Môže otužovanie odhaliť skryté ochorenie, o ktorom neviete? Aké telesné prejavy pri otužovaní nie sú bežné a kedy spozornieť

Prečo otužilci chodia v skupine? Koľko môžu zostať v studenej vode? A kedy o sebe môžete vyhlásiť, že ste otužilec? Spýtali sme sa všeobecnej lekárky pre dospelých Jany Bendovovej, ktorá sa otužuje už šesť rokov a k plávaniu v studenej vode ju priviedli vlastní pacienti.

05.11.2023 08:40
shutterstock 1315811378 Foto:
Otužovanie má na ľudský organizmus pozitívny vplyv.
debata

Ako ste sa dostali k otužovaniu?

Vždy som bola zimomravá. Zima mi bola, len som si na studenú vodu spomenula. Dokonca som spávala v ponožkách. V tom čase už skupinka mojich pacientov pravidelne chodila plávať do jazera a volali ma, aby som si to vyskúšala. Opakovane som odpovedala vyhýbavo, až mi jeden z nich priamo povedal: Vy sa len vyhovárate, pani doktorka, myslím, že sa nikdy otužovať nepôjdete. To ma, samozrejme, naštartovalo.

Začať len tak od nuly asi nie je jednoduché…

Na začiatku mi veľmi pomohla kamarátka, ktorá už mala rok otužovania za sebou. Vysvetlila mi základné zásady a hlavne chodila dvakrát týždenne do jazera so mnou. Pravidelnosť je veľmi dôležitá, rovnako ako mať dobrého parťáka, raz sa nechce jednému, inokedy druhému, ale navzájom sa vieme potiahnuť.

Vyzdvihuje sa najmä pozitívny vplyv otužovania na imunitný systém. Máte s tým skúsenosti?

Mám pacientku, ktorá je učiteľkou v škôlke, často preto bývala chorá, trpela zápalmi dýchacích ciest, aj angínami. Odkedy sa otužuje, vidím ju v ambulancii len veľmi zriedkavo, skôr ju stretnem pri plávaní v jazere. V ambulancii sa otužilci cez zimu takmer neobjavujú a to je pre mňa dôkaz, že otužovanie naozaj funguje.

Čo prinieslo otužovanie vám?

Nebývala som často chorá ani pred tým, ale vnímam niekoľko iných benefitov, ktoré mi otužovanie prinieslo. Nebývam zimomravá a ponožky na spanie už nepotrebujem. Nemusím sa v chladnejšom počasí tak naobliekať, a keď mi je chladno, beriem to ako príjemný pocit a príležitosť otužovať sa aj mimo vody. Navyše som si všimla, že sa mi zlepšila psychická odolnosť na stres.

Prečo sme my ženy zimomravejšie?

Vyplýva to z našej telesnej konštitúcie, ale aj z toho, že mávame sklon k nižšiemu tlaku krvi a v dôsledku menštruácie častejšie trpíme chudokrvnosťou, a teda aj horším prekrvením rúk a nôh.

A čo taká alergia na chlad, nenahovárame si ju trochu?

Alergia na chlad nie je žiadny výmysel, ale seriózna diagnóza, ktorú potvrdí alebo vyvráti špecialista alergológ chladovým testom.

Napríklad s behaním na dlhé trate sa lepšie začína po 40-tke než v mladosti. Je to tak aj s otužovaním?

S otužovaním môže začať dospelý človek v ktoromkoľvek veku. S pandémiou prišla vlna zvýšeného záujmu a vtedy sa začali otužovať aj mnohí mladí ľudia. Súvisí to skôr s aktívnym prístupom k svojmu zdraviu, s pocitom, že chcem pre svoje zdravie niečo urobiť.

osteoporóza, ruka, bolesť kostí, ochorenie kosti Čítajte aj Hrozí vám v najbližších 10 rokoch zlomenina? Takto to zistíte za pár sekúnd

Prečo otužilci chodia do jazera spolu a nie osamote?

Otužovať sa v skupine je dobré z viacerých dôvodov. V prvom rade je to bezpečnostné hľadisko, aby vám vedela druhá osoba pomôcť, keby sa niečo stalo. Nezanedbateľným faktorom je aj motivácia. V skupine sa ľudia vedia podporiť, navzájom si poradiť či pochváliť sa: ako sme to dnes znova „dali“. V skupine môžete pozorovať aj „stádovitý efekt“. Keď vidíte ľudí pred sebou kráčať do studenej vody, vyberiete sa s väčšou odvahou aj vy.

Je pravda, že otužilým sa človek stáva až po dvoch rokoch? A čo to znamená byť otužilý?

Myslím si, že je to individuálne. Niekto udáva pocit väčšej odolnosti voči chladu už po pár mesiacoch otužovania, niekto neskôr. Možno je to aj o psychike. Keď si opakovane vyskúšate na vlastnej koži, že vám plávanie v jazere v decembri nespôsobilo zápal pľúc tak, ako vás varovali v detstve rodičia. Keď sa začnete menej „babušiť“ v zimných mesiacoch, pretože chlad prestane byť vaším nepriateľom.

Čo by sa stalo s človekom, ktorý nie je zvyknutý na chlad a padol by v zime do vody?

Takýto spôsob otužovania rozhodne neodporúčam. Náhle vystavenie sa chladu znamená pre telo šok – prudko stúpne tlak, zrýchli sa tep. Mladému zdravému človeku by to nemuselo uškodiť, ale niekomu s ochorením srdca alebo vysokým krvným tlakom by to mohlo privodiť aj infarkt. Navyše človek, ktorý nie je zvyknutý na chlad, by mohol prechladnúť.

Prečo otužovanie nie je vhodné pre ľudí so srdcovocievnymi ochoreniami?

Pre človeka, ktorý sa lieči na vysoký krvný tlak a má hodnoty tlaku v norme, je otužovanie bezpečné. Ostatní ľudia so srdcovocievnymi ochoreniami by sa mali poradiť so svojím lekárom. Studená voda spôsobí v tele zmeny v krvnom obehu, znamená to zvýšenú záťaž pre srdce a cievy – stúpne krvný tlak a zrýchli sa činnosť srdca, čo choré srdce a cievy nemusia zvládnuť. A k zmenám v krvnom obehu potom opäť dochádza pri vychádzaní z vody, vtedy hrozia chorým ľuďom kolapsové stavy.

Práca z domu Čítajte aj Namáhate si oči dlhými hodinami za počítačom, čítaním alebo šoférovaním? Tieto triky vám pomôžu trochu si uľaviť

Mohla by som pri otužovaní odhaliť nejaké skryté ochorenie, o ktorom neviem? Aké telesné prejavy pri otužovaní nie sú normálne?

Pri otužovaní, a to platí rovnako aj pri športe alebo saunovaní, je potrebné počúvať svoje telo. Dovolím si tvrdiť, že práve prostredníctvom otužovania sa mnohí ľudia naučia lepšie vnímať signály svojho tela. Treba však postupovať opatrne, krok za krokom, aby sa telo adaptovalo a otužovanie vám padlo na úžitok. Ak dodržiavate základné pravidlá, a napriek tomu sa počas otužovania alebo po ňom necítime dobre, točí sa vám hlava, je vám na odpadnutie, alebo vás niečo bolí, musíte to brať ako signál, že niečo nie je v poriadku. Vtedy odporúčam navštíviť svojho lekára, pretože napríklad bolesti hlavy môžu poukazovať na neliečenú artériovú hypertenziu.

Čo sa stane, ak neodhadnem svoje sily a ostanem vo vode dlhšie?

Potrebné je dodržiavať základné pravidlo – koľkostupňová je voda, toľko minút v nej pobudnem. V dvanásťstupňovej vode nemáte stráviť viac ako 12 minút, potom musíte ísť von. Často otužilci zažívajú pocit eufórie a myslia si, že by v studenej vode vydržali aj oveľa dlhšie, práve preto si musia čas sledovať. Naopak, ak už po 5 minútach cítite, že stačilo, treba vyliezť von. Je normálne, že naše telo a myseľ nie sú každý deň v rovnakom stave. Aj ja napríklad cítim, keď sa dobre nevyspím, alebo mám pred menštruáciou, že chlad znášam horšie. To je normálne, treba to prijať. Zdravé otužovanie nie je o pretekaní sa, kto vydrží v studenej vode dlhšie.

Ak som po otužovaní veľmi unavená, robím niečo zle?

Môže to byť signál, že niečo nie je v poriadku. Treba sa pozrieť na celú svoju životosprávu a nastavenie otužovania. Problém môže byť v nepravidelnosti – idete si do studenej vody zaplávať len občas, alebo nemáte dostatok spánku, ste preťažená v práci, vystresovaná. Môže to naznačovať aj nejaký zdravotný problém, ktorý sa takto začína ozývať.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #otužovanie #Jana Bendová