Diabetici, nezabúdajte na pohyb!

Pohyb by mal byť pre diabetikov samozrejmosťou. Treba vyberať aktivity, ktoré sú vhodné vzhľadom na celkový zdravotný stav, zdatnosť, šport by sa mal podieľať na dosiahnutí čo najlepšej glykémie.

, 16.09.2021 06:00
Nordic walking - chôdza - palice - prechádzka Foto:
Pohybová aktivita by mala trvať aspoň 30 minút denne. Veľmi vhodným športom je napríklad nordic walking.

Vo všeobecnosti sa diabetikom odporúčajú cvičenia, ktoré zaťažujú veľké svalové skupiny a prevláda v nich vytrvalostná (aeróbna) športová aktivita. Jej časové rozmedzie by mohlo trvať 30 až 60 minút + 5 až 10 minút rozcvičenie a vyklusanie. Pohyb zaraďte podľa vašich možností najmenej 3-krát do týždňa, v ideálnom prípade denne. Najlepšie je, ak sa športu môžu venovať partneri spoločne alebo aj viacerí členovia rodiny.

Diabetička Janka schudla 37 kg a vysadila všetky lieky. Ako to dokázala?

Pre človeka po 50-tke s diabetom 2. typu je optimálnym druhom pohybu pravidelná chôdza. Určite sa odporúča konzultácia s lekárom a prípadne podstúpenie záťažového testu.

Vhodné pohybové aktivity pre diabetikov starších ako 50 rokov sú:

  • chôdza (rýchlosťou 4 až 6 km/h, ak to dovolí zdravotný stav)
  • nordic walking (chôdza so špeciálnymi paličkami)
  • cross trainer (trenažér umožňujúci elipsovitý pohyb, šetrný najmä ku kĺbom)
  • posilňovanie
  • plávanie (nevhodné pre pacientov s „diabetickou nohou“)
  • jazda na bicykli
  • jogging
  • cvičenie s fitballom (gymnastická veľká nafukovacia lopta)

Pohybová aktivita by mala trvať aspoň 30 minút, ideálne 60 minút denne. Pokročilejší sa môžu hýbať 45 minút s intenzitou blížiacou sa anaeróbnemu prahu.

Nevhodné pohybové aktivity pre diabetikov starších ako 50 rokov sú:

  • adrenalínové športy
  • športy, pri ktorých existuje riziko úrazu či poranenia dolných končatín
  • dlhotrvajúce fyzické aktivity (trvajúce hodiny) – môžu navodiť hypoglykémiu, ktorá môže trvať aj hodiny po skončení fyzickej aktivity
  • opakované šprinty, ktoré by tiež mohli navodiť hypoglykémiu
konzerva, sardinky, chlieb Čítajte aj Zabojujte proti cukrovke konzumáciou sardiniek

© Autorské práva vyhradené

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #pohyb #glykémia #diabetes #cukrovka