Linka 112 je jediná v SR, na ktorú je možné dovolať sa aj bez SIM karty. Tento rok 1. júla Slovensko oslávi 21 rokov od zavedenia tohto medzinárodného tiesňového čísla.
„Európsky deň čísla 112 (11. 2.) nám pripomína, že rýchla a efektívna reakcia v krízových situáciách je základným právom občanov. Práve linka je kľúčovým spojovacím článkom medzi občanmi a pomocou, ktorú štát môže poskytnúť v náročných situáciách,“ povedal štátny tajomník Ministerstva vnútra SR Patrik Krauspe.

Počet volaní na 112 stúpol
Na Slovensku funguje osem koordinačných stredísk integrovaného záchranného systému, ktoré zabezpečujú príjem a odozvu na tiesňové volania 24 hodín denne. V roku 2023 na čísle 112 zaznamenali spolu 994 182 volaní. V porovnaní s rokom 2022 sa obyvatelia Slovenska obracali na linku 112 častejšie, počet volaní narástol o viac ako 90 tisíc prípadov.
Číslo 112 slúži pre stavy tiesne, keď je bezprostredne ohrozený život, zdravie, majetok alebo životné prostredie a postihnutý je odkázaný na poskytnutie pomoci. Aby sa pomoc dostala na miesto udalosti vždy včas ku každému, kto ju potrebuje, je dôležité číslo 112 si nielen pamätať, ale aj správne používať.
Neoprávnené hovory trápia všetky krajiny v rámci EÚ, na Slovensku boli vlani bez reálnej udalosti takmer dve pätiny volaní (388 947). Najväčší počet neoprávnených volaní evidujú v Prešovskom kraji, najmenej v Žilinskom kraji.
Išlo najmä o prípady, keď občania zavolali omylom, prípadne po vytočení čísla 112 zostali ticho. Ďalej volali, aj keď neboli v tiesňovej situácii, ale sa chceli napríklad len porozprávať či hľadali informácie. Zaznamenali sa aj volania detí, ktoré si vytočením tiesňovej linky krátili čas, ale aj úmyselné zneužitia čísla 112.

Najviac volaní v Košickom kraji
Najviac vyťažené bolo vlani stredisko Košice (181 478 volaní). Nasleduje Prešov (160 480), Bratislava (144 960), Banská Bystrica (122 979). Za nimi sú Nitra (108 059), Žilina (97 496), Trnava (93 238). Najmenej volaní eviduje Trenčín (85 492). Najviac hovorov prichádzalo na číslo 112 v sobotu, najmenej v stredu.
Jedine číslo 112 je možné kontaktovať okrem volania aj prostredníctvom SMS a cez systém eCall vo vozidlách. V roku 2023 bolo na linke 112 prijatých 15 322 textových správ SMS, služba je určená najmä na privolanie pomoci pre sluchovo znevýhodnených alebo osoby, ktoré nemôžu volať.
Operátori tiež prijali 5 543 manuálnych volaní e-Call z automobilov vybavených touto palubnou jednotkou a 1 055 automatických volaní e-Call pri nárazoch, keď automobil sám odošle dátovú vetu s údajmi o polohe, type vozidla, smere jazdy a počte pasažierov na koordinačné stredisko integrovaného záchranného systému.