Ako sa starať o zrak

, 27.12.2019 12:00
muž, zrak, test
Po hodine práce pri počítači si aspoň na tri až päť minút oddýchnite. Autor:

Ako si čo najdlhšie udržať ostrý zrak, kedy by ste mali vyhľadať lekára a ako vyzerá preventívna prehliadka? Poškodzuje čítanie v tme zrak? Ako cvičiť s očami?

  • zdravo sa stravujte a konzumujte mnoho zeleniny a ovocia. Vyberajte si tmavozelené a tmavožlté ovocie a zeleninu. Zelenina z čeľade kapustovitých (karfiol, ružičkový kel a brokolica) je takisto vhodná. Luteín a zeaxantín sa vo veľkých množstvách nachádzajú vo vaječných žĺtkoch, v kukurici a špenáte
  • noste slnečné okuliare, aby ste si uchránili oči pred škodlivými lúčmi
  • dávajte si pozor na ostatné ochorenia, ktoré zvyšujú riziko degeneratívneho ochorenia očí, ako je vysoký krvný tlak
  • nefajčite
  • pravidelne si dajte oči vyšetriť

Precvičte si zrak

  • Každých desať sekúnd pomaly žmurknite. Dýchajte pomaly a hlboko. Pri nádychu žmurkajte, pri výdychu zavrite oči.
  • Niekoľko sekúnd sa pozerajte na predmet vzdialený asi tridsať centimetrov, potom na vzdialený predmet a viackrát to opakujte. Najviac prospieva pohľad na zeleň.
  • Po hodine práce pri počítači si aspoň na tri až päť minút oddýchnite. Pozrite sa priamo pred seba, potom pomaly zdvihnite oči hore, posuňte pohľad dolu, doľava a doprava a nakoniec sa opäť pozrite priamo pred seba. Pohybujte očami v tvare písmena H. Niekoľkokrát to zopakujte. Pohybovať by sa mali len oči, nie hlava.
  • Po každom cviku nasleduje krátky odpočinok.
  • Okrem cvikov si pravidelne doprajte aj uvoľňujúcu masáž očí.
  • Navzájom si pošúchajte dlane, zavrite oči a dlaňami si ich zakryte.
  • Masírujte oči ľahkými krúživými pohybmi bruškami prstov.
  • Niekoľkokrát denne si ošpliechajte oči studenou vodou.

Ako má vyzerať preventívna prehliadka

  • vyšetrenie zrakovej ostrosti – (pozostáva z merania množstva dioptrií každého oka a zo skúšky najlepšieho videnia bez okuliarov a s prípadnými okuliarmi)
  • vyšetrenie vnútroočného tlaku a periférneho videnia – je dôležitá na zistenie zeleného zákalu (glaukómu), ktorý sa v prvých štádiách prejavuje najskôr zvýšením vnútroočného tlaku a zhoršením periférneho videnia
  • vyšetrenie množstva produkcie sĺz – pomocou neho môžeme zistiť niektoré alergické ochorenia, autoimunitné ochorenia, príčinu opakovaných zápalov spojiviek a povrchu oka a tiež niektoré endokrinologické ochorenia
  • vyšetrenie očného pozadia – odhalí najčastejšie zmeny na cievach spojené s aterosklerózou, vysokým krvným tlakom, zmeny v oblasti zrakového nervu (vznikajú pri glaukóme a niektorých ochoreniach mozgu), zmeny sietnice a žltej škvrny, odhalí aj vnútroočné nádory

Kedy by ste návštevu očného lekára nemali odkladať:

  • ak spozorujete akútny stav, ktorý vznikol bez zjavného podnetu
  • ak pocítite bolesť, objaví sa začervenanie či zhoršené videnie bez toho, aby ich zavinilo napríklad cudzie teleso v oku či zápal spojiviek z prechladnutia
  • vždy pri chronických neustupujúcich ťažkostiach, ktoré sa nezlepšujú, ale majú tendenciu postupne sa zhoršovať
  • raz ročne v rámci preventívnej očnej prehliadky

Cviky, ktoré pomáhajú

Batesova metóda

  • Batesove cviky nie sú zložité, treba však cvičiť pravidelne. Pri cvičení sa musíte uvoľniť, stuhnutý krk a napätie ramenných svalov relaxáciu očí sťažujú.
  • Dlaňami si zakryte oči a skúste si predstaviť nejaký predmet. Predstavovanie si vecí pred vnútorným zrakom pomáha lepšie vidieť veci v skutočnosti. Skúste si napríklad predstavovať kvet intenzívnej farby.
  • Nepozerajte sa uprene na jedno miesto, skáčte pohľadom z jedného predmetu na druhý. Oči sa takto odreagujú, ich pohyby sa skrátia a vy budete lepšie vidieť.

Žmurkanie

  • Pálenie očí trápi každého, kto pracuje s počítačom. Pre oči je dôležité správne nastavenie jasu a kontrastu obrazovky počítača, veľkosť písma a jeho farba. Pri práci na počítači žmurkajú ľudia vraj až päťkrát menej ako normálne. Pohyb očných viečok je pritom veľmi dôležitý. Zvlhčuje oči a bráni ich vysychaniu. Mali by ste sa vedome snažiť žmurkať častejšie.
  • Žmurkajte 1– až 2-krát v priebehu 10 sekúnd. Oči sa žmurkaním čistia a navlhčujú.
  • Posaďte sa k stolu, zatvorte oči a lakte oprite o vankúšik ležiaci pred vami na stole. Chrbát i krk držte v rovine s hlavou. Potom si pootvorenými dlaňami zakryte oči bez toho, aby ste sa ich dotýkali, a myslite na niečo príjemné.
  • Pred tvárou držte dve ceruzky vo zvislej polohe – jednu asi vo vzdialenosti 75 milimetrov od tváre a druhú asi na dĺžku ruky. Najprv obidve oči zaostrite na jeden predmet, potom žmurknite a zaostrite na druhý predmet.

Ako posilniť očné svaly

  • Zatvorte oči a na každé oko položte dlaň. Netlačte na oči, ale ponechajte takto tri až päť minút.
  • Žmurkajte tak rýchlo, ako dokážete a počítajte do desať. Potom zatvorte oči pevne na tri sekundy a nakoniec oči otvorte.
  • Poriadne zatvorte oči, napočítajte do päť a potom oči doširoka otvorte a počítajte opäť do päť. Cvičenie opakujte 5– až 5-krát.
  • Gúľajte očami z ľavej strany na pravú a z pravej na ľavú. Krátko si oddýchnite a cvik opakujte 3– až 5-krát.

Mýty a pravda o očiach

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. Autor: SHUTTERSTOCK

Mýtus: Čítaním v šere sa kazí zrak
Fakt: Vyvrátením toho mýtu sa zaoberalo mnoho vedcov a všetci dospeli k záveru, že čítanie pri nedostatočnom svetle zrak nepoškodí.

Mýtus: Mrkva zlepšuje zrak
Fakt: Ak si myslíte, že vás konzumácia mrkvy zbaví nutnosti nosiť okuliare, mýlite sa. Aj keď má mrkva množstvo pozitív, ktoré zdraviu prospievajú, váš zrak nezlepší. Obsahuje síce veľa vitamínu A, ktorý pomáha znižovať riziko rozvoja očných ochorení, ale na ochranu zraku stačí len málo vitamínu, ktorý nemusí byť nutne dodaný v mrkve. Keďže sa vitamín A nachádza v mnohých iných potravinách, vyvážený a pestrý jedálny lístok jeho spotrebu bez problémov pokryje.

Mýtus: Dlhé sedenie za počítačom ničí zrak
Fakt: Človek sediaci pred monitorom žmurká 3-krát menej (normálne je to 16– až 20-krát za minútu), čo vedie k suchým, podráždeným očiam. Pridávajú sa bolesti hlavy, šije, únava. Žiadna štúdia však nepotvrdila, že by sa tým zhoršil zrak alebo zvýšili dioptrie.

Mýtus: Detský zrak sa kazí pozeraním televízie zblízka
Fakt: Aj keď je negatívum pozerania televízie nepopierateľné, ak dieťa sedí blízko pred obrazovkou, zrak si tým nepokazí. Deti totiž dokážu zaostriť oveľa lepšie ako dospelí. Zatiaľ čo u dospelých vedie sledovanie televízie zblízka k pocitu napätia v očiach, deti to zvládajú bez väčších problémov. Tento zlozvyk časom zmizne sám.

Mýtus: Je normálne, že deti škúlia
Fakt: Aj keď je mnoho rodičov presvedčených, že ich dieťa zo škúlenia vyrastie, nie je to tak. Štúdie ukázali, že žiadne dieťa neškúli od narodenia, ale strabizmus sa u nich objavuje počas prvých dvoch mesiacov spolu s tým, ako sa vyvíja ich zrak. U novorodencov môže byť občasné škúlenie spôsobené nedostatočným vyvinutím očných svalov, ale ak má dieťa viac ako štyri mesiace a škúli, treba s ním zájsť k lekárovi. Čím skôr je táto chyba objavená, tým väčšia je nádej na jej úspešné odstránenie.

Mýtus: Kontaktná šošovka môže zapadnúť za oko
Fakt: Nie je možné, aby sa niečo podobné stalo. Tenká blana, ktorá pokrýva oko a je spojená s vnútornou stranou očného viečka, nedovolí šošovke skĺznuť z povrchu prednej časti oka.

Mýtus: Nosením okuliarov sa kazia oči
Fakt: Oči nezoslabnú používaním okuliarov. Človek s očnou chybou by mal počítať s tým, že starnutím sa bude počet dioptrií meniť.

Mýtus: Oslepnutiu sa nedá predísť
Fakt: Z veľkej časti to nie je pravda. Prevenciou sú pravidelné prehliadky, vďaka ktorým sa dá priebeh choroby zvrátiť, zastaviť alebo aspoň spomaliť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#zrak #prevencia chorôb #mýty a fakty
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku