Za bolesť chrbta môže nedostatok pohybu aj dlhé sedenie

, 22.03.2019 06:00
chrbtica, chrbát, kostra
Dnes je k dispozícii množstvo pomôcok v štýle „nestabilnej stoličky“. Autor:

Bolesti chrbta trápia čím ďalej, tým častejšie ľudí okolo tridsiatky, ale aj mladšie ročníky. Čo je príčinou bolestí a ako sa im vyhnúť? Prečo za bolesť môže stres? Telo a psychika sú prepojené viac, ako sa zdá. Zásadnú úlohu v tom zohráva vegetatívny nervový systém, ktorý riadi väčšinu podvedomých procesov. Ak sme v strese alebo dostaneme strach z čohokoľvek, nervový systém automaticky zareaguje zvýšeným svalovým napätím, a teda bolesťou.

„Naša chrbtica je neustále preťažovaná. Jej najmenšie zaťaženie je v ľahu – asi 25 kg na plochu medzistavcových platničiek. Zaťaženie pri stoji je do 100 kg. Pri sede je to až do 175 kg. Ako je to možné? Počas státia sa časť zaťaženia platničiek prenáša na medzistavcové „spojky“ šľachové úpony a svaly,“ približuje problém Pavel Malovič, primár Kliniky telovýchovného lekárstva UNB. Počas sedenia svaly a medzistavcové úpony natoľko nepracujú. Nesprávnou polohou pri sedení, napríklad s prekríženými nohami, sa tlak na platničky ešte zvyšuje.

„Aby chrbtica fungovala správne, musia byť takzvané vzpriamovače, ohýbače a otáčače článkov chrbtice v dokonalej súhre, a to aj s ďalšími kĺbovými spojeniami ľudského tela. Ak takáto súhra chýba, prichádza mechanická bolesť, ktorá sa objavuje prakticky pri akomkoľvek pohybe, pričom jej intenzita obvykle narastá,“ vysvetľuje doktor Malovič.

Zrejme najvyššie percento ľudí trpí bolesťami „v krížoch“. „Telá piatich bedrových stavcov sú zo všetkých stavcov chrbtice najväčšie, šesť stavcov krížových splýva druhotne v jednotnú krížovú kosť a štyri až päť stavcov kostrče zodpovedá akémusi zakrpatenému ,chvostovému‘ oddielu chrbtice. Je to lokalita, ktorá vzhľadom na nosnosť tela patrí asi k najviac zaťažovaným oblastiam a veľmi citlivo reaguje na teplotné zmeny. Kríže najviac zaťažujeme dvíhaním neprimeraných váh, skákaním, zlým dopadom, ale aj celodenným sedením. Aj preto sa odborníci zhodujú, že pri sedavom zamestnaní je nutné využívať zdravotnú stoličku, najlepšie so sedadlom na pružine,“ vraví lekár. Ako dodal, na bolesti krížov sa častejšie sťažujú aj ľudia ráno po zlom vyspaní na nevhodnom lôžku, ak je posteľ príliš mäkká alebo „preležaná".

„Problémom môžu byť tiež ploché nohy, tzv. kladivkové prsty, nekvalitná obuv alebo nesprávne postavenie kolenného či bedrového kĺbu. S bolesťami chrbtice sa však mnohokrát stretávame aj v prípadoch, keď ide o ochorenie s chrbticou zdanlivo nesúvisiace. Sú to napríklad pľúcne, brušné, gynekologické, urologické a cievne ochorenia,“ upozorňuje doktor Malovič.

Ako sa teda správne starať o chrbticu? Stačí na to, okrem správnej životosprávy a pravidelnej pohybovej aktivity, pravidelné cvičenia chrbtice, ktoré svojou komplexnosťou zahŕňajú jej všetky stavebné časti a správne sedenie na zdravotnej stoličke. Sklon operadla stoličky by nemal byť presne 90 stupňov, ideálne je 100 až 110. Kým os trupu by s nohami nemala zvierať pravý uhol, o jeho dodržanie by sme sa mali snažiť, pokiaľ ide o chodidlá s predkolením a tiež predkolenie so stehnami. Vhodný je tzv. chlapský sed so široko rozkročenými nohami.

Dnes je k dispozícii aj množstvo pomôcok v štýle „nestabilnej stoličky“. Takéto sedenie umožňuje stimulovať tie svaly chrbtového korzetu, ktoré pri iných činnostiach dostatočne nezapájame. Podporuje predovšetkým hlboké chrbtové svaly a neustálou zmenou ťažiska na sedadle sme nútení meniť polohu tela. Dochádza tak k optimálnemu postaveniu nervovej, svalovej a kostrovej sústavy.

Netreba zabúdať ani na sedenie za volantom, najmä pri dlhších cestách. Vtedy dbajte najmä na postavenie driekovej chrbtice, pretože pri nesprávne zohnutom chrbte je klinovito deformovaná medzistavcová platnička dlhodobo vystavená riziku poškodenia otrasmi a nárazmi. Polohu driekovej chrbtice zvoľte tak, aby sa opierala v mieste, kde sa najviac ohýba dopredu.

Podľa slov doktora Maloviča na zdravie chrbtice treba myslieť aj pri výbere matraca, ktorý nesmie byť príliš mäkký, pri kúpe obuvi, kde je najvhodnejšia ortopedická, ale aj pri výbere stoličky, ktorá by mala mať pohyblivé sedadlo na pružine, aby držala chrbtové svalstvo stále v pozore. „Rovnako si dajte pozor na cvičenie s neprimeranými váhami a nosenie ťažkých tašiek,“ dodal.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#chrbtica #chrbát #bolesť chrbta
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk