Ako rozpoznať, či ste natrafili na správnu pedikérku?
- V prvom rade ide o čistotu. Čistotu miestnosti, kresla a celého pracovného stolíka. Všimnúť si treba aj pracovné oblečenie pedikéra/pedikérky (ďalej budeme používať ženský rod, keďže viac je pedikérok žien).
- Hygiena samotnej práce je druhým veľmi dôležitým predpokladom, aby ste si z pedikúry nepriniesli domov napr. mykotické ochorenie nechtov atď. Pedikérka by sa mala preto klientov dotýkať vždy v rukaviciach. Dotýka sa totiž denne veľkého množstva nôh a na ich povrchu sa nachádza veľké množstvo patogénov. Na nohách je ich viac ako na iných častiach tela, preto by použitie rukavíc malo byť pre každého profesionála automatické.
- Pri práci má pedikérka profesionálka používať iba jednorazové alebo sterilizovateľné materiály, nástroje a pomôcky. A to platí aj pre rozdeľovače prstov pri lakovaní. Penové rozdeľovače sú určené na domáce použitie alebo pre jednorazové použitie u profesionála. Ak pedikérka používa pri práci tieto rozdeľovače skutočne ako jednorazový materiál, mali by ste rozdeľovač dostať ako darček domov.
- Ak ste u pedikérky po prvý raz, mala by pred začiatkom samotnej pedikérskej práce prezrieť vaše nohy. Je to veľmi dôležité. Niektoré problémy klienti subjektívne vnímajú úplne inak, ako je to v skutočnosti. „Uvediem príklad z praxe,“ hovorí Ing. Milada Nádašiová, podologička. „Klientka v telefóne uvedie, že má hrozné nohy a neskutočne zhrubnutú kožu na pätách. Keď príde na ošetrenie, nohy má krásne a päty bez zjavných známok hyperkeratóz. Áno, nohy tejto klientky potrebujú ošetriť, lebo má šupinatý typ pokožky a doma používa nesprávny prípravok na ošetrenie chodidiel. Avšak objektívne nemá na chodidlách nič, čo by vyžadovalo pri ošetrení zvláštnu pozornosť,“ dodáva.
- Ošetrenie nôh by nemalo byť bolestivé ani nepríjemné. Ak nemáte zarastený necht či zapálené, boľavé kurie oko, pľuzgier na nohe, ošetrenie by malo byť bezbolestné. A toto pravidlo platí pre mokrú, suchú či kombinovanú pedikúru. Celé ošetrenie má byť relaxačné a príjemné. Každý máme iný prah bolesti a pedikérka sa musí prispôsobiť tomu vášmu.

- Keď si sadnete do kresla profesionálke, je príjemné, ak sa s vami zhovára. Konverzácia má byť na úrovni a nemá zasahovať do súkromia. Ak klient chce počas ošetrenia oddychovať bez rozprávania, mala by to profesionálka rešpektovať a obmedziť konverzáciu len na najdôležitejšie otázky týkajúce sa samotného ošetrenia. Klient by nemal byť rušený ani v prípade, že v kresle zaspí. Pedikérka by počas práce nemala vybavovať telefonáty. Tie môže vybaviť medzi dvoma zákazníkmi.
- Čo sa týka lakovania nechtov a záverečnej úpravy chodidla, pedikérka môže odporučiť zmenu, ak je presvedčená, že to, čo si klientka želá, nie je úplne vhodné. Nemala by jej však vnucovať svoj názor. Týka sa to aj úpravy, ktorá nie je technologicky a esteticky vhodná. Je potrebné klientke vysvetliť, prečo jej daný úkon neodporúča, ale konečné rozhodnutie o záverečnej úprave chodidla je plne v kompetencii zákazníčky.
- Odporúčanie domáceho ošetrovania. Na záver ošetrenia je potrebné poradiť, ako sa doma správne starať o nohy, aby dobrý pocit z pedikúry trval čo najdlhšie. Pedikérka môže odporučiť zakúpenie niektorého z produktov, nesmie však kúpu vnucovať a nasilu presadzovať.
- Niektoré nohy si vyžadujú starostlivosť nielen počas letného obdobia, ale je nevyhnutné chodiť na pedikérske ošetrenia pravidelne. Pedikérka by po ukončení práce – prvej pedikúry mala vedieť odhadnúť optimálnu dobu, kedy je vhodné prísť na nasledujúce ošetrenie. Niektorí ľudia potrebujú pedikúru raz za mesiac, iní štvrťročne, ďalší dokonca týždenne.
- Po príchode domov by klient mal byť spokojný s ošetrením. Ak to tak nie je a po návrate domov má potrebu do úpravy nôh zasahovať, nebolo ošetrenie správne urobené alebo pedikérka neodkomunikovala daný problém svne. Je čas na zmenu pedikérskeho salóna!
(Vytvorené v spolupráci s Ing. Miladou Nádašiovou, prezidentkou Slovenskej podologickej spoločnosti a podologičkou z Centra pedikúry v bratislavskej Rači)