Rehabilitačný tanec port de bras. Má prvky baletu, no naučí sa ho každý

18.07.2011 13:30
inštruktorka Katarína Horváthová
Inštruktorka cvičenia port de bras Katarína Horváthová. Autor:

Port de bras jej do života prišiel po dlhoročnom trénovaní aerobicu. Nastala chvíľa, keď už nemala chuť a čas vymýšľať stále nové choreografie.

„Sú ľudia, ktorí to majú v krvi, ja som k nim asi nepatrila,“ vysvetlila inštruktorka Katarína Horváthová. S týmto cvičebným programom sa zoznámila na kongrese. Vyskúšala ho a hneď hľadala na internete možnosti školenia.

Ide o posilňovacio-strečové cvičenie s opakujúcimi sa nenáročnými choreografiami. Kým pri aerobicu sa cvičí povedzme 50 minút a zvyšných desať sa strečuje, tu sa strieda pohyb so strečom celých 60 minút. Katarína s cvičencami piluje mesiac jednu choreografiu s drobnými zmenami.

„Na prvej hodine nevnímajú, čo cvičia, sústredia sa na pohyb, dýchanie, na to, čo nasleduje, takže si ju neužijú. Na druhej hodine už približne vedia, čo ich čaká, na tretej si lepšie pamätajú cviky a štvrtú si už vyslovene užijú.“ Aj tieto choreografie sú však niečim „okorenené“, napríklad pozíciami z jogy alebo posilňovacími cvičeniami. Veď keby to bolo stereotypné a navlas rovnaké, nikoho by to dlho nebavilo, doplnila Horváthová.

Za vznikom port de bras stoja dvaja aerobicoví prezentéri a dlhoroční priatelia – ruský choreograf Vladimir Snezhik a španielsky fyzioterapeut Julio Pappi. Tanečné a rehabilitačné prvky spojili do sekvencií, ktoré učia na školeniach. Zatiaľ sú jediní, ktorí môžu na port de bras vydávať certifikáty. Kataríne viac vyhovuje štýl Španiela. S posilňovacími, tanečnými aj strečovými prvkami, dynamika v statike. „Dynamický pohyb je tanečný, posilňovací a strečový sú pomalé, ale dajú sa zrýchliť,“ upresnila.

Port de bras si na Slovensku získal najmä ženy, no v zahraničí sú cvičencami aj muži, dokonca aj inštruktormi. Keďže sa neodporúča cvičiť každý deň (maximálne dvakrát do týždňa), vnímajú ho ako doplnkové cvičenie k aerobicu, joge alebo pilatesu. Sú aj takí, ktorí sa port de bras venujú namiesto tancu, resp. je pre nich alternatívou. Obsahuje totiž prvky baletu aj klasického tanca, no nováčik naň nepotrebuje žiadnu prípravu.

„Naučí sa to každý,“ presviedča Horváthová a dodáva, že ani zdravotné ťažkosti či tehotenstvo nie sú prekážkou. Za všetko hovorí skutočnosť, že v Rusku plánujú cvičiť port de bras s hendikepovanými. Pre nich bude znamenať rehabilitáciu.

Iný ako ostatné cvičenia je port de bras aj v tom, že sa celú hodinu využívajú okrem spodných partií aj vrchné – hrudník, chrbát, vzpriamovače trupu na chrbte a ramená. (Výraz „port de bras“ je francúzsky a znamená držanie ramien). Každý jeden pohyb je pohyb rukou a telom. Port de bras podporuje lymfatický systém, rozvíja koordináciu, spevňuje a naťahuje svaly celého tela – chrbát, brucho, ramená a nohy. Výsledkom cvičenia je krásne držanie tela.

Katarína Horváthová (31) pochádza z Nitry. Okrem port de bras sa venuje pilatesu a power joge.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku