Chrípka útočí v plnej sile

, 24.10.2018 06:00
dievča, dieťa, chrípka, nádcha, prechladnutie
Chrípková sezóna na severnej pologuli trvá od októbra do konca apríla nasledujúceho roku. Autor:

Je jednou z najviac podceňovaných infekcií vôbec. Často preto, že ľudia neveria, že je chrípka skutočne nebezpečná. Mylne sa domnievajú, že ide o banálne ochorenie. Opak je však pravdou.

Chrípková sezóna na severnej pologuli trvá od októbra do konca apríla nasledujúceho roku. Najvhodnejší čas na očkovanie proti chrípke je október a november. Ochranné protilátky, ktoré sa v organizme po očkovaní vytvoria, zabraňujú vzniku ochorenia, prípadne jeho priebeh zmiernia a znižujú riziko komplikácií a úmrtia. Protilátky sa vytvoria postupne, v priebehu desiatich až štrnástich dní po očkovaní.

"Vírus chrípky sa prenáša veľmi ľahko, ak sa nakazíte, môžete ju šíriť aj vtedy, keď ešte nepociťujete žiadne príznaky“ hovorí hlavný hygienik Slovenskej republiky Ján Mikas. Ide o závažné ochorenie, ktorým sa nakazí 5 až 15 percent populácie, neliečená chrípka môže spôsobiť aj závažné zdravotné komplikácie. "Očkovanie je najdostupnejšia a najúčinnejšia ochrana proti chrípke“ zdôraznil.

"Chrípkové vakcíny sú bezpečné, ochránia pred vírusmi chrípky, ktorých antigény sa nachádzajú v očkovacej látke pre danú sezónu,“ vysvetlil hlavný hygienik. Pripomína, že zvýšené riziko komplikácií spojených s chrípkou majú najmä ľudia nad 59 rokov, chronickí pacienti, tehotné ženy, deti od šiestich mesiacov do troch rokov, ale tiež ľudia s fyzickým hendikepom, chorobnou obezitou a so zníženou imunitou.

Prechodenie chrípky sa nevypláca. Namiesto jedného týždňa môže chorého vyradiť z bežného života aj na 14 dní, navyše môže viesť aj k závažnejším ochoreniam. Najlepšou liečbou je pokojový režim a dostatok tekutín. Nie je dobré, keď si človek vezme lieky na potlačenie príznakov chrípky a ide do práce. „Chorému sa uľaví, ale naďalej je nosičom vírusu a šíri ho medzi ľudí, čo je z epidemiologického hľadiska veľmi zlé,“ povedala pre ČTK praktická lekárka Magdaléna Záchová. „Telo musí dostať šancu, aby odpočívalo. Minimálne tri dni,“ dodala.

A aké sú zásady prevencie? Správna výživa s dostatkom ovocia, zeleniny a tekutín, dostatočný pobyt na čerstvom vzduchu, otužovanie a dostatok spánku a odpočinku. Počas chrípkovej sezóny je dôležité aj primerané obliekanie. Riziko nákazy znižuje časté a účinné vetranie, najmä v škôlkach, školách a na pracoviskách. Je vhodné vyhýbať sa uzavretým priestorom s vysokou koncentráciou ľudí (kiná, divadlá, koncerty a pod.).

Potrebné je vyhnúť sa kontaktu s chorými osobami. Medzi najdôležitejšie preventívne opatrenia patrí dodržiavanie zásad osobnej hygieny, konkrétne časté umývanie rúk (po každom kýchnutí, kašľaní a vyfúkaní nosa) vrátane používania jednorazových vreckoviek a ich bezpečného likvidovania.

Nedajte šancu vírusom a baktériám

  • Posilňujte si imunitu každý deň, vyhnete sa tak chrípke a iným nepríjemným respiračným ochoreniam. Začať môžete s otužovaním, dbajte na dostatok spánku, pravidelné dávky ovocia, zeleniny a nezabúdajte na pitný režim. Zdatným protivníkom vírusov a baktérií je tiež pravidelný pohyb a časté umývanie rúk.
  • Prechod z horúceho leta do premenlivého jesenného počasia s prudkými teplotnými výkyvmi môže imunitu oslabiť, no ak dodržiavate zásady prevencie, akútnym respiračným ochoreniam vrátane chrípky sa môžete vyhnúť.
Imunitu si môžete zvýšiť aj pravidelnými...
Imunitu si môžete zvýšiť aj pravidelnými dávkami ovocia a zeleniny. Autor: SHUTTERSTOCK
  • Ideálny prostriedok na zvýšenie odolnosti organizmu je otužovanie. Prekrví celé telo a pomôže i zbaviť sa stresu. Otužovať sa môžete viacerými spôsobmi, nielen pri sprchovaní. Pravidelný pohyb na čerstvom vzduchu počas celého roka a spánok v neprekúrenej miestnosti sú spôsoby, ako telo naučíte prispôsobiť sa nižším teplotám a byť odolnejšie proti chladu.
  • Pri otužovaní v sprche je dôležité dodržať dve zásady. Prvá je postupnosť – začnite teplejšou vodou, pokračujte vlažnou a očistu ukončite studenou. Počas sprchovania je dobré hýbať sa – prešľapovať. Druhá zásada je pravidelnosť. Aj keď to niekedy nemusí byť príjemné, otužovanie nevynechajte ani jeden deň, disciplína sa oplatí.

Bez čistých rúk to nejde

Počas chrípkovej sezóny je mimoriadne dôležité dbať na čistotu rúk. Umývajte si ich čo najčastejšie, po príchode domov by mala vaša prvá cesta viesť k umývadlu. Ak nemáte k dispozícii vodu a mydlo, noste so sebou dezinfekčné gély na alkoholovej báze a ruky si čistite nimi. Umývanie rúk pripomínajte neustále aj deťom. V jesennom období hrozí v detských kolektívoch vyššie riziko nákazy infekčnými respiračnými ochoreniami. Dieťa by malo vedieť, že ruky si nestačí opláchnuť len teplou vodou, musí použiť aj mydlo. Ruky si treba umyť po príchode do školy, po návrate domov, pred jedlom a po jedle, po každom použití toalety, po kašľaní, kýchaní a pri akomkoľvek pocite znečistených rúk. Umývanie rúk je najjednoduchší spôsob, ako predísť rozšíreniu viacerých ochorení – respiračných, hnačkových i žltačky typu A.

Umývajte si ruky správne:

  • Po dôkladnom opláchnutí naneste na ruky mydlo a pod prúdom vody nevynechajte žiadnu časť dlane, chrbát rúk i miesta medzi prstami a pod nechtami. Umyté ruky si utrite jednorazovou utierkou alebo čistým uterákom.
  • Vírus chrípky môže prežívať na odeve, papieri či vreckovke 8 až 12 hodín, na hladkých povrchoch dokonca 24 až 28 hodín.
Dieťa by malo vedieť, že ruky si nestačí...
Dieťa by malo vedieť, že ruky si nestačí opláchnuť len teplou vodou, musí použiť aj mydlo. Autor: SHUTTERSTOCK

Vitamíny, zdravé nápoje a pohyb

Imunitu proti chorobám výdatne posilní zdravé zloženie stravy, v chrípkovom období dbajte na to, aby vám nechýbali vitamíny, najmä céčko, ale aj minerály a stopové prvky. Ich zásobárňou sú jablká, kyslá kapusta, citrusy, chren, cesnak, paprika, citróny, banány, limetka, pomaranče, para orechy, kešu orechy, ale aj rukola, cícer, tekvicové semienka či morčacie a kuracie mäso. Hoci v jesennom období nebýva pocit smädu taký výrazný ako v horúčavách, nezabúdajte na pitie vody, nesladených nápojov a čajov, pravidelné pitie zdravých nápojov pomáha zvlhčovať sliznice. Pozitívny vplyv na odolnosť organizmu proti chorobám má pohyb, venujte mu každý deň aspoň pol hodiny. Ľudia, ktorí pravidelne športujú, bývajú zriedkavejšie cho­rí.

Dajte sa včas zaočkovať

Proti chrípke sa môžete chrániť aj očkovaním, ktoré zabezpečí tvorbu protilátok proti vírusu chrípky. Dostatočná hladina protilátok proti vírusu chrípky sa v tele vytvorí o desať až štrnásť dní po očkovaní, zájdite preto k svojmu praktickému lekárovi čo najskôr, ideálne v októbri alebo v novembri. Rozšíreniu ochorenia zabraňuje i počet zaočkovaných osôb – čím viac osôb sa dá zaočkovať, tým vyššia kolektívna ochrana sa vytvorí. Znížiť riziko epidémií pomáha tiež zaočkovanie rizikových skupín obyvateľstva. Patria k nim seniori, ľudia so závažnými chronickými ochoreniami, deti od šiestich mesiacov do päť rokov, tehotné ženy a tí, ktorí prichádzajú stále do kontaktu s veľkým množstvom osôb.

Zdroj: Odbor epidemiológie ÚVZ SR

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#prevencia #chrípka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk