Fasciálny tréning: Spevnite svoje spojivové tkanivo!

, 16.09.2017 11:55
masáž
Doteraz najznámejšou formou fasciálneho tréningu bola masáž. Masáž je pasívnym vplyvom na fascie. Autor:

Fasciálny tréning je v súčasnosti moderným trendom v magazínoch a fitnesových štúdiách. Začalo sa o nich dokonca hovoriť ako o najvýznamnejšom zmyslovom orgáne ľudského tela - o akomsi šiestom zmysle. Hustota zmyslových buniek vnímajúcich bolesť a pohyb je vo fasciách niekoľkonásobne väčšia ako vo vlastnom svale.

Čo je to fascia? Ak rozpolíte grapefruit a pozriete sa na jeho vnútro, získate dokonalú predstavu detailného vetvenia a sieťového usporiadania fascií. Vidíte veľa malých komôrok oddelených tenkými bielymi vrstvami a aj hrubý a pevný obal pod vonkajšou šupkou, ktorý tomuto plodu dodáva tvar. Rovnakým spôsobom fascie obaľujú naše svaly a svalové bunky. Vnútri svalu sa starajú o hladký prenos sily a ukrývajú množstvo receptorov bolesti a pohybu, preto sú veľmi citlivé. Okrem toho telu poskytujú oporu a stabilitu. Výdatne podporujú našu rovnováhu.

Fascie si teda treba predstaviť ako celotelové tkanivo, ako určitý druh siete, ktorá prechádza jednotlivými časťami tela a navzájom ich spája. Dlhá a citlivá chrbtová fascia sa napríklad tiahne od päty cez celú zadnú stranu chrbta až po čelo. Priveľké napätie v lýtku môže dokonca viesť k bolesti v oblasti drieku. Zmeravené plece vyvoláva bolesť v šiji a pri dlhšom trvaní môže viesť k bolesti hlavy. Uvedomovať by si to mali najmä ľudia trpiaci na migrény – pravidelným tréningom fascií možno za určitých okolností dostať úporné bolesti pod kontrolu.

Doteraz najznámejšou formou fasciálneho tréningu bola masáž. Masáž je pasívnym vplyvom na fascie. Spojivové tkanivo si však v prvom rade vyžaduje aktívnu starostlivosť, iba vtedy môže fungovať tak, ako má. Takže najprv tréning a potom masáž. „Pri fasciálnom tréningu nejde o nový druh športu. Podobne ako mačka, ktorá sa niekoľkokrát denne preťahuje a naťahuje, aj my môžeme z pravidelného a častého fasciálneho tréningu v bežnom živote iba profitovať,“ píše sa v knihe Fasciálny tréning, kde možno nájsť niekoľko tréningových programov od cvikov na pracovisku cez zameranie na chodidlá až po stabilný chrbát. „Netreba sa vyhýbať ani tréningu pri písacom stole či na pracovnej ploche. Mnohé cviky sú jednoduché a ľahké, ale aj mimoriadne účinné.“

Mimoriadne veľa receptorov bolesti sa nachádza na veľkej chrbtovej fascii – v oblasti driekových stavcov. Práve tam sa najviac prejavuje a pociťuje bolesť chrbta. Ak sa naučíme trénovať naše fascie, pri bolesti chrbta sa vynorí veľa možností nápravy. Cviky a rozličné pohyby sa postarajú o väčšiu pružnosť a kĺzavosť spojivového tkaniva, redukuje sa vznik bolesti a povzbudí sa proces látkovej výmeny, čo vedie k zmierneniu napätia vo svaloch, šľachách a väzoch. Šľachy a väzy sú pevnejšie a odolnejšie, ak sa aktívne využívajú správnym spôsobom. Preto sa pri tréningu fascií do značnej miery využívajú aj strečingové cviky a pohyby.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#masáž #grapefruit #fitnes #fascia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk