Ako prekonať lenivosť a športovať?

23.06.2019 06:00
šport, športovanie, pohyb, beh
Nemusíte sa zapisovať na šport alebo do fitnesu, aby ste sa hýbali a vyvíjali fyzickú aktivitu. Autor:

Pravidelné športovanie prospieva nášmu zdraviu, srdcu a mozgu, ale tiež dodáva sebavedomie. Často sa však hodí každá výhovorka, aby sme ho odložili na zajtra: sme unavení či vybavenie na šport je príliš drahé.

Ako dosiahnuť to, aby sme tieto nekonečné výhovorky odhodili a športovali? Tu je niekoľko spôsobov, ako si chvíle fyzickej aktivity spríjemniť, píše taliansky denník Corriere della Sera.

Buďte kreatívny

Nájsť si čas na vlastné zdravie by malo byť prioritou. Nemáte napríklad počas dňa čas a večer končíte s prácou neskoro? Vstávajte o pol hodiny skôr a každý deň choďte. Využite menšie prestávky cez deň, používajte auto len v prípade nevyhnutnosti, stanovte si konkrétne ciele.

Nájdite si kamaráta

Niektoré cvičenie môže byť nudné, najmä ak ho vykonávame sami. Nie všetkým sa páči behanie alebo plávanie, ale je veľa aktivít a športov, ktoré je možné prevádzkovať v skupine. Vyberte si šport, ktorý sa vám páči, a zapojte do neho priateľov a rodinu, najmä do aktivít pod šírym nebom. Ak športujeme v skupine, pomáha to nestrácať motiváciu.

Začnite doma

Ak sa v posilňovni necítite dobre, pretože ešte nie ste dosť vo forme, začnite cvičiť doma. Časom získate kondíciu i sebavedomie a navyše prospejete svojmu srdcu.

Stanovte si malé ciele a nepoľavujte vo svojom úsilí

Nie vždy prekonáme lenivosť. Stanovte si denne malé reálne ciele, plánujte svoju fyzickú aktivitu tak, ako keby to bola dôležitá pracovná úloha, zvlášť na tú dobu, keď sa cítite viac naplnení energiou. Ak si budete klásť ťažké ciele, zvyšuje sa riziko, že stratíte motiváciu. Začínajte, naopak, s malými dávkami, napríklad s prechádzkou okolo vašej štvrte alebo vyjdite jedno poschodie po schodoch. Požadujte povzbudenie a podporu priateľov a rodiny a odmeňte sa, ak svoj cieľ splníte. To pomáha v tom, aby ste neochabovali a nevzdávali sa, ak sa cítite unavení: únava nevymizne, keď zostanete ležať na pohovke, naopak, vzrastie. Počas fyzickej aktivity prekonáte únavu, zlepšíte kvalitu spánku a budete mať viac energie.

Nikdy nie je neskoro

Choroby alebo to, že skrátka nie ste typom atléta, môžu byť dôvodom na to, aby ste sa vzdali pohybu. V týchto prípadoch je lepšie poradiť sa s lekárom a vytvoriť si podľa veku a zdatnosti vhodný program cvičení. Nikdy nie je príliš neskoro, aby sme začali praktizovať šport alebo sa k športu vrátili. Vychádzajte z malých cieľov a dosahujte ich bez náhlenia, aby telo malo dosť času zvyknúť si na zvýšenú aktivitu.

Mnohé športy a fyzické aktivity nič nestoja

Nemusíte sa zapisovať na šport alebo do fitnesu, aby ste sa hýbali a vyvíjali fyzickú aktivitu. Doma môžete cvičiť s využitím vlastnej telesnej váhy, vonku môžete chodiť s priateľmi a kolegami, môžete tiež šliapať do schodov a vyhýbať sa výťahu, parkovať ďaleko od pracoviska a používať auto čo najmenej. Nie je to to isté, ako keby ste športovali, ale vyhýbate sa tým sedavému spôsobu života.

V rámci rodiny je fyzická aktivita najpríjemnejšia

Naprogramujte si taký pohyb, do ktorého sa zapojí rodina, hýbte sa spoločne s deťmi, cez víkend, na bicykli alebo pešo. Ak rodina nemá doteraz vo zvyku sa hýbať, pripomínajte jej výhody pravidelnej fyzickej aktivity. A keď rodinní príslušníci nezdieľajú vaše nadšenie pre fitnes, požadujete od nich, aby ho aspoň rešpektovali.

(ČTK)

Vedci sú rozdelení v názore na raňajky

Podľa dietológov a nutričných poradcov platí jedno pravidlo: raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa a nesmú sa v žiadnom prípade vynechať. A stále platí porekadlo: raňajky zjedz sám, o obed sa rozdeľ s priateľom a večeru daj nepriateľovi. Raňajky nám pomáhajú znižovať váhu tým, že urýchľujú metabolizmus. Ranné jedlo nám bráni podľahnúť hladu a pokušeniu pojedať niečo navyše počas dňa; tým sa znižuje celkový denný príjem kalórií. Pochybnosti o význame prvého jedla dňa však rozvírilo niekoľko štúdií, ktoré spracovala Flavia Cicuttiniová z Univerzity Monash v austrálskom Melbourne, napísal taliansky denník Corriere della Sera.

Na základe rozboru 13 štúdií, ktoré skúmali zmeny váhy a metabolizmu, sa ukázalo, že kto vynecháva raňajky, váži v priemere o pol kilogramu menej ako ten, kto raňajkuje. Kto raňajkuje, neje potom počas dňa menej, ale, naopak, zje za deň o 260 kalórií viac. A pokiaľ ide o metabolizmus, zdá sa, že nie sú väčšie rozdiely medzi tými, ktorí začínajú deň raňajkami, a tými, ktorí ich vynechávajú. Aj štúdia z roku 2016 ukázala, že nie sú dôkazy o tom, že vynechávanie ranného jedla vedie k priberaniu alebo k spomaleniu metabolizmu.

Kde je teda pravda? Vedci v desiatkach štúdií dospeli k záveru, že pravidelné raňajkovanie je najlepšou stratégiou pre udržanie zodpovedajúcej telesnej hmotnosti a pre obmedzenie rizika vzniku obezity. Raňajkovanie zvyšuje celkový pocit sýtosti a umožňuje kontrolovať a obmedzovať množstvo energie dodávanej telu počas dňa.

Dôležitý je aj výber potravín. Štúdia vedená na viac ako 5 000 osobách vo veku od dvadsať do tridsaťdeväť rokov ukázala, že ten, kto raňajkuje produkty na báze cereálií, má o 22 percent nižšiu pravdepodobnosť vzniku obezity než ten, kto ich neje. Ďalšia štúdia na 12 377 osobách ukázala, že tí, ktorí pravidelne raňajkujú cereálie, majú výrazne nižší index telesnej hmotnosti (BMI).

Flavia Cicuttiniová však nabáda k opatrnosti. „Údaje, ktoré máme dnes k dispozícii, nesvedčia o tom, že by bolo zaradenie raňajok užitočnou stratégiou pre zníženie hmotnosti. Hoci pravidelné raňajky môžu mať iné významné účinky, buďme opatrní v ich odporúčaní ľuďom, ktorí chcú schudnúť, pretože by to mohlo mať opačný efekt. Nie sú dôkazy o tom, aby sme odporúčali ľuďom zmenu ich stravovacích zvyklostí ako prostriedok na predchádzanie obezity,“ uvádza Cicuttiniová.

Podľa niektorých výskumov vyšlo najavo, že ten, kto pravidelne raňajkoval a raňajky začal vynechávať, schudol. A kto pravidelne neraňajkoval a raňajkovať začal, tiež schudol. Kde je teda pravda?

Kto už má nadváhu a je zvyknutý bohato raňajkovať, ten po vynechaní raňajok zhodí kilogramy, pretože tým zníži celkový energetický príjem. Ak človek už má nadváhu a zníži príjem kalórií počas dňa, je to prospešné, aj keď je lepšie vynechávať večeru než raňajky. Veľa však záleží na tom, čo raňajkujeme, uvádza Andrea Ghiselli, prezident Talianskej spoločnosti pre výživu.

Čím menej toho ráno zjeme, tým je organizmus v čase obeda viac vyhladovaný a snaží sa kompenzovať chýbajúce kalórie. Zodpovedajúce raňajky sú teda dôležité pre udržanie primeranej hmotnosti, pre sústredenie a výkon. Asi tretina obyvateľov vyspelých krajín má vo zvyku raňajky vynechávať. To však neznamená, že by všetky osoby s nadváhou mohli mať úžitok z vynechávania raňajok. Pre schudnutie neexistuje jednotná stratégia: u niekoho môže zabrať vynechávanie raňajok, iní zase môžu mať úžitok z krátkych období pôstu, ale pre trvalé udržanie ideálnej váhy nie je nič lepšie ako vyvážená stredomorská diéta.

(ČTK)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#šport #zdravý životný štýl #športovanie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku