Desať rád proti trombóze

, 11.10.2018 11:34
srdce, infarkt, muž
Upchatie cievy môže spôsobiť srdcový infarkt. Autor:

„Na následky krvných zrazenín zomrie každoročne v Európe dvakrát toľko ľudí ako na následky AIDS, rakoviny prsníka, karcinómu prostaty a dopravných nehôd dohromady,“ uvádza Medzinárodná spoločnosť pre hemostázu a trombózu. To znamená, že v Európe zomrie každých 37 sekúnd jeden človek na trombózu.

Pod trombózou teda rozumieme uzatvorenie cievy krvnou zrazeninou (trombom). Najčastejšie sú postihnuté hlboko uložené žily v dolných končatinách. Z dolných končatín sa krvná zrazenina veľmi často vyplaví do pľúcneho obehu. Ide o veľmi dramatický stav, ktorý nezriedka končí aj smrťou.

Riziko vzniku krvnej zrazeniny vieme výrazne znížiť, ak budeme rešpektovať týchto 10 rád:

1. Hýbte sa

Pohyb je prirodzeným liekom na trombózu, ktorý si nemusíme kupovať v lekárni. Opakovaný pohyb, hoci len krátkodobý, je jednoznačne prevenciou trombózy. Medzinárodné spoločnosti odporúčajú miernu fyzickú aktivitu (napr. chôdzu na dlhšiu vzdialenosť) v dĺžke aspoň 30 minút každý deň. Pri pohybe sa svalovými sťahmi masírujú žily dolných končatín, čo zvyšuje prúdenie krvi a znižuje riziko tvorby krvnej zrazeniny. Pri dlhých letoch v lietadle, či pri ceste autom sa odporúča prerušenie sedenia krátkou chôdzou každú hodinu.

2. Dodržiavajte pitný režim

Dôležitý je dostatočný príjem tekutín, pričom nie je potrebné čakať na pocit smädu, ale celý deň pravidelne dopĺňať tekutiny v tele. Dostatok tekutín udržiava krv „redšiu“, čim sa znižuje riziko zahustenia potrebné pre tvorbu trombu. Odporúčaný objem tekutín u dospelého človeka je od 1,5 do 2,5 litra za deň v závislosti od denných aktivít a prostredia, v ktorom sa človek nachádza. Pri väčšej fyzickej záťaži, resp. v teplom prostredí je potrebné prijať vyššie množstvo tekutín. Základom pitného režimu je obyčajná pitná voda z vodovodu, alternatívou sú nesladené a nízko mineralizované vo­dy.

3. Správne sa stravujte

Súčasťou preventívnych opatrení je aj strava. Jedlo treba upraviť tak, aby obsahovalo dostatočné množstvo vitamínov, vlákniny, omega-3 mastných kyselín a proteínov. Je vhodné vyhýbať sa mastným, slaným/sladkým a vysoko kalorickým jedlám. Maximálne by sme mali obmedziť konzumáciu repkového a slnečnicového oleja. Tieto oleje by sa mali úplne nahradiť olivovým olejom. V studenej kuchyni je najvhodnejší panenský olivový olej. Zvýšený príjem omega-3 mastných kyselín znamená vyššiu konzumáciu výrobkov z rýb a morských plodov. Z kuchyne by sme mali úplne vynechať používanie stužených tukov (margarínov). Margaríny je možné nahradiť kravským maslom, kokosovým alebo palmovým olejom. Maximálne by sme sa mali vyhýbať konzumácii rastlinných masiel. Tie síce obsahujú potrebné omega-3 mastné kyseliny, ale iba v obmedzenom množstve. Sú takmer výlučným zdrojom omega-6 mastných kyselín, teda kyselín, ktoré poškodzujú naše cievy.

4. Držte si správnu hmotnosť

V prípade nadváhy zahájte diétu a cvičenie. Jedzte 5× denne v menšom objeme. Pohybujte sa. Chodievajte na prechádzky. Po sedavej práci neoddychujte pri televízore alebo počítači. Cvičte. Hľadajte podporu aj u svojho okolia. Najbližší vás môžu podporiť, ale aj znechutiť.

5. Nefajčite

Fajčenie zvyšuje riziko rakoviny pľúc, srdcovo-cievnych ochorení, cukrovky, neplodnosti, impotencie, ale aj riziko tvorby zrazenín. Ukončením fajčenia si tak môžeme predĺžiť a skvalitniť život. Posledné štúdie naznačujú, že fajčiari majú 1,5× násobné riziko vyššie riziko trombózy ako nefajčiari.

6. Používajte zdravotnícke pomôcky

V prípade už existujúcich kŕčových žíl noste kompresívne pančuchy, ponožky alebo podkolienky. Tieto pomôcky sú dôležité pri liečbe a prevencii zvýrazňovania kŕčových žíl. Zlepšujú návrat krvi z dolných končatín do srdca. Kompresívna liečba sa musí aplikovať ráno, po rannej hygiene si na chvíľu uložte nohy do vodorovnej polohy a následne naložte kompresívne pančuchy. Na pančuchy je potrebné si zvykať postupne, začať ich nosiť 2–4 hodiny a dĺžku nosenia postupne predlžovať. Pančuchy sa nosia preventívne cez deň a najmä pri záťaži. Počas spánku sa nenosia, úľava sa dosiahne skôr polohovaním končatiny. Existuje veľké množstvo kompresívnych pomôcok, ktoré sa volia podľa rozsahu ochorenia. Ošetrujúci lekár podľa druhu a štádia ochorenia rozhodne, aký typ a akú kompresnú triedu pomôcky zvolí.

7. Vyliečte si infekcie

Infekcie zvyšujú riziko tvorby trombov. Prenos zápalových procesov je možný krvnou cestou z akejkoľvek lokality vášho tela. Zápalové poškodenie žily vytvára výborné podmienky na usadenie trombu. Dajte pozor hlavne na infekcie zubov, očí, horných ciest dýchacích a močových ciest.

8. Riaďte sa pokynmi lekára

U ľudí s vysokým rizikom vzniku trombózy, napr. po chirurgickom zákroku, s onkologickým ochorením, anomáliami zrážania krvi, sú podávané lieky ako prevencia tvorby krvných zrazenín. Riaďte sa pokynmi lekára, dodržiavajte termíny kontrol.

9. Absolvujte preventívne prehliadky

Dôležité je absolvovanie pravidelných preventívnych prehliadok u všeobecného lekára (minimálne každé dva roky). Ženy majú raz ročne nárok na prehliadku u gynekológa, osobitný zreteľ je treba mať u žien používajúcich hormonálnu antikoncepciu, ktorá môže byť spúšťačom tvorby krvných zrazenín.

10. Všímajte si svoje telo

V prípade výskytu jednostranného opuchu dolnej končatiny, zvýraznenia kŕčových žíl a bolesti v lýtku je potrebné okamžite kontaktovať svojho všeobecného lekára, ktorý rozhodne o ďalšom postupe.

12. október 2018 bude na celom svete venovaný problematike trombózy. Uskutoční sa 5. ročník Svetového dňa trombózy. Celosvetovo na následky trombózy zomiera až 25% ľudí (1 zo 4 ľudí). Aby ste sa nestali súčasťou tejto štatistiky informujte sa o rizikách, príznakoch a možnostiach prevencie u svojho všeobecného lekára.

5. svetový deň trombózy oslávi aj mesto Martin

Ak sa vám podarí v tento deň zavítať do tohto mesta, môžete sa pristaviť pri niektorom z informačných stánkov a zúčastniť sa programu pre verejnosť o trombóze, jej prevencii a cvičení. Organizátori podujatia v spolupráci s lekármi aj tento rok pripravili zaujímavé prednášky a priestor pre osobné konzultácie. Môžete sa tu zapojiť do rekreačného behu organizovaného v spolupráci s Atletickým klubom ZŤS Martin, alebo navštíviť v rámci osvety niektoré z fitness centier či plaváreň. Viac informácií nájdete na www.5sdt.sk.

#upchatie cievy #trombóza #prevencia #krvná zrazenina
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk