Chlad a jeho vplyv na zdravie dýchacích ciest

, 18.12.2019 12:00
kašeľ, žena, zima, choroba
Zimná sezóna, najmä vo vyšších zemepisných šírkach, je pre pacientov s chronickými respiračnými chorobami náročnou časťou roka a vdychovanie studeného vzduchu má na pľúca negatívne účinky. Autor:

Zima predstavuje výzvu pre našu imunitu. Ako si zachovať energiu a zdravie aj v tomto ročnom období?

V zimných mesiacoch sú ohrození nielen pacienti s chronickými respiračnými ochoreniami, ale infekciám dýchacích ciest je vystavená aj zdravá časť spoločnosti. So zimnými a s chladnými mesiacmi sa spájajú rôzne respiračné infekcie, ktoré následne spôsobujú zvýšený výskyt respiračných ochorení a zápalov. V prípade chronických pacientov môže už prechladnutie pacienta destabilizovať a existuje riziko, že sa tým zhoršia aj symptómy jeho ochorenia.

Zimná sezóna, najmä vo vyšších zemepisných šírkach, je pre pacientov s chronickými respiračnými chorobami náročnou časťou roka a vdychovanie studeného vzduchu má na pľúca negatívne účinky. Prekvapujúco však tieto účinky chladného podnebia zostávajú mimo pozornosti médií, s výnimkou prípadu nezvyčajne chladného počasia alebo nestabilných poveternostných podmienok spojených s extrémne chladným obdobím.

Počas teplejších mesiacov je studený vzduch problémom jedine v prípadne nadmerného používania klimatizácie, následkom čoho telo reaguje na veľké teplotné rozdiely. Ak teplota vzduchu rýchlo klesá bez postupnej adaptácie, a to aj pri zmenách nízkych ako 2 až 3 stupne, ale najmä pri zmenách vyšších ako 5 stupňov, môžeme hovoriť o vplyve na dýchací systém pacientov a je možné zhoršenie príznakov.

Infekcie dýchacích ciest sú jedny z najčastejších ochorení človeka, vyskytujú sa pomerne často v jesenných a zimných mesiacoch. Pôvodcami bývajú najčastejšie vírusy, no môžu ich spôsobovať i baktérie alebo atypické mikroorganizmy. Najčastejšími príčinami týchto ochorení sú rinovírusy. Spôsobujú 30 až 50 percent všetkých respiračných infekcií, najmä v jesenných mesiacoch. Pre virózy je typické, že sa šíria kvapôčkovou infekciou. Zdrojom nákazy býva chorý človek.

Ochorenie sa prejavuje spočiatku suchým dráždivým kašľom bez vykašliavania, ktorý sa postupne mení na produktívny kašeľ s vykašliavaním, môže byť prítomné škrabanie v hrdle a bolesť hrdla, vodnatá nádcha, upchatý nos, celková únava, zvýšená teplota, slzenie očí, chrapot a iné. V priaznivom prípade je možné vyliečiť prechladnutie do troch dní, u oslabených jedincov do siedmich dní. Pri nesprávnom spôsobe liečby a pridružení bakteriálnej infekcie môže byť obdobie rekonvalescencie oveľa dlhšie.

Častou komplikáciou zimných mesiacov je aj chrípka. Zdrojom infekcie je infikovaný človek, zriedka aj zvieratá, z nich najmä vtáky. Vírus sa šíri kašľaním a kýchaním. Po krátkej inkubácii trvajúcej 18 až 72 hodín sa dostaví zimnica, bolesti hlavy, svalov, hrdla a extrémna únava sprevádzaná suchým kašľom. Ak nenastanú komplikácie, klinické prejavy vo väčšine prípadov ustúpia do jedného týždňa. Vyskytujú sa však aj úmrtia zapríčinené primárnou infekciou chrípkovým vírusom, sú však zriedkavé. Najčastejšími komplikáciami sú, najmä u starších ľudí, astmatikov, diabetikov, pacientov s chronickými ochoreniami srdca, tehotných žien a malých detí zápaly priedušiek, pľúc, stredného ucha, prinosových dutín, mozgových obalov a srdcového svalu. V čase chrípkových epidémií dochádza k značnému prírastku ochorení, akým je napríklad aj zápal pľúc. Zápal pľúc je akútny alebo chronický zápal pľúcneho tkaniva. Na tomto mieste stoja v popredí primárne, infekčné pneumónie, pretože predstavujú vôbec najčastejšiu príčinu zápalov pľúc.

Správna výživa dodá energiu

1. Jedzte častejšie počas dňa menšie porcie – keď sa človek cíti veľmi najedený, ťažšie sa mu dýcha. Pre niektorých pacientov je už samotné jedenie namáhavé, preto je lepšie zjesť 4 až 6 menších porcií jedla za deň, ako tri veľké.

2. Nezabúdajte na výživné raňajky – ideálna je miska cereálií, celozrnný chlieb, vynikajúcim zdrojom vlákniny je tiež ovsená kaša, ktorú môžete miesto vody zaliať mliekom, aby bola ešte výživnejšia.

3. Začínajte proteínmi – únava je u niektorých ľudí príčinou, že skončia s jedením ešte skôr, ako stihnú prijať dostatok živín. Preto je lepšie začínať jedlo výživnými potravinami bohatými na bielkoviny (napr. hydinové mäso, chudé bravčové mäso, ryby, tofu, vajíčka, orechy…), aby ste telo dostatočne zasýtili aj vtedy, keď nezjete celú porciu. Dostatok živín a kalórií dodá aj syr, ktorý si môžete pridať napr. na zemiaky, ryžu či zeleninu.

4. Pite veľké množstvo tekutín – pomôžu udržiavať hlien v pľúcach redší a vďaka tomu sa ho môžu jednoduchšie zbaviť.

5. Jedzte dostatok vitamínu C a E – tieto vitamíny preukázateľne zvyšujú kapacitu pľúc, a keďže sú to zároveň silné antioxidanty, chránia telo pred voľnými radikálmi, ktoré poškodzujú tkanivo pľúc a tým aj znižujú ich funkciu. Skvelým zdrojom vitamínu C a E je zelená listová zelenina, paradajky či citrusové plody.

6. Menej tuku, viac vlákniny – pokiaľ nepotrebujete pribrať, vyhýbajte sa jedlám s vysokým obsahom tuku. Nadváha totiž spôsobuje stratu pružnosti pľúc a obezita priamo ovplyvňuje kapacitu pľúc a pľúcne funkcie. Naopak, vláknina je pre zdravé pľúca životne dôležitá. Jej bohatým zdrojom sú strukoviny – hrach, šošovica, fazuľa, rovnako hnedá ryža, celozrnné cereálie a chlieb, čerstvé ovocie a zelenina.

7. Ryby nielen pre srdce – omega-3 mastné kyseliny nechránia len srdce, ale aj pľúca. Konzumácia veľkého množstva rýb priamo znižuje zápalové ochorenie pľúc, dýchavicu aj výskyt astmy.

8. Pozor na kofeín – podporuje „nabudenosť“ organizmu, nepokoj či nervozitu a tým môže zhoršiť pľúcne funkcie. Okrem kávy treba obmedziť aj čaje a studené nápoje s obsahom kofeínu.

9. Počúvajte svoje telo – Každý organizmus môže na potraviny reagovať odlišne. Niekto má napríklad na paradajky či citrusy alergiu, iný má zas po konzumácii strukovín veľké problémy s plynatosťou. Preto treba najmä počúvať svoje telo a sledovať, po ktorých jedlách sa cítite dobre a ktoré vás, naopak, zaťažia.

Ako sa chrániť pri chronickom ochorení počas zimy

  • Chráňte si ústa a nos. V chladnom a veternom počasí by si mali pacienti vonku zakryť a chrániť ústa a nos. Poslúžiť môže maska alebo šatka.
  • Umývajte si ruky. Baktérie sa šíria nielen vzduchom, ale často aj cez ruky. Umývanie rúk je najjednoduchší spôsob, ako zabrániť prepuknutiu infekcie.
  • Dbajte na teplé oblečenie. Nie je to len mýtus, ale udržovanie tela v teple a suchu môže skutočne prispieť k úspešnému predchádzaniu infekcií dýchacích ciest vrátane zápalu pľúc.
  • Pozor na spálené drevo z kozubov. Aj keď sa môže zdať ako skvelý spôsob zahriatie pri teplom kozube, dym a výpary z neho môžu byť nepríjemné, ak máte astmu, alergie a iné pľúcne ochorenia.
  • Pozor na infekcie prenášané vzduchom. Ako prevencia sa odporúča vyhýbať sa kontaktu s chorými, ktorí by nás mohli svojím kýchaním a kašľom rýchlo nakaziť. Šírenie vírusu chrípky je jednoduchšie, než si môžeme myslieť, a stačí na to dýchanie.
  • Inhalátor majte vždy poruke. Ak máte astmu alebo CHOCHP, inhalátor majte vždy nablízku. Hneď ako začnete mať ťažkosti s dýchaním, prestaňte s tým, čo robíte, a použite inhalátor.
  • Vyhýbajte sa preplneným miestam. Podľa nových výsledkov pomôže aj vyhýbanie sa preľudneným miestam, ako sú dopravné prostriedky alebo nákupné centrá, keďže na prenos vírusu stačí dych nakazených.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zima #zdravá výživa #dýchacie cesty
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku