Oko: Najcennejší zmyslový orgán

Zrak je jedným z piatich našich zmyslov. Ak funguje správne, môžeme ním prijímať až deväťdesiat percent informácií z okolia. Musíme ho ale chrániť a nezaťažovať oči viac, ako je nutné. Zdravie očí ide navyše ruka v ruke so zdravým životným štýlom. Nejde však len o stravu, ale aj o pobyt na čerstvom vzduchu či pravidelné očné prehliadky.

, 23.02.2021 06:00
oči, zrak Foto:
Preventívne prehliadky by mal pravidelne absolvovať každý; ľudia, ktorí majú nejakú očnú chybu, ale o to viac.

Štatistiky posledných rokov ukazujú nárast očných chýb, počnúc krátkozrakosťou u detí cez ochorenia na zelený a sivý zákal, až po makulárnu degeneráciu. Čím je spoločnosť vyspelejšia a modernejšia, tým horší zrak ľudia majú.

Príčinou je zvýšená miera zrakovej záťaže a celkový čas, počas ktorého pozeráme do počítača, mobilného telefónu či televízie. Je teda nutné sa o zrak starať a predchádzať tak väčšine očných ťažkostí, najmä páleniu, rezaniu či začervenaniu očí. Preventívne prehliadky by mal pravidelne absolvovať každý, ľudia, ktorí majú nejakú očnú chybu, ale o to viac. Vedeli ste napríklad, že za vypadávaním vlasov môžu byť zanedbané dioptrie?

Okuliare v čase pandémie koronavírusu najčastejšie preklíname kvôli ich neustálemu zahmlievaniu sa. Nezáleží na tom, či je to kvôli rúšku alebo kvôli zmene teploty v exteriéri a interiéri. Existuje množstvo ďalších obmedzení, ktoré s nosením kontaktných šošoviek a okuliarov súvisia, avšak podľa očných lekárov je veľmi dôležité sledovať svoj stav a zaujímať sa aj o to, či nám súčasné hodnoty dioptrií vyhovujú. „S mínusovými šošovkami a okuliarmi sa dá naučiť žiť, hoci dnes existujú rýchle, bezpečné a bezbolestné možnosti ich trvalého odstránenia.

Ale zároveň by sme mali pravidelne absolvovať rovnako bezbolestnú návštevu oftalmológa a preventívnu prehliadku. Dioptrie nám totiž môžu pribúdať, prípadne si ich vôbec nemusíme uvedomovať. To má za následok viacero negatívnych dôsledkov. Nielen zhoršenú kvalitu videnia,“ varuje očná lekárka Adriana Smorádková z očnej kliniky NeoVízia.

Medzi jej pacientmi sa jedného dňa objavila Barbora. Keď jej začali vypadávať vlasy, ani na um jej nezišlo, že by to mohlo byť spôsobené zhoršujúcou sa kvalitou zraku. „Denne som hľadala informácie o možných príčinách, avšak na internete som nenašla zmienku o tom, že dioptrie môžu mať súvislosť s kvalitou vlasov,“ spomína. S touto informáciou ju ako prvá počas vyšetrenia oboznámila práve doktorka Smorádková.

„Súčasná medicína nedokáže presne vysvetliť, prečo to tak je. Pravidelne nás však vyhľadávajú pacientky, ktorým očné vyšetrenie v rozkvapkaní odporučil dermatológ. Sťažovali sa na výrazné vypadávanie vlasov, či už rovnomerne po celej ploche hlavy alebo v chumáčikoch, známe ako alopécia araeta,“ hovorí lekárka. "Pacientky dlhé roky žili so skrytou neskorigovanou očnou chybou, o ktorej často vôbec netušili. Prípadne nosili nevhodne nastavené dioptrické okuliare, v ktorých mali nesprávne namerané dioptrické hodnoty. Niekedy pritom stačí minimálna odchýlka,“ upozorňuje oftalmologička.

Od Barborinej návštevy uplynul už nejaký čas. Situácia sa zmenila k lepšiemu. „Od vyšetrenia a skorigovaní dioptrickej chyby vidím na sebe zmeny a pokroky. Prestala som žmúriť a intenzita vypadávania vlasov sa viditeľne zmiernila,“ povedala.

Nesprávne skorigované dioptrie však toho môžu spôsobiť ešte viac. Často sú spúšťačom vypadávania rias a obočia. Ak vás pravidelne trápi jačmeň, tiež ide o jeden z dôsledkov. Zlá hodnota dioptrií u niektorých ľudí vyvoláva aj syndróm suchého oka. „Tieto následky sa podpisujú aj pod sebavedomie žien a rovnako aj mužov. Nezáleží pritom na veku. Trápia rovnako dvadsaťročných, štyridsaťročných či šesťdesiatroč­nýchľudí.

Padanie vlasov často ustúpi alebo sa minimálne zmierni jeho intenzita už krátko po tom, ako doprajeme svojim očiam korekciu v podobe kontaktných šošoviek, dioptrických okuliarov alebo bezbolestnou laserovou operáciou femtosekundovým laserom či vnútroočným zákrokom,“ dodala očná chirurgička doktorka Smorádková.

Vitamíny, ktoré pomôžu

Zdravá výživa prospeje nielen telu, ale aj očiam. Čo jesť, aby ste mali oči zdravé?

Vitamín A/betakarotén: Pomáha udržať oči zdravé tým, že bráni vzniku šeroslepoty. Je pravdepodobne najdôležitejšou zložkou pre zdravé oči. Len malá mrkva denne dodá dennú odporúčanú dávku vitamínu A. Na vitamín A je ďalej bohatý olej z tresčej pečene a pečeň.

Vitamín C: Je súčasťou väčšiny tkanív v tele a nenahraditeľný pre oči. Ako super antioxidant tiež odráža škodlivé voľné radikály a chráni bunky, a tým pomáha predchádzať niektorým očným chorobám. Jahody, zelené surové papriky, paradajky a karfiol sú plné tohto cenného vitamínu.

Vitamín E: Podobne ako vitamín C je tento vitamín silným antioxidantom a podieľa sa na ochrane zdravia očí proti chorobám, ako je katarakta a vekovo podmienená degenerácia makuly. Mandle, mango, lieskové orechy, reďkovka, zeleň kvaky, pistáciové oriešky a arašidy sú bohaté na vitamín E.

Karotenoidy: Sú prirodzené rastlinné pigmenty a poskytujú žiarivé farby, ktoré sa nachádzajú v zelenine a ovocí. Luteín a zeaxantín sú dva z mnohých druhov a predpokladá sa, že chránia oči pred poškodením a chorobami. Luteín nájdeme v špenáte, hlávkovom šaláte, kapuste, brokolici, čerstvom hrášku a žltom a oranžovom ovocí a zelenine, zatiaľ čo zeaxantín sa nachádza v oranžových paprikách, kukurici a niektorej listovej zelenine, ako je kel, špenát alebo kvaka.

Zinok: Minerál, ktorý sa nachádza prakticky v každej bunke tela. Pomáha udržiavať telo a oči zdravé. Zinok nájdeme v rôznych potravinách, medzi ktoré patrí červené mäso, hydina, ustrice, jogurt, mlieko, cereálie a orechy.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #zrakové ochorenia #zraková chyba #zrak #oči