Aká je prevencia a príznaky demencie?

, 23.12.2020 12:00
panáčik, rozmýšľanie, otáznik
Každý niekedy zabudne, aký je deň a kam vlastne ide, to je normálne. Ale ľudia s Alzheimerovou chorobou sa stratia vo vlastnej ulici. Autor:

Čo robiť, aby ste sa tejto zákernej chorobe vyhli? Demencia prichádza nenápadne, postupne. Nemáte problém s pamäťou, rečou, orientáciou či racionálnym uvažovaním?

Je možné znížiť riziko vzniku demencie?

Z mnohých výskumov vyplýva, že zdravý životný štýl môže znižovať riziko rozvoja demencie. Základným pravidlom je, že to, čo je dobré pre srdce, je dobré aj pre mozog. Ak chcete znížiť riziko rozvoja kardiovaskulárnych chorôb a demencie, mali by sme sa zaujímať o zdravý jedálny lístok a pravidelne cvičiť.

Starajte sa o svoje srdce

Fajčenie, vysoký tlak, vysoké hladiny cholesterolu, cukrovka či obezita, to všetko ničí cievy. To všetko zvyšuje tiež riziko infarktu a mozgovej mŕtvice. Z výskumov vyplýva, že uvedené zdravotné komplikácie zvyšujú aj riziko rozvoja demencie. Týmto zdravotným problémom je pritom do určitej miery možné predchádzať voľbou zdravšieho životného štýlu.

Hýbte sa

Fyzická aktivita a cvičenie pomáhajú kontrolovať krvný tlak a váhu, znižujú riziko cukrovky druhého typu rovnako ako niektorých foriem rakoviny. Navyše existujú dôkazy, že fyzická aktivita znižuje aj riziko rozvoja demencie. Ďalšou výhodou cvičenia je, že sa vďaka nemu cítime lepšie. Šport navyše môžeme prevádzkovať spoločne s rodinou či priateľmi.

Zdravo sa stravujte

Jedlo je pohonom pre mozog aj pre telo. Na to, aby oboje dobre fungovalo, stačí mať zdravý a vyrovnaný jedálny lístok. Niektoré štúdie už preukázali, že stredomorská strava s dostatkom obilnín, ovocia, s rybami, so strukovinami a zeleninou pomáha riziko demencie znižovať. Výhody či úžitok konkrétnych potravín a potravinových doplnkov však treba ešte podrobne preskúmať. No už teraz vieme, že jesť veľa tučných a konzervovaných jedál s vysokými hodnotami nasýtených tukov, cukrov alebo soli znamená zvýšené riziko infarktu.

Trénujte mozog

Ak svojmu mozgu ponúknete nové aktivity, pomôžete mu tým s tvorbou nových mozgových buniek a s posilňovaním nervových spojení. A tým môžete bojovať proti zhubnému účinku Alzheimerovej choroby a iných typov demencií. Keď budete dávať svojmu mozgu zaujímavé výzvy, môžete sa naučiť nové skvelé veci. Čo by ste povedali napríklad tomu, že sa začnete učiť ďalší cudzí jazyk alebo objavíte nejakú novú aktivitu?

Užívajte si spoločenské aktivity

Spoločenské záväzky a povinnosti sú pre zdravý mozog veľkým prínosom, pretože stimulujú mozgové rezervy a pomáhajú tak znižovať riziko demencie a depresie. Skúste si preto urobiť čas na priateľov, rodinu, svoje záujmy a koníčky a niekedy aj na všetko dohromady.

Desať príznakov, ktoré by vás mali varovať

1. Strata pamäti, ktorá ovplyvňuje schopnosť plniť bežné pracovné úlohy

  • Zabúdať občas pracovné úlohy, mená kolegov alebo telefónne čísla spolupracovníkov a spomenúť si na ne neskôr, je normálne. Ľudia trpiaci Alzheimerovou chorobou však zabúdajú častejšie a nespomenú si ani neskôr.

2. Problémy s vykonávaním bežných činností

  • Veľmi vyťažení ľudia sú občas roztržití, takže niekedy pripália jedlo na sporáku. Ľudia trpiaci Alzheimerovou chorobou však pripravia jedlo a nielenže ho zabudnú dať na stôl, ale zabudnú aj na to, že ho vôbec uvarili.

3. Problémy s rečou

  • Každý má niekedy problém nájsť správne slovo, ale človek trpiaci Alzheimerovou chorobou zabúda aj jednoduché slová alebo ich nahrádza nesprávnymi a jeho vety potom nedávajú zmysel.

4. Časová a miestna dezorientácia

  • Každý niekedy zabudne, aký je deň a kam vlastne ide, to je normálne. Ale ľudia s Alzheimerovou chorobou sa stratia vo vlastnej ulici a nevedia, kde sú, ako sa tam dostali a ako sa dostanú domov.

5. Zlý alebo zhoršujúci sa racionálny úsudok

  • Ľudia sa niekedy sústredia na nejakú činnosť tak, že napríklad zabudnú na dieťa, ktoré majú na starosti. Ľudia s Alzheimerovou chorobou úplne zabudnú, že nejaké dieťa vôbec existuje. Môžu sa aj nezmyselne obliecť, napríklad si dajú niekoľko košieľ či blúzok naraz.

6. Problémy s abstraktným myslením

  • Platenie účtov alebo sledovanie účtu kreditnej karty môže niekoho vyviesť z miery. Ale človek s demenciou môže úplne zabudnúť, čo tie čísla znamenajú a čo s nimi má robiť.

7. Zakladanie vecí na nesprávne miesto

  • Každý z nás už niekedy založiť peňaženku či kľúče tak, že ich nevedel nájsť. Človek s alzheimerom dáva veci na úplne nezmyselné miesta: žehličku do chladničky alebo hodinky do cukorničky.

8. Zmeny v nálade alebo v správaní

  • Niet človeka, ktorý by občas nemal zlú náladu. Ak má však človek Alzheimerovu chorobu, podlieha prudkým zmenám nálady. Náhle a nečakane začne plakať alebo podľahne návalu hnevu, aj keď na to nemá žiadny zjavný dôvod.

9. Zmeny osobnosti

  • Ľudské povahy sa bežne menia vekom. Alzheimerik sa však môže zmeniť zásadným spôsobom. Stáva sa veľmi zmäteným, podozrievavým alebo ustrašeným.

10. Strata iniciatívy

  • Keď je človek niekedy znechutený domácimi prácami, zamestnaním alebo spoločenskými povinnosťami, je to normálne. Väčšinou sa chuť do práce opäť dostaví. Človek s Alzheimerovou chorobou môže prepadnúť absolútnej pasivite a potrebuje stále podnety, aby sa do niečoho zapojil.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#príznaky ochorenia #pamäť #demencia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku