Vitamín C užívajte preventívne, nie ako liek

20.11.2012 06:00
vitamíny
Ak chcete využiť vitamín C na posilnenie obranyschopnosti organizmu predovšetkým v chladnom ročnom období, musíte začať s jeho užívaním oveľa skôr, a to aj niekoľko týždňov pred očakávaným ohrozením. Autor:

Na jeseň sa začína chrípkové obdobie a medzi najčastejšie rady, ako si posilniť imunitu, patrí zvýšiť prísun vitamínu C. Holandský profesor Guy Van Elsacker však tvrdí, že význam vitamínu C je preceňovaný.

Rady lekárov a médií zameriavajúcich sa na životný štýl a zdravie sa zhodujú: imunitu vám posilní vitamín C. Zvýšte preto príjem ovocia a zeleniny, prípadne stavte na preparáty s dávkou tohto vitamínu. Existujú však prieskumy, ktoré dokazujú, že ak sa vitamín C podáva ako doplnok stravy vo forme vitamínových preparátov , jeho účinok je preceňovaný.

Túto skutočnosť naznačujú aj niekoľko rokov trvajúce výskumy, ktoré nepotvrdzujú žiadny priaznivý efekt v súvislosti s posilnením organizmu v boji proti voľným radikálom či v prípade ďalších chorôb. "Napriek pochybnostiam by som na vitamín C nezanevrela, patrí medzi najdôležitejšie vitamíny potrebné pre ľudský organizmus a zdraviu určite neškodí. Staviť treba na ovocie a zeleninu,“ hovorí všeobecná lekárka Milada Rožková.

Kedy je teda vitamín C účinný
Podľa lekárky sú najlepším zdrojom tohto vitamínu kvalitné ovocie a zelenina. V tejto forme je vitamín C pre organizmus prijateľný. Synteticky vyrobený vitamín C je pre telo menej efektívny. Farmaceutické spoločnosti často produkujú výrobky s vysokou koncentráciou vitamínu C, ale výrobky nemajú látky, vďaka ktorým by telo dokázalo plnohodnotne vitamín C spracovať a využiť. Prírodné formy C vitamínu sú podľa výskumu profesora Guy Van Elsackera lepšie ako tie syntetické.

Vitamín C je podľa neho účinný v boji proti prechladnutiu a chrípke, ale nie úplne. Ak chcete využiť vitamín C na posilnenie obranyschopnosti organizmu predovšetkým v chladnom ročnom období, musíte začať s jeho užívaním oveľa skôr, a to aj niekoľko týždňov pred očakávaným ohrozením.

Stavte na pomaranče
Príjem vitamínu C si zabezpečíte napríklad vtedy, ak budete jesť pomaranče. Pri lúpaní však neodstraňujte bielu šupku medzi kôrou a dužinou. Sú tam totiž uložené látky, ktoré podporujú maximálne využitie vitamínu C. Účinok vitamínu C zvyšuje napríklad aloe vera alebo acerola (ovocie známe ako barabadonská čerešňa). Toto obsahuje 30– až 50-krát viac vitamínu C ako napríklad citrón.

Ako prevenciu môžete užívať vitamín C so zinkom. V prípade, že už s nádchou alebo chrípkou bojujete, nie je užívanie vitamínu C ani zinku vhodné. Tie sa naozaj hodia len na posilnenie imunity ešte pred prepuknutím choroby. Podľa lekárov je pravda, že vitamín C môže znížiť intenzitu a dobu trvania ochorenia, má priaznivý vplyv na rekonvalescenciu a navyše znižuje hladinu cholesterolu a krvného tlaku. Podporuje tiež lepšie vstrebávanie železa a predovšetkým zneškodňuje škodlivé voľné radikály. Tlmí aj alergické reakcie.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku