Pomôžte vašej chrbtici. Škodí jej stres aj časté sedenie

, 01.02.2020 06:00
chrbtica, doktorka
Ak už musíte dlho sedieť, prevenciu môžete robiť aj na stoličke: Môžete sedieť správne. Autor:

Bolesť chrbta patrí k jedným z najčastejších problémov, ktoré donútia človeka vyhľadať pomoc lekára. Môžu byť zapríčinené zlým držaním tela, zlou životosprávou, úrazom, ochorením či degeneratívnymi zmenami, ale aj stresom. Podľa odborníkov má zdravú chrbticu len jeden človek zo sto.

Chrbtu nesvedčí ani dlhé sedenie pri počítači v nevhodnej polohe rovnako ako dlhé státie. Prekáža mu jednostranná záťaž pri športe či pri zdvíhaní ťažkých vecí.

„Je však veľký rozdiel medzi občasnou bolesťou, ktorá má svoj dôvod, a spravidla po pár dňoch či týždňoch prejde, a pretrvávajúcou nočnou a kľudovou bolesťou spojenou so stuhnutosťou chrbta, ktorá môže byť príznakom zápalového ochorenia chrbtice,“ hovorí docent Zdenko Killinger, reumatológ z Univerzitnej nemocnice v Bratislave.

Príznaky zápalového ochorenia chrbtice sa zvyknú po prvýkrát objaviť medzi 20. a 30. rokom života, spravidla však ešte pred štyridsiatkou. Ochorenie postihuje trikrát častejšie mužov ako ženy.

A ako rozpoznáte, či ide o bežnú bolesť chrbta alebo o vážnejšie ochorenie? „Najčastejšie ide o bolesť v driekovej časti chrbtice, ktorá sa môže postupne šíriť aj do ostatných častí chrbta alebo aj do stehien. Bolesť prichádza najmä v noci, často budí pacienta nad ránom. Zvláštne na tejto bolesti je, že sa zhoršuje v pokoji a zmierňuje sa po rozcvičení alebo pri fyzickej aktivite,“ vymenúva príznaky odborník. Spozornieť by ste mali, ak stuhnutosť chrbtice trvá dlhšie ako 30 minút a bolesti pretrvávajú dlhodobo, spravidla viac ako tri mesiace.

Častou príčinou problémov môže byť skutočnosť, že sa väčšinu pracovného času hrbíme na kancelárskych stoličkách. „Konštrukcia stoličky je veľmi dôležitá pre prevenciu degeneratívneho procesu medzistavcových platničiek," hovorí ortopéd Janko Popovič, z Centra zdravého sedenia. Guľatením chrbta v bedrovej oblasti totiž tlačíme na medzistavcové platničky.

Ak už musíte dlho sedieť, prevenciu môžete robiť aj na stoličke. Správny sed je taký, že nohy sa opierajú celým chodidlom o podlahu, kolená zvierajú pravý uhol a medzi stehnami je taktiež uhol 90 stupňov. Takéto sedenie, pri ktorom všetky uhly majú 90 stupňov nazývam chlapským sedom. Treba si uvedomiť aj dynamickosť sedu, nesedieť pridlho v jednej polohe staticky, bez pohybu.

Stres je vo všeobecnosti škodlivý. Aj keď sa to zdá nepravdepodobné, pôsobí aj na bolesť chrbta. Jeho vinou sú totiž napínané svaly, a to predovšetkým v oblasti šije, takzvané stresové svaly. Hromadí sa v nich kyselina mliečna, čo pociťujeme ako bolesť.

Varovné príznaky, ktoré by ste nemali prehliadať:

  • Bolesti chrbta v pokoji a v noci, ktoré môžu byť známkou zápalového alebo nádorového postihnutia.
  • Bolesti chrbta spojené s poruchami hybnosti a citlivosti končatín alebo s poruchou vyprázdňovania môžu byť prejavom poškodenia nervov.
  • Bolesti chrbta spojené s bolesťami brucha.
  • Bolesti chrbta spojené so zvýšenou teplotou, ktoré môžu odrážať celkové alebo lokálne zápalové postihnutie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#chrbtica #bolesť chrbtice #bolesť chrbta
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku