Ľudia sa v on-line poradni veľmi často pýtajú na interakcie nielen liekov, ale aj doplnkov stravy a zároveň my farmaceuti vieme, že často robia chyby. Prišli sme preto s liekovým auditom, ktorý chyby odhalí a zabráni prípadným nebezpečným komplikáciám. Až polovica našich zákazníkov, ktorí si liekový audit objednajú, nemá zvolenú správnu kombináciu liekov. To je moment, keď vieme, že poskytovanie takejto služby je dobrý krok, vysvetľuje farmaceutka.
Už keď služba vznikala, mali ste jasne definované, komu je určená, a dokázali ste predpovedať najčastejšie chyby?
Určite áno. Služba je primárne určená každému, kto užíva štyri a viac liekov dlhšie ako tri mesiace. Zákazníkmi sú väčšinou pacienti, ktorí konzumujú vyše 10 piluliek denne. Tu sa už končí zábava, pretože ich majú logicky predpísané od viacerých lekárov. Kontraindikácie sú viac ako isté. Typovo najčastejšie chyby sú užívanie dvoch liekov s rovnakou účinnou látkou, ale s iným obchodným názvom. To je bežná prax. Pacient v rámci tejto služby získa kompletnú kontrolu nad užívanými liekmi, informáciu, či je kombinácia v poriadku, alebo či sa objavujú interakcie, ktoré ovplyvňujú účinok liečby, ako správne lieky a doplnky stravy užívať, prípadne ďalšie informácie týkajúce sa životného štýlu. Pri pacientoch, ktorí užívajú osem, desať a viac liekov, nachádzame problémy takmer vždy.
Znamená to, že doteraz každý, kto si službu objednal, mal zle nastavenú liečbu?
Od spustenia služby som vypracovala mesačne priemerne štrnásť auditov. Pri polovici pacientov som zistila problém. Stal sa mi prípad, keď bol pacient predávkovaný opiátmi, ktoré mal predpísané od rôznych lekárov. Predávkovanie opiátmi môže mať naozaj fatálne následky.
Aký je priebeh a prioritný cieľ liekového auditu?
Liekový audit mi trvá, v prípade tých zložitejších, priemerne dve a pol hodiny. Primárnym cieľom služby bolo a je ponúknuť zákazníkovi starostlivosť a pocit istoty, že je všetko v poriadku a môže bez obáv užívať svoje lieky. K tomu patrí odhalenie vzájomnej interakcie liekov, ktoré pacient konzumuje, či sa účinok liekov vzájomným pôsobením posilňuje, alebo oslabuje, či spôsobujú nežiaduce účinky. Toto sú indikácie, keď situáciu treba riešiť. Záverečnou správou z liekového auditu sa môže proces liečby začať nanovo, upraviť, pretože vždy pacientovi napíšeme, či je potrebné kombináciu liekov riešiť s lekárom.

Deje sa to?
Spätná väzba zákazníkov, ktorí si liekový audit objednali, je skôr o rešpekte ísť s výsledkami za lekárom, ale sú aj takí, ktorí tak urobia. Pri jednom pacientovi ošetrujúca lekárka spolupracovala a liečbu na základe výsledku môjho auditu nastavila inak. V druhom prípade sa pacient u ošetrujúceho lekára nestretol s pochopením a ústretovosťou, keď chcel znížiť dávku užívanej liečby. Pritom to bol dôvod, prečo si vlastne dal audit vypracovať. Dokonca máme zákazníčku, ktorá si službu objednala, ale medzičasom má predpísaný nový liek a čakajú ju ďalšie odborné vyšetrenia, službu chce preto využiť opakovane. Ostatní zákazníci si viac-menej len chceli potvrdiť a overiť správnosť nastavenej liečby.
Hovoríme o spätnej väzbe. Ľudia majú väčšinou tendenciu písať a hovoriť o tom, čo nebolo dobré. Informujú vás aj o pozitívnej skúsenosti?
Jednou z prvých zákazníčok liekového auditu bola slečna, ktorá službu objednávala pre svoju babičku, pretože aj to je možné. Reakcia na seba nedala dlho čakať. Pridanú hodnotu videla aj v odporúčaní užívania doplnkov stravy a interakcií s potravinami, keďže lieky na zníženie cholesterolu, ktoré užíva (statíny), nie sú vhodné v kombinácii s grepmi. Na tieto veci ju vraj v kamennej lekárni nikdy neupozornili a za babičku veľmi ďakovala.

Pracuje sa ťažko s dôverou zákazníkov, ktorá je v prípade liekového auditu kľúčová?
Dôveru zákazníkov si budujem ako farmaceutka už 15 rokov. V on-line prostredí je to, samozrejme, ťažšie, ale naši zákazníci už zo skúsenosti vedia, že ich dáta sú v úplnom bezpečí. V prípade odborného poradenstva a chúlostivých zdravotných problémov má on-line priestor v porovnaní s kamennou lekárňou výhodu v omnoho väčšej diskrétnosti.