Bolesti chrbtice sú staré ako ľudstvo. Pomôže cvičenie

, 13.01.2021 06:00
chrbtica, doktorka
Je veľa civilizačných ochorení, ktorým sa, aspoň čiastočne, dá predchádzať. Ochorenia chrbtice k nim patria. Autor:

Fyzická aktivita dnešného moderného človeka je minimálna. Sedíme v škole, v práci, doma. Už v škôlke sa deti pripravujú na školskú dochádzku posediačky a potom posediačky aj rastú. Denne priemerne sedíme až desať hodín.

Potravu si zaobstaráme ľahko, stačí otvoriť chladničku alebo zájsť do obchodu. Napriek pokroku, ktorý ľudstvo dosiahlo, sa naše telo za posledných päťtisíc rokov veľmi nezmenilo. Stále je prispôsobené na zber a lov. Tento kontrast vytvára nerovnováhu, ktorá sa rýchlo prejaví rôznymi bolesťami, najčastejšie chrbta.

S občasnou bolesťou chrbta sa už stretol takmer každý. Bolesť chrbta je veľmi rozšírená a spôsobujú ju rôzne príčiny, ako napríklad úraz, stres, nezdravý spôsob života, zápal, ale aj genetická predispozícia. Nech už je spôsobená akoukoľvek príčinou, dokáže poriadne znepríjemniť život. Bolesť chrbta znižuje kvalitu života, vplýva na spánok a ovplyvňuje osobný aj pracovný život.

Čo je príčinou, že nás bolí chrbát? Rôzne štruktúry nášho tela. Môžu to byť svaly, väzy, kĺby, platničky, ale aj vnútorné orgány. Bolia, keď sú preťažené buď jednostranne, alebo nadmernou záťažou. Ale ozvú sa, aj keď s nimi nič nerobíme, teda pri nedostatočnom a nepravidelnom pohybe. A, samozrejme, bolia, ak sa objaví vážnejšie ochorenie.

Bolesť je signálom, ktorý nás upozorní, že sa s naším telom niečo deje. Najčastejšou príčinou bolestí chrbta sú funkčné poruchy osového skeletu a súvisiacich tkanív. Príčinou však môžu byť aj drobné či väčšie úrazy, napríklad ešte z mladosti. Preto by ste úrazy v žiadnom prípade nemali podceňovať. Netreba zabúdať, že bolesťami v chrbtici sa prejavuje aj veľa ochorení orgánov hrudnej a brušnej dutiny – ochorenia srdca, dýchacích a tráviacich orgánov, ochorenia obličiek a močových ciest, ako aj gynekologické ochorenia.

Chrbát bolí aj pri dlhom sedení. „Bolesti, ktoré v dôsledku dlhodobého sedenia vznikajú, zasahujú najmä krížovú oblasť. Výnimkou nie je ani šija a záhlavie, a to najmä pri fixovanom postavení tela a krku v jednej polohe. Ak je telo pri sedení zavesené takpovediac na chrbtici, utláčajú sa platničky a stavce a takisto aj vnútrobrušné orgány. Dôležité je meniť polohy aj pohyb. Zároveň treba sedieť správne – stolička má byť zasunutá čo najbližšie k stolu, aby ste na nej sedeli celým zadkom. Na správne držanie tela je nutné posilňovať svalstvo. To by malo byť pri sedení primerane napäté, aby došlo k uvoľneniu brušného tlaku. Zníži sa tak aj tlak na orgány a platničky. Zabúdať sa nesmie ani na kolená, ktoré by mali byť v pravom uhle, a chodidlá opreté na zemi,“ hovorí Tomáš Jakubík, ortopéd zo špecializovanej ortopedickej nemocnice Clinica Orthopedica v Bratislave.

Venujte chrbtici ráno len 5 minút! Jednoduché posteľové cviky.

Je veľa civilizačných ochorení, ktorým sa, aspoň čiastočne, dá predchádzať. Ochorenia chrbtice k nim patria. Musíme sa na ňu začať pozerať ako na orgán, ktorý nám musí slúžiť celý život. A aká je prevencia? Pravidelný, ale nie jednotvárny pohyb, adekvátna životospráva, normálna hmotnosť, zvládanie každodenného stresu, úprava vzťahov v rodine a na pracovisku. Ak bolesti chrbta trvajú viac ako tri mesiace a neutíchajú, je najvyšší čas zájsť za lekárom.

Pohyb je dôležitý. Ako začať?

  • vymeňte výťah za schody
  • auto zaparkujte ďalej od cieľa bez pocitu, že keď budete striehnuť na voľné parkovacie miesto naďalej, určite ho nájdete bližšie
  • skúste namiesto vyťukania klapky v práci ísť sa kolegom osobne
  • keď sedíte na gauči, podložte si chrbát, nech nie je zaguľatený
  • preferujte chôdzu
  • oprášte svoj bicykel a zistite, kam všade sa na ňom dá vydať
  • venujte sa cvičeniu každý deň aspoň desať minút
  • Odporúčané športy: plávanie, tanec, bicyklovanie, turistika, joga, pilates, in-line korčuľovanie, beh, jazdenie na koni, beh na lyžiach, kardiocvičeni­e, taiči.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#bolesť chrbtice #bolesť chrbta
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku