organizmus nebude mať z čoho kosť obnovovať, kosti nebudú rovnako kvalitné ako pred zlomeninou,“ dopĺňa doktor Tomáš Kubranský.

Poznáte prvú pomoc v prípade zlomeniny?

  • Zlomeniny ošetrujeme priamo na mieste úrazu.
  • Zatvorené zlomeniny ošetrujeme cez odev, v prípade, ak rana krváca, v prvom rade zastavujeme krvácanie.
  • V prípade, ak má pacient veľké bolesti, krváca, nemôže sa hýbať, nemanipulujeme s ním, ale voláme prvú pomoc. Záchranárom opíšeme, ako prišlo k úrazu.
  • Po ošetrení zlomeniny musí pacient dodržiavať pokyny lekára a kostiam doplniť stavebný materiál na ich regeneráciu – ideálne prírodný vápnik a vitamíny K2 a D3, ktoré urýchlia liečenie.

Čo jesť a čomu sa vyhnúť?

Jedálny lístok detí aj dospelých by mal byť vyvážený, nakoľko telo zo stravy denne prijíma množstvo minerálnych látok a vitamínov, ktoré potrebuje pre správne fungovanie. Pre zabezpečenie správnej hladiny vápnika v tele je potrebné do svojho jedálnička zaradiť potraviny bohaté na túto minerálnu látku.

Najvýznamnejším zdrojom vápnika je mlieko a mliečne výrobky, v menšej miere tiež vajcia a morské ryby. Bohaté na vápnik sú aj rastlinné zdroje ako mak, orechy, či sója a aj niektoré minerálne vody. Vyše 50 % vápnika dokáže telo zužitkovať zo zeleniny ako je karfiol, brokolica, kel, ružičkový kel, hlávková kapusta, pekingská kapusta, čínska kapusta, žerucha, kvaka, kaleráb a kel kučeravý. Vo všeobecnosti je však využiteľnosť vápnika z rastlinných zdrojov nižšia, pretože sa tu nachádza vo forme, ktorú telo nedokáže dostatočne využiť.

Dôležité je rozdeliť si denný prísun vápnika do...
Dôležité je rozdeliť si denný prísun vápnika do viacerých porcií. Autor: SHUTTERSTOCK

Dôležité je rozdeliť si denný prísun vápnika do viacerých porcií, kedy z neho dokáže telo vyťažiť oveľa viac, ako keby sme ho prijali len v jednej dávke. Obozretný treba byť najmä pri rôznych diétach, ktoré aj keď môžu obsahovať potraviny bohaté na vápnik, rovnako môžu byť ochudobnené o zložky, ktoré pomáhajú telu vápnik zužitkovať.

Vylúčiť by ste mali potraviny s vysokým obsahom fosforu a vlákniny, nevhodná je aj nadmerná konzumácia kofeínových, kolových nápojov a alkoholu. Tavené syry radšej vymeňte za tvrdé, mäkké nevyzreté či tvarohové nátierky. Hladinu vápnika v tele znižuje aj pitie alkoholu a fajčenie.

Ako by mal vyzerať jedálny lístok bohatý na vápnik
Raňajky (425 mg vápnika): pohár mlieka, dve celozrnné pečivá, syr cottage
Desiata (40 mg vápnika): jablko
Obed (145 mg vápnika): brokolicová polievka, hovädzie mäso na šťave s ryžou, strúhaná mrkva
Olovrant (255 mg vápnika): biely jogurt, jedno celozrnné pečivo
Večera (150 mg vápnika): dve celozrnné krajce chleba, tvarohová nátierka s pažítkou
   

Ako zabezpečiť primeraný príjem vápnika z rastlinnej stravy?

Vegetariánom a vegánom sa stačí len naučiť správne kombinovať potraviny.

  • Zelenú listovú zeleninu jedzte každý deň. Najlepšie tepelne neupravenú.
  • Vynikajúcim zdrojom vápnika je mak. 100 g maku obsahuje až 122 % jeho odporúčanej dennej dávky.
  • Chia semienka obsahujú 5-násobne viac vápnika v porovnaní s mliekom, až 600 mg v 100g
  • Do stravy pridajte orechy ako mandle, vlašské orechy, či lieskovce. Pred konzumáciou ich ale namočte.
  • Rastlinné mlieka bývajú fortifikované, teda obohatené o vitamíny. Ak máte možnosť, vyberajte si tie.
  • Nezabudnite na strukoviny, veľa vápnika obsahuje sója, ale aj fazuľa.
  • Vegetariáni by tiež nemali zabudnúť pridať do svojho jedálneho lístka kyslomliečne produkty a mlieko.
Vápnik v potravinách. (Odporúčaná denná dávka vápnika je 1 200 mg)
Potravina 100 g Ca (mg)
Ananás 16
Egreš 29
Artičoka 53
Avokádo 10
Banán 9
Banán sušený 32
Čučoriedky 10
Zemiaková múka 20
Zemiakové lupienky 37
Zemiaky 6
Brokolica 105
Broskyňa 8
Brusnice 14
Búrske oriešky nepražené 60
Búrske oriešky pražené solené 52
Zeler 68
Cibuľa 31
Citrón 11
Coca-Cola 4
Cuketa 30
Cukrová kukurica 2
Čakanka 26
Šošovica 59
Červená repa 29
Červená kapusta 35
Cesnak 38
Čínska kapusta 40
Čokoláda biela 187
Čokoláda horká 38
Čokoláda mliečna 103
Datle 38
Datle sušené 63
Kvasnice 25
Melón 20
Džem – priemernej hodnoty 10
Džús hroznový 100 % 19
Džús jablkový 100 % 7
Džús pomarančový 100 % 10
Džús paradajkový 100 % 10
Fazuľové struky 57
Fenikel 109
Figy čerstvé 54
Figy sušené 193
Grapefruit 18
Hlávkový šalát 20
Horčica plnotučná 130
Hríby sušené 70
Hríby čerstvé 7
Hrach 57
Hrášok zelený 24
Hrozno 18
Hrušky 10
Hus 10
Chlieb pšenično-ražný 20
Špargľa 26
Jablko nelúpané 7
Jablko sušené 30
Jahody 26
Pečeň 12
Jogurt biely 180
Kačica 14
Kakao – prášok 136
Kapor 10
Kel 115
Gaštany jedlé 46
Kaleráb 68
Kefír 120
Kivi olúpané 38
Klobásy 16
Knäckebrot 64
Kokos strúhaný 23
Krupica pšeničná 23
Kukurica pražená 10
Kukuričné lupienky 68
Kura 12
Karfiol 205
Baklažán 13
Mak 1400
Maliny 40
Mandarínky 12
Mandle 240
Mango 12
Maslo 15
Mäso hovädzie 8
Mäso teľacie 10
Mäso bravčové 24
Med včelí 5
Marhule 16
Marhule sušené 82
Mlieko polotučné – 2 % tuku 112
Múka pšeničná hladká 25
Múka pšeničná hrubá 23
Mrkva 39
Nektárinky 4
Uhorky kyslé 14
Uhorky šalátové 10
Olivy 61
Kešu oriešky 35
Lieskové oriešky 140
Para orechy 170
Píniové oriešky 11
Pistácie 61
Vlašské orechy 94
Černice 44
Ovsené vločky 56
Papriky zelené 6
Párky 42
Paštéta 14
Petržlen 89
Piškóty 36
Pomaranče 42
Pór 80
Paradajky 13
Hrozienka 80
Rybie filé 25
Čierne ríbezle 46
Červené ríbezle 29
Ryža 24
Reďkovky 37
Šunková saláma 12
Maďarská saláma 31
Sardinky v oleji 354
Sezamové semená 670
Slnečnicové jadrá 110
Smotana 12 % tuku 106
Strúhanka 26
Syr eidam 30% tuku 690
Syr ementál 887
Syr Hermelín, Encián 157
Syr Lučina 285
Syr Niva 634
Syr topený 420
Šľahačka 33 % tuku 80
Špenát 81
Slivky 14
Slivky sušené 71
Cestoviny 25
Treščia pečeň 36
Čerešne 17
Turecký med 23
Tvaroh mäkký netučný 101
Tvaroh mäkký tučný 366
Vianočka 19
Vajce (100 g = 2 ks) 60
Višne 8
Zelenina do polievky 63
Zmrzlina mliečna 57

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zlomeniny #zdravie a prevencia #vápnik #osteoporóza #mak #kosti
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk