Beh v zime? S týmito tipmi to zvládnete

Stačí správna obuv, vybavenie a pár pravidiel a behať môžete, aj keď je vonku chladno.

, 31.01.2020 06:00
beh, alkohol, zima Foto:
Ak chodíte behať pravidelne, zaobstarajte si špeciálne bežecké tenisky na zimu, investícia sa určite oplatí.
1

Vhodné oblečenie pri behaní v zime

Dôležitá je hlavne kapucňa a rukavice, pretože pri nižších teplotách nám najviac tepla uniká práve z nezakrytej hlavy. Funkčné tričko by sa malo nosiť na holom tele, pretože prenáša vlhkosť z potenia smerom von. V závislosti od toho, ako je chladno, odporúča sa jedna až dve vrstvy podľa cibuľového princípu, pričom navrch prichádza ešte vetruvzdorná bežecká bunda. S odnímateľnými rukávmi je ideálna najmä na prechodné obdobie. Ak bundu ešte len zháňate, uistite sa, aby mala reflexné prvky. Ak chcete behať v nerovnom teréne, budete potrebovať aj čelovku. Vďaka nej môžete zabrániť nepríjemným a často zdĺhavým zraneniam väzov a kĺbov.

Dlhé nohavice

Nemusia to byť vždy dlhé nohavice, avšak odporúča sa aspoň trojštvťová dĺžka, aby sme ochránili kĺby pred zápalom a prechladnutím. Prechod na dlhé nohavice závisí nielen od teploty (pod desať stupňov je ešte dosť chladno), ale aj od vlastných pocitov. Stačí používať zdravý rozum a počúvať svoje telo. Na začiatku tréningu môže byť ešte trochu chladno, len čo začnú svaly a krvný obeh pracovať, začne ustupovať. Dôležitým faktorom je vietor. Čím fúka silnejšie, tým rýchlejšie sa telo ochladzuje, preto je potrebné dlhšie oblečenie.

Správna obuv

V zime je povrch často vlhký, preto je dôležité, aby bola obuv vodotesná. Myslite na to, že mokré chodidlá znamenajú riziko prechladnutia, netreba to podceňovať. Ak chodíte behať pravidelne, zaobstarajte si špeciálne bežecké tenisky na zimu, investícia sa určite oplatí.

Beh pri nízkych teplotách

Ak začnete behať na jeseň alebo jednoducho po lete neprestanete, telo si na nižšie teploty zvykne ľahšie. Problematické je pre zdravého človeka behať iba pri teplote mínus desať stupňov, telo už vtedy nedokáže dostatočne zohriať vdychovaný vzduch. Ľudia s astmou by mali byť zvlášť opatrní. Najlepšie je dýcha nosom. Mimochodom, strečing by sa nemal robiť pri nízkych teplotách vonku, vzniká nebezpečenstvo prechladnutia. Lepšie je natiahnúť svaly v teple, po horúcej sprche alebo kúpeli. Podporí to krvný obeh, zmierni bolesti svalov a zabráni prechladnutiu.

Správny tréning v zime

Pomalý beh je ideálny. Pri nízkych teplotách by ste mali voliť dlhšie jednotky – týmto spôsobom budete trénovať srdcovo-cievny systém a zlepšíte metabolizmus tukov. Ak máte pred sebou tréningový cieľ, napríklad maratón, mali by ste si beh naplánovať aspoň dvakrát týždenne, aby ste boli pripravení na vytrvalosť.

Správna výživa po behaní

Najmä v zime je na mieste venovať zvýšenú pozornosť kvalite jedla, podporíte tým regeneráciu a znížite riziko infekcií. Zimná strava by mala byť bohatá na bielkoviny, vhodný je napríklad sójový alebo quinoa šalát. Celozrnné produkty poskytujú potrebnú zásobu energie, citrusové plody a zimná zelenina, napríklad kapusta, dodajú telu vitamíny. Dobrým tipom je zázvor. Ázijský koreň zahrieva zvnútra, pôsobí protizápalovo a pomáha pri bolesti svalov. Nakrájajte si plátky z koreňa a zalejte horúcou vodou. Pridajte šťavu z citróna a oslaďte medom. Tento nápoj bez alkoholu je prevenciou pred prechladnutím.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #zima #zázvor #prechladnutie #chodidlá #beh #Astma