Takto optimálne využijete kofeín pri športe

, 06.11.2018 06:00
káva, kofeín, stimlulant
Kofeín pôsobí predovšetkým stimulujúco na psychiku. Autor:

Naša obľúbená šálka kávy nás údajne povzbudzuje pri športe.

Dáva to zmysel. Kávičkári či milovníci čaju sú zriedkakedy unavení a majú viac energie. Je to vedecky podložené. V rozsiahlej štúdii bol preskúmaný aj pozitívny vplyv kofeínu na našu zdatnosť.

Čo je kofeín?

Kofeín je prírodná látka, nachádzajúca sa v listoch, semenách a plodoch viac ako sto rôznych druhov rastlín na celom svete, patrí do skupiny metylxantínov. Najznámejšími zdrojmi kofeínu sú káva, kakao, čajové lístky a kolové orechy. Okrem toho sa kofeín pridáva aj do takzvaných energetických nápojov a tiež liekov, ako sú napríklad výrobky proti chrípke či prechladnutí.

Ako pôsobí?

Kofeín má široké spektrum účinnosti. V malých dávkach pôsobí predovšetkým stimulujúco na psychiku – zlepšuje koncentráciu a odstraňuje príznaky únavy, v krátkom časovom horizonte môže pozitívne ovplyvniť výsledky počas skúškového obdobia. Kofeín vo vyššej dávke má tiež vplyv na kardiovaskulárny systém. Pri jeho užívaní bije srdce častejšie a intenzívnejšie, zvyšuje pulz a krvný tlak. Zvýšenie krvného tlaku je však minimálne a vyskytuje sa najmä u ľudí, ktorí na kofeín nie sú zvyknutí.

Tréning a kofeín

V rámci štúdie univerzity v Queenslande sa ukázalo, že ľudia, ktorí denne vypijú jednu alebo dve šálky čaju či kávy, odcvičia odporúčané zaťaženie mierneho či intenzívneho tréningu skôr ako tí, ktorí tieto nápoje konzumujú zriedka. Kofeín vraj znižuje aj riziko cukrovky druhého typu, demencie a niektorých druhov rakoviny, vysvetlila autorka štúdie Tina Skinner. Dobrovoľníci, ktorí pili denne jednu či dve šálky kávy, mali vyššiu pravdepodobnosť, že dosiahnu odporúčanú úroveň cvičenia, o 17 percent. U tých, čo pijú denne jednu až dve šálky čaju, to bolo až o 13 až 26 percent.

Ako optimálne využiť kávu pri športe

Po polhodine
Trénujte 30 minút po konzumácii kofeínu – hoci pôsobí asi štyri hodiny, jeho najväčší účinok prichádza oveľa skôr.

Pite dosť vody
To, že káva dehydruje, je už známe. No kofeín pôsobí najlepšie, keď je telo hydratované. Takže uistite sa, že ste vypili dosť vody predtým, ako si vychutnáte svoje dvojité presso.

Pozor pri prázdnom žalúdku
Ak zistíte, že váš žalúdok reaguje citlivo na kávu nalačno, radšej predtým niečo zjedzte.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#únava #šport #krvný tlak #koncentrácia #kofeín #energia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk