Taktiež stúpa počet poistencov, ktorí zareagujú na výzvu a sú ochotní odpovedať. Pacienti odovzdali 11-tisíc hodnotení, pričom dotazník sa pacientom, ktorí boli hospitalizovaní, posiela 60 dní po ukončení hospitalizácie (nie bezprostredne po prepustení). Hodnotilo sa známkami ako v škole – najlepšia je jednotka a najhoršia päťka. Ide o subjektívny pohľad pacientov, ktorí hodnotili nemocnice rozdelené do štyroch skupín:
- fakultné a univerzitné nemocnice
- všeobecné nemocnice
- špecializované zdravotnícke zariadenia
- ostatné zdravotnícke zariadenia
Hodnotí sa v troch rôznych kategóriách:
- zdravotná starostlivosť a spokojnosť s lekármi a so sestrami
- ubytovanie, strava a upratovanie (niečo ako „hotelové služby“ v zdravotníckom zariadení)
- spokojnosť s informáciami od zdravotníckeho personálu a zlepšenie zdravotného stavu po prepustení z nemocnice
Najlepšie hodnotené zariadenia boli v Bratislavskom kraji, najhoršie v Trenčianskom kraji. Z odborností bola najlepšie hodnotená onkológia v chirurgii.
V skupine fakultných a univerzitných nemocníc zvíťazil Národný ústav detských chorôb.
V skupine všeobecných nemocníc zvíťazila Nemocnica BORY.
V skupine špecializovaných zdravotníckych zariadení zvíťazilo Kardiocentrum Nitra.
V skupine ostatných zdravotníckych zariadení zvíťazila Gynekologicko-pôrodnícka nemocnica KOCH v Bratislave.
Hoci bývalo pravidlom, že ženy v prieskume hodnotili svoje skúsenosti prísnejšími známkami, teraz sa rozdiel medzi hodnotení oboch pohlaví takmer vytratil (1,43 ženy; 1,42 muži). Výraznú zmenu vidieť aj v hodnotení pacientov v závislosti od veku. Mladí ľudia od 18 do 30 rokov známkovali výrazne pozitívnejšie ako v predchádzajúcom roku. Zatiaľ kým v roku 2023 bola priemerná známka od pacientov vo veku 18–24 rokov 1,82, za rok 2024 to bolo 1,32. Pacienti od 25 do 30 rokov vlani uviedli v priemere známku 1,44, rok predtým 1,65.
„Tie prvé roky, keď sme vytvárali tento rebríček, boli reakcie negatívne hodnotených nemocníc veľmi kritické. Mal som mnoho stretnutí, ktoré neboli práve najpríjemnejšie s tým, že tento prieskum určite nie je objektívny ani reprezentatívny,“ hovorí člen predstavenstva ZP Dôvera Marian Faktor. „Druhá výhrada bola, že prieskum nehovorí nič o medicínskej odbornosti a vyspelosti nemocnice. Túto výhradu sme vždy potvrdili, lebo v našom rebríčku ide o subjektívny názor pacienta, ako pacient vníma nemocnicu a nie je to výsledok kvality zdravotnej starostlivosti. Pozitívna zmena za tie roky je, že už to nie je o spochybňovaní výsledkov prieskumu, ale nemocnice s negatívnymi známkami si radšej pýtajú detailnejšie informácie. Pýtajú sa, z ktorého oddelenia je negatívna známka, či sa týka skôr hotelových služieb, alebo personálu. Každej nemocnici, ktorá požiada o detaily z prieskumu, poskytneme potrebné informácie zo získaných dotazníkov,“ dodáva Marian Faktor.