Pri príležitosti Svetového dňa srdca Východoslovenský ústav srdcových a cievnych chorôb (VÚSCH) spolu s Operačným strediskom záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky a Záchrannou službou Košice spojili sily a upozorňujú na zbytočne dlhý časový interval, počas ktorého pacienti s infarktom váhajú s privolaním pomoci.
„V minulom roku záchranári uzavreli vyše 2 800 zásahov s diagnózou infarkt myokardu. K typickým príznakom, pre ktoré volajúci kontaktujú tiesňovú linku 155, patrí silná bolesť za hrudnou kosťou, ktorá môže vystreľovať do hornej polovice tela. Niekedy vyžaruje do ramien, malíčkovej strany ľavej ruky, do dolnej čeľuste alebo chrbta. Problémom však je, že infarkt dá o sebe vedieť aj menej typickými príznakmi. V každom prípade je dôležité kontaktovať záchranku, kde operátor poradí, ako postupovať do príchodu záchranárov. K základným pravidlám patrí pacienta upokojiť, nedovoliť mu žiadnu fyzickú námahu, dať ho do polosedu a sledovať,“ uviedla hlavná operátorka Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby Ľuboslava Pekárová.
V žiadnom prípade však neodporúča, aby si pacient sadol za volant a sám sa do nemocnice odviezol. „Mohlo by sa stať, že to nestihne a ohrozil by tak ostatných účastníkov cestnej premávky.
Čas podľa lekárov hrá dôležitú úlohu aj pri záchrane funkčnosti neúnavnej pumpy. „Pri nedokrvení srdcového svalu počas infarktu dochádza k postupnému odumieraniu buniek, a teda čím dlhšie sú bunky bez kyslíka, tým závažnejšie poškodenie srdca môže vzniknúť. Preto by pacienti nemali zbytočne dlho čakať, kým privolajú pomoc,“ vysvetľuje kardiochirurg a generálny riaditeľ VÚSCH Štefan Lukačín.
„Analýzy ukazujú, že priemerná doba, odkedy pacient pocíti prvé príznaky infarktu až do momentu prvého medicínskeho kontaktu, je 135 minút,“ dopĺňa primár kardiologického oddelenia I. kardiologickej kliniky VÚSCH Miroslav Gbúr. Primár tiež vysvetľuje, že neraz sa stane, že sa pacient s infarktom k nim dostane až po štyroch či piatich hodinách, čo môže mať na jeho zdravie vážne následky.
Oblastná vedúca lekárka Záchrannej služby Košice Gabriela Tischler upozorňuje aj na to, že rýchlo a efektívne dokážu pri infarkte pomôcť iba odborníci. „Je potrebné včas sa zveriť do rúk profesionálov. Pacienti, prípadne ich blízki by nikdy nemali zabudnúť sprístupniť byt. Keďže vieme, že na mieste je akútny pacient, musíme zavolať ostatné záchranárske zložky – políciu a hasičov, aby nám pomohli. A to môže niekedy trvať veľmi dlho. Keď už sme pri pacientovi, urobíme mu EKG a podľa toho sa rozhodneme, či budeme jeho zdravotný stav konzultovať s odborníkmi z VÚSCH, alebo ho priamo odvezieme na príjem do nemocnice. Počas zásahov pri infarkte nám totiž pomáha aj možnosť priamo z terénu konzultovať EKG nález na báze 24/7 priamo s kardiológmi v kardiocentre. Samozrejme, stav pacienta vopred, ešte pred transportom, hlásime, aby sa tím lekárov mohol pripraviť.
Štyri dni po infarkte odchádzal do domáceho ošetrenia Slavomír Tarhanič. Už skôr pociťoval nejaké príznaky, ktorým však zo začiatku neprikladal význam. Doma zistil, že má veľmi vysoký tlak. „Vedel som, že je zle. Bývam pri nemocnici, tak som sa tam vybral. Pani doktorka zistila, že môj stav je vážny. Som rád, že som to stihol včas,“ hovorí už bývalý pacient.