Uvoľnenie pre chrbát na štyri písmená: DREP

, 04.12.2014 06:00
chrbát, drep, trh
Ilustračné foto. Autor:

Sedíme a zas len sedíme. Porozmýšľajte, kedy ste si naposledy čupli? Alebo vám to už vaše kolená a hmotnosť neumožňujú? V minulosti, keď ešte ľudia nemali na čom sedieť, "sedeli" v drepe. Bola aj to je relaxačná, odpočinková aj pracovná pozícia. Najmä v balkánskych kultúrach či v niektorých častiach Ázie je drep obľúbenejší ako sed. V Európe je táto poloha slúžiaca na uvoľnenie chrbta takmer zabudnutá.

Jedným z dôvodov, prečo sa náš chrbát tak namáha, je fakt, že príliš veľa sedíme. Sed pre chrbticu nie je až taký relaxačný, ako si mnohí myslia. „Sily, ktoré sa prenášajú nadol cez našu chrbticu a zadok, keď sedíme na stoličke, sú nesmierne veľké,“ píše sa v knihe Jima a Phila Whartonovcov Zdravý chrbát. „Sedenie môže v skutočnosti náš chrbát namáhať ešte viac. Stláča stavce a unavuje svaly. Môže mať škodlivé účinky na spojivové tkanivo.“

Ako ľudské bytosti máme do vienka danú schopnosť odpočinúť si a dosiahnuť uvoľnenie od státia – vznikla dlho predtým, ako boli vynájdené stoličky. Naše telo je skonštruované tak, aby potrebný odpočinok a uvoľnenie dosiahlo v drepe. V cudzine, najmä v balkánskych, niektorých ázijských či afrických krajinách, vidíme mnoho ľudí, ktorí oddychujú v drepe. Drep totiž uvoľní držanie tela a pretiahne chrbticu tak dobre ako máločo iné. Európan si však len spomenie na nenávidené šliapacie turecké záchody a na čelo mu vyrazí studený pot…

„Keby som mal každému bez rozdielu naordinovať pozíciu alebo pohyb, ktorý mu prospeje, tak to bude drep,“ tvrdí propagátor pohybu z Česka Petr Ružička, ktorý začal skúmať ľudské telo po zranení chrbtice v roku 2004 a dnes je organizátorom seminárov na tému pohybu, stojky, zdravých kolien, ramien bez bolesti či účastník Movement campu 2013. Keď napísal článok na tému drepu s názvom Židle chudého muže, v priebehu troch mesiacov zaznamenal takmer 12-tisíc prečítaní. Ľudia sa pýtali, komentovali i kritizovali. Samozrejme, aj v knihe Zdravý chrbát sa píše, že do drepu treba ísť, iba ak má človek zdravé kolená, pretože tie nesú celú hmotnosť a počas drepu sú v maximálnej flexii. Takisto musí byť človek schopný z drepu sa postaviť. Na niektorých klinikách sa drep používa na overovanie funkčnej spôsobilosti chrbta. Celý článok o drepe možno nájsť na petrruzicka.com v časti Blog, kde sú aj fotografie rôznych podôb drepu.

Vo Vietname či v Číne 90-roční starčekovia hrajú šach v drepe, pijú čaj, pracujú. „Drep je pozícia, ktorá telu nesmierne prospieva, bedrá klesnú pekne k zemi, kolená sa dostanú do uhla, ktorý ich posilní,“ tvrdí Ružička. „A napokon aj členky, opomínaná štruktúra, ktorá potrebuje mať dostatočnú dorziflexiu, keď sa uhol medzi lýtkovou kosťou a priehlavkom pekne zatvára. Premietnite si svoje dni a zistíte, že ubehnú aj týždne, keď sa uhol v kolenách dostatočne neuzavrie, stehná sa nepriblížia k hrudníku – a mobilita v bedrách utrpí – o členku ani nehovoriac, najmä, ak nosíte podpätky…“

Drep je pozícia, ktorá telu nesmierne...
Drep je pozícia, ktorá telu nesmierne prospieva, bedrá klesnú pekne k zemi, kolená sa dostanú do uhla, ktorý ich posilní. Autor: SHUTTERSTOCK

Takže kolená na šírku pliec, predpažiť, natiahnuť sa za rukami, mierne predkloniť trup a pomaly krčiť kolená. Obe chodidlá sú na zemi, v nijakom prípade sa nestavajte na špičky! Do úplného drepu sa človek dostane vo chvíli, keď sa dotknú zadné strany stehien a lýtok. Päty spočívajú na zemi, ruky držte voľne pred sebou, napr. s lakťami na kolenách, aby ste sa neprevážili dozadu. Ak chcete viac istoty, položte pred sebou dlane na zem (ruky medzi kolenami). Drep do krajnej polohy sa nazýva „fáza úplného zrútenia“. Ak sa vám ho podarí zvládnuť, získate výborný spôsob odpočinku. Ružička: „Drepy by som odporučil ako cvik číslo jeden každému. Až budete starší, oceníte ho.“

Proti bolesti chrbta môžu pomôcť „béčka“

Bolesť chrbta je jednou z najčastejších príčin práceneschopnosti. „Je to trest za to, ako macošsky sa správame k našej chrbtici. Sedavý spôsob života, jazdenie autom, málo pohybových aktivít, nesprávne držanie tela, nesprávne pohybové vzorce pri práci – to sú najčastejšie príčiny bolesti chrbta,“ hovorí MUDr. Peter Makara, prezident Slovenskej spoločnosti všeobecného praktického lekárstva SLS. Z prieskumu v ambulanciách členov Slovenskej spoločnosti všeobecného lekárstva vyplýva, že tento problém trápi deviatich z desiatich Slovákov.

Ľudia siahajú pri bolesti najčastejšie po liekoch proti bolesti, analgetikách. Analgetiká však neriešia príčinu bolesti. V slovenských ambulanciách praktických lekárov a špecialistov sa mesačne predpíše viac ako 150-tisíc balení nesteroidných analgetík. Málokto si však uvedomuje riziká, ktoré tieto lieky so sebou prinášajú. Málokto takisto vie, že svojmu ubolenému chrbtu môže okrem pravidelnej rehabilitácie (nie v akútnom štádiu bolesti) pomôcť liečebnými dávkami vitamínov zo skupiny B. Ide predovšetkým o trojicu B1, B6 a B12. Toto vzácne trio umožňuje zníženie dávky nesteroidného analgetika na polovicu pri zachovaní toho istého protibolestivého účinku! Je však dôležité užívať liek, ktorý obsahuje dostatočne vysoké, a teda liečivé dávky vitamínov skupiny B. V prípade výživových doplnkov nie je garantovaná dávka účinných vitamínov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#chrbát #bolesť chrbta #drep
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk