Zmohlo vás predvianočné upratovanie? Natiahnite sa

Pri predvianočnom upratovaní chceme byť zvlášť dôkladní - naťahujeme sa a ohýbame aj do kútov, na ktoré pri bežnom upratovaní zabúdame, kľačíme a lezieme po štyroch pri utieraní podlahy, aby bola čistá do posledného milimetra, a hrbíme sa aj pri najmenších vázičkách, aby sme ich zbavili prachu. Namáhame svoje telo, ktoré na takúto nárazovú zmenu môže zareagovať bolesťou chrbta či kĺbov. Potrebujete aj vy pomôcť s ich úľavou, aby ste si sviatky užili bez preťaženia? Poradíme vám s cvičením a naťahovaním v pohodlí domova.

, 22.12.2020 06:00
domov, schody, muž, úsmev Foto:
Ilustračné foto.

Ako na to…

Cvičenie je zamerané na uvoľnenie pohybu a ponaťahovanie chrbtice. Je ale potrebné cvičiť pomaly, len do pocitu natiahnutia, nikdy nie cez bolesť.

Venujte chrbtici ráno len päť minút! Jednoduché posteľové cviky.

Cvik č. 1

Východisková poloha: ľah na chrbte s pokrčenými kolenami, chodidlá aj kolená sú pri sebe, ruky v upažení (dlane otočené nahor).

Ilustračné foto. Foto: Léčebné lázně Jáchymov

Ako cvičiť: pokrčené kolená pretáčame na jednu stranu a súčasne hlavu pretáčame na stranu opačnú do pocitu ľahkého natiahnutia. Ramená počas cviku zostávajú v kontakte s podložkou, chodidlá sú stále pri sebe.

Jiří Hnátek, primár Kúpeľov Luhačovice. Foto: IvoHercik.com

Jiří Hnátek, hlavný lekár spoločnosti Kúpele Luhačovice, radí, kde neurobiť v cviku chybu: Dôležité je nezdvíhať ramená z podložky. Hlava by sa nemala ukláňať, ale otáčať, a bedrovú chrbticu nesmieme prehýbať. Nemali by sme zabúdať na obojstranné vykonanie cviku.

Cvik č. 2

A pretože pri vianočnom upratovaní nezabúdame ani na záclony a závesy, prinášame užitočný cvik aj na uvoľnenie krčnej chrbtice, ktorá pri ich skladaní, praní a vešaní bolí.

Východisková poloha: prsty jednej ruky pred bradou, druhá ruka za hlavou v oblasti tyla.

Ilustračné foto. Foto: Léčebné lázně Jáchymov

Ako cvičiť: pohľad očí dohora a súčasne brada zľahka tlačí proti prstom ruky. Hlava smeruje do záklonu, ale priložené ruky jej v tom bránia, takže pohyb nie je možné urobiť. Po 5 až 8 sekundách sa nadýchneme, pozrieme sa očami dole k brade, vydýchneme a ruky ľahko vedú hlavu do predklonu, to znamená, že brada sa blíži ku krku do pocitu ľahkého pretiahnutia v oblasti pod tylovou časťou hlavy.

Jindřich Maršík, vedúci lekár Liečebných... Foto: Léčebné lázně Jáchymov

Jindřich Maršík, vedúci lekár Liečebných kúpeľov Jáchymov, radí pre maximálny účinok cviku: Nesmiete vysúvať bradu dopredu aj s celou krčnou chrbticou. Nezabúdajte ani na pohyby očí, aj tie sú dôležité pre dosiahnutie náležitého výsledku.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #cvičenie doma #cvičenie #chrbtové svaly #chrbtica