Koronavírus: Životy zachraňuje prevencia

, 10.04.2020 00:30
žena, mesto, rúško, ochrana
Môžeme sa chrániť rúškami a častým umývaním rúk, ale dôležitá je aj silná imunita. Autor:

Nový typ koronavírusu, ktorý spôsobuje ochorenie COVID-19, ktoré si vyžiadalo už viac ako 30-tisíc životov, paralyzoval aj život na Slovensku. Platia rôzne opatrenia, ktoré majú zabrániť šíreniu nákazy, ale aj viaceré preventívne opatrenia. Ako bojovať proti vírusu? Nosením rúšok aj dôkladnou hygienou.

COVID-19 je nákazlivý druh vírusu, ktorý spôsobuje respiračné ochorenie. Tento vírus môže spôsobovať symptómy ako kašeľ, teplota nad 38 °C a sťažené dýchanie. U niektorých ľudí s oslabenou imunitou môže toto ochorenie spôsobiť vážne zdravotné komplikácie až úmrtie. „Nakaziť sa možno prostredníctvom blízkeho kontaktu s osobou, ktorá má symptómy ochorenia,“ konštatoval hlavný hygienik Úradu verejného zdravotníctva Ján Mikas.

Podľa Mikasa sa môžeme chrániť častým umývaním rúk mydlom a vodou minimálne 20 sekúnd. „Neumytými rukami sa nedotýkajte očí, nosa a úst, vyhýbajte sa blízkemu kontaktu s ľuďmi, ktorí javia príznaky nádchy alebo chrípky, ak ste chorý, liečte sa doma,“ vymenúva preventívne opatrenia hlavný hygienik. Nosenie rúšok je povinné.

Veľmi dôležitá je však aj silná imunita. „Žiaľ, potravina či výživový doplnok, ktoré by nás pred nákazou ochránili, neexistujú. Apelujem na ľudí, aby si dávali pozor na pochybné výživové doplnky, ktoré sľubujú zázračné účinky. Najlepšie, čo pre seba a pre svoje telo môžete urobiť, je vzdať sa priemyselne spracovaných potravín, ktoré naše telo zaťažujú a znižujú jeho schopnosť brániť sa. Viac si v tomto období variť a hlavne sa zamerať na ľahké a ľahko stráviteľné jedlá,“ hovorí odborníčka na výživu Zdenka Havettová.

Na Slovensku máme viacero skvelých potravín aj bylín na podporu imunity. „Zrejme najúčinnejším v tomto období je medvedí cesnak. Má extrémnu silu a v jedálnom lístku by na jar rozhodne nemal chýbať. Má vysoký obsah vitamínu B, vitamínu C a alicínu, vďaka ktorému má charakteristickú vôňu a antibakteriálne účinky. Po ňom nasleduje neodolateľné trio – cibuľa, cesnak a pór. Na ozvláštnenie si bez váhania pridajte na tanier aj listy púpavy, sedmokrásky či žihľavy. Jedlo môžeme ochutiť aj malým množstvom klíčkov napríklad zo šošovice, ktorú si bez problémov môžete naklíčiť aj doma.“

Odborníčka upozorňuje aj na potraviny, ktorým by sme sa mali vyhnúť. „Konzumáciu keksov, cukríkov, polotovarov, údenín či dopekaných koláčov by sme mali obmedziť. Nadbytočný príjem sladkostí oslabuje náš imunitný systém. Nadmerné množstvo cukru alebo sladených nápojov dokáže spôsobiť výrazné podlomenie imunitných funkcií, pretože zvýšená konzumácia rafinovaného cukru znižuje schopnosť bielych krviniek, ktoré sú základom imunity. Presne tak je to aj s údeninami, ktoré vôbec neprospievajú črevám,“ vraví Havettová.

Najohrozenejšou skupinou sú seniori. Zdenka Havettová odporúča, aby sa zásobili základnými potravinami, ku ktorým patrí ryža, pšeno, krúpy, pohánka, ovos, raž v kombinácii so šošovicou, s hrachom a fazuľou. Strukoviny a obilniny sa dajú uskladniť na dlhší čas. „Zeleninu v tomto prípade môžete použiť mrazenú alebo konzervovanú. Ak však má niekto možnosť a priestor na uskladnenie koreňovej zeleniny, je to najlepšia voľba. Enzýmy a vitamíny si doplníte vďaka spomínaným klíčkom či kvasenej zelenine,“ dodáva Havettová.

Čo musíte vedieť o COVID-19

Prevencia:

1. Časté a dôkladné umývanie rúk

2. Nosenie rúška

3. Používanie jednorazových papierových vreckoviek, ktoré po použití zahodíte do koša

4. Vyhýbanie sa blízkemu kontaktu s ľuďmi, ktorí majú príznaky nádchy alebo chrípky, dodržiavanie minimálne dvojmetrovej vzdialenosti od každého, kto kýcha alebo kašle

5. Vyhýbanie sa miestam s vyššou koncentráciou ľudí

6. Pravidelná dezinfekcia povrchov, pracovných plôch a pomôcok v domácnosti i na pracovisku

Pred ochorením neochráni:

1. Pitie horúcej vody

2. Nosové kvapky a kloktanie

3. Fajčenie

4. Pitie alkoholu

5. Cesnak

6. Antibiotiká

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#ochranné rúška #koronavírus #bezpečnostné opatrenia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku