Nevidiaci môžu nakúpiť s pomocou asistenta

„Nákupný asistent“ je ucelený koncept spoločnosti BILLA, ktorý pomáha nevidiacim a slabozrakým ľuďom nakúpiť si pohodlne a bez stresu. Projekt funguje vo vybraných predajniach po celom Slovensku. Okrem toho tento obchodný reťazec zaradil do všetkých svojich supermarketov sekciu „Zdravý svet“. Reaguje tak na zvýšený záujem zákazníkov o sortiment potravín, ktoré podporujú zdravý a vyvážený životný štýl.

10.10.2020 06:00
Billa, nevidiaci, youtuber, Malý Mišo Foto:
Youtuber Malý Mišo v role nevidiaceho na nákupe.
debata

Nákupné preferencie zákazníkov sa postupne menia. Prieskum agentúry 2muse potvrdzuje, že stúpa záujem o potraviny, ktoré podporujú zdravý životný štýl. Z augustového prieskumu na vzorke viac ako 500 respondentov vyplýva, že viac ako štvrtina opýtaných na týždennej báze vyhľadáva potraviny bez éčok, teda bez konzervantov.

Takmer rovnaké percento sa pravidelne zaujíma o potraviny so zníženým obsahom cukru a pätina zákazníkov týždenne vyhľadáva bioprodukty. Tieto tri kategórie potravín až dve tretiny opýtaných považujú za zdravšie. Bezgluténové, bezlaktózové, vegetariánske a vegánske výrobky viac ako tretina opýtaných vyhľadáva z dôvodu, že ich považuje za ľahšie stráviteľné.

Väčšina výrobkov v biokvalite

BILLA zaviedla oddelenie „Zdravý svet” vo vybraných predajniach v septembri minulého roka. Išlo o päť prevádzok v Bratislave a jej okolí. Keďže koncept sa u zákazníkov osvedčil, spoločnosť reaguje na zvýšený dopyt po špecifických produktoch otvorením sekcie „Zdravý svet“ v predajniach po celom Slovensku, pričom vo vybraných šestnástich prevádzkach ponúka rozšírený sortiment.

Zákazníci nájdu v tomto oddelení ponuku fitnes produktov, potraviny s vyšším obsahom proteínov, vegánsky a vegetariánsky sortiment, výrobky známej značky Alnatura či privátnej značky BILLA BIO. „Zdravý svet“ prináša aj viac produktov bez gluténu, bez laktózy či pre diabetikov. Väčšina výrobkov v tejto sekcii je v biokvalite, čo znamená, že pri ich pestovaní a spracovávaní sa nepoužívali pesticídy, umelé farbivá a hnojivá ani aromatické a konzervačné látky.

Youtuber v koži nevidiaceho

BILLA je aj prvou sieťou supermarketov na Slovensku, ktorá sa rozhodla skvalitniť nákupy svojim nevidiacim a slabozrakým zákazníkom. V roku 2017 spustila v troch predajniach v Bratislave projekt „Nákupný asistent“, ktorý neskôr zaviedla aj v predajniach v Levoči, Ružomberku a Nitre. Od vstupu do prevádzky až po vyprevadenie na ulicu sa zákazníkovi s poškodeným zrakom venuje odborne vyškolený zamestnanec. Pomáha mu s výberom konkrétnych potravín, informuje ho o práve prebiehajúcich akciách a asistuje aj pri platení na pokladnici.

Službu „Nákupný asistent“ si prišiel v septembri do predajne na Bajkalskej ulici v Bratislave vyskúšať aj youtuber Michal Kalman, ktorý vystupuje pod pseudonymom Malý Mišo. Vo svojich videách „Jeden deň ako…“ si vždy vyskúša vybrané povolanie, tentoraz si nasadil špeciálne okuliare a ocitol sa v koži nevidiaceho človeka. Predajňou ho sprevádzala odborne vyškolená zamestnankyňa, ktorá mu asistovala pri všetkých fázach nákupu.

Youtuber na základe tejto skúsenosti potvrdil, že ľudia so zrakovým postihnutím to pri nakupovaní nemajú jednoduché: „V obchode môžu pre nevidiacich nastať rôzne situácie, ktoré sa bez pomoci ťažko zvládajú. Počas nákupu som sa nevedel zorientovať, ale asistentka mi ochotne vysvetlila, v akej časti predajne sa nachádzame,“ opísal svoj nákup so špeciálnymi okuliarmi.

Význam projektu „Nákupný asistent“ potvrdzuje Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska. „Nevidiaci zväčša navštevujú jednu predajňu, ktorú poznajú, ale aj v nej sa môžu zmeniť regály a tovar sa zrazu nachádza na inom mieste. Pri nákupe v cudzom prostredí sú odkázaní výlučne na pomoc druhých, preto sme radi, že vo vybraných predajniach BILLA sa nestratia,“ dodala Eliška Fričovská z Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #zdravá strava #nevidiaci #Dobré zdravie #Billa #slabozrakí