Michael Achberger: Pri cvičení vonku vieme svaly zapojiť komplexnejšie ako vo fitnescentre

, 17.05.2020 00:52
Michael Achberger
Michael Achberger. Autor:

Možno už v najbližších dňoch otvoria fitnescentrá svoje brány, ale to neznamená, že sa do nich vrátia okamžite všetci. Už niekoľko týždňov sú tí menej leniví odkázaní na iné formy cvičenia. O pohybe doma alebo v prírode hovoríme s fitnestrénerom Michaelom Achbergerom.

Aké majú alternatívy tí, ktorí sa potrebujú či chcú hýbať?

Kto bol zvyknutý cvičiť, chce nejakým spôsobom fungovať ako predtým. Aj ja využívam externé možnosti, aké sa len dajú. Voľné bývajú mnohé vonkajšie preliezky, kde môžeme s minimálnym náradím, ako sú expandery alebo závesné popruhy TRX, robiť veľké množstvo cvikov. Potom sú kardio aktivity ako beh, rýchla chôdza, jazda na bicykli. Nie všetko funguje na sto percent, ale ak človek cvičí pravidelne, určite si aspoň nejakú úroveň svalovej hmoty a kondíciu udrží. A svaly posilní trochu iným spôsobom.

Ľudia sú zvyknutí na fitnescentrá, tam majú všetko pod nosom. Sú v nich stroje a návody, vedia, čo majú robiť, ako cvičiť. Nemusia ani len tušiť, kde sa nachádzajú vonkajšie priestory na cvičenie. Ako ich nájsť?

Zoznam vonkajších športovísk už možno niekto spracoval, ale nikde som ho nevidel. Viem, kde žijem, približne poznám, čo je v mojom okolí. V každom meste sa priestor na cvičenie nájde, aj keď uznávam, že niekde za ním treba ísť aj trochu ďalej.

Prídem na ihrisko, kde sú preliezky, hrazdy, ale nemám s tým skúsenosť. Ako sa zorientovať, ak som doteraz necvičil, alebo cvičil iba na strojoch vo fitnescentre? Ak by som si chcel kúpiť nejakú pomôcku na vonkajšie cvičenie, čo si mám zaobstarať?

Ak človek nejako cvičí, už asi vie, ako používa svaly. Vie, aký pohyb vykonávať. A niečo podobné by mal cvičiť aj v exteriéri. Ak nemá fantáziu, stačí použiť internet. Slovenskí alebo zahraniční youtuberi ukazujú pomerne podrobné návody, stačí si ich pozrieť, stiahnuť a cvičiť podľa nich aj celé tréningy. Fungujú heslá ako cvičenie s expanderom, benchpress s expanderom, workout at home. Je toho veľa a videá sú veľmi názorné.

Michael Achberger.
Michael Achberger. Autor: archív Michaela Achbergera

Čo sa týka pomôcok, odporúčam expander. Nie jeden univerzálny, ale vo viacerých obtiažnostiach, lebo ten najpevnejší nemusím zvládnuť pri cvičení ramien a naopak, s iným by som to mal príliš ľahké pri tréningu svalov na nohách. Ak ich je teda aj viac, stále sa pohodlne zmestia do vrecúška. Osobne používam aj závesný systém TRX, s ktorým si viem precvičiť celé telo. Návody ako sú takisto na internete. Na doma odporúčam aspoň dva, tri kettlebely, až tak veľa miesta nezaberú. Ak si niekto kúpi činku, neurobí zle, ale tá mu môže byť po otvorení fitnescentier doma zbytočná.

Veľa sa hovorí o rúškach. Ak cvičíme vonku – s rúškom alebo bez?

Celkovo sa odporúča cvičiť s väčším množstvom kyslíka, čo je efektívnejšie aj z hľadiska spaľovania, aj z hľadiska sily. Pri cvičení doma rúško, samozrejme, netreba, dôležité je dobré vetranie. Efektívnejšie je cvičenie vonku. Asi nikdy nebudete na preliezkach sám, takže rúško je tam potrebné, ale ak vieme byť niekde v prírode sami, môže ísť dole. Z hľadiska dýchania je určite obmedzujúci faktor. Niektoré cvičenia sú kondične náročnejšie a rúško obmedzuje určité percento kyslíka, ktorý sa dostáva do tela. Teraz to možno až tak necítime, ale v teplotách bližších k tridsiatke to bude ťažie. Pravidelne jazdievam na bicykli a cítim, že niekedy by som potreboval kyslíka viac. Tam kde sú ľudia, si rúško nechávam na sebe.

Nemusíme sa báť z hľadiska hygieny cvičiť na vonkajších športoviskách, preliezkach, kde je teraz viac ľudí ako zvyčajne?

Kto sa bojí, môže cvičiť v gumených rukaviciach, ale budú sa mu potiť ruky. Ale ani samotné fitko nie je extra hygienické prostredie a tiež sa činky neutierajú po každom cvičení. Ak sa aj pri cvičení na preliezkach dodržiava hygiena, na utieranie potu máte uterák, umyjete si po skončení ruky a nejdete hneď jesť, tak by som sa nebál.

Michael Achberger.
Michael Achberger. Autor: archív Michaela Achbergera

Do akej miery vie človek nahradiť fitnescentrum cvičením vonku?

Z hľadiska využitia svalov aj na 100 percent, z hľadiska sily možno 80 a menej. Vidím to aj na sebe, sila mi klesla. Nikto si von nenosí stokilové činky, ktoré dvíhal vo fitnescentre. Vonku ale vieme zapojiť svaly komplexnejšie ako pri cvičení na strojoch vo fitku.

Keď sa všetko, možno už o pár dní, vráti do normálu, naplnia sa fitnescentrá, alebo v nich bude menej ľudí, lebo sa naučili cvičiť vonku?

Aj zvyčajne sa fitnescentrá v lete vyprázdňujú, lebo sa cvičí či pláva vonku. Skalní sa, samozrejme, vrátia, ale budú aj takí, čo sa budú báť ísť hneď po otvorení cvičiť. Davy vo fitnescentrách nečakám, do štandardu sa to naplní koncom roka.

Spomínali ste youtube, vy sám na ňom prezentujete cvičenie vo dvojici s hercom s Viktorom Horjánom. Ako došlo k vašej spolupráci a aké sú ohlasy?

S Viktorom sa poznáme už dlhšie. Divadlá sú zavreté, zrazu mal čas, tak som ho oslovil. Ohlasy sú pozitívne, naši diváci reagujú aj na výzvy, ktoré im dávame. Mám pocit, že takáto forma ľudí motivuje viac. Možno z toho raz vznikne aj skupinové cvičenie.

Ľudia cvičia, lebo okrem toho, aby sa dobre cítili, chcú aj dobre vyzerať. Niektorí chcú nabrať svalovú hmotu, iní potrebujú schudnúť. Čo odporúčate v tomto období?

Robiť to, čo predtým. Tí, čo chcú schudnúť, budú viac využívať aeróbne cvičenia v rámci kardio tréningu – beh, bicykel, korčule. Kto chce nabrať, alebo aspoň udržať svalovú hmotu, bude využívať silové cvičenia v rámci možností, ktoré má. Nebude to rovnako efektívne, ale aspoň sa udrží, prípadne nepriberie toľko, ako keby nerobil nič a čakal návrat do normálu.

Má zmysel brať doplnky výživy aj teraz, keď výkony vonku nie sú také efektívne?

Bielkovinové produkty len zvyšujú výživový profil bežného stravovania. Skôr by som možno z bežného stravovania ubral, jedol viac menejkalorických potravín a bielkovinové produkty by som nechal na pôvodnej úrovni. Menej sa hýbeme, niekto ani nepracuje, alebo pracuje z domu, kalorický výdaj je nižší ako zvyčajne. Stimulanty a spaľovače by som vysadil, to by bolo v tomto období skôr na škodu.

Cvičíme vonku, teplota stúpa, ako je to s pitným režimom? Koľko vody si so sebou vziať na jeden tréning?

Čím vyššia teplota, tým väčší príjem vody. Treba teda pridať, aj o pol litra vody viac ako zvykneme. Ak človek cvičí vonku hodinu, 750 mililitrov by malo stačiť. Väčšinou ľudia idú potom domov, kde sa voda doplniť dá. Ak si niekto vezme liter, nič zlé neurobí, ale zase veľa vody môže byť pri cvičení už zaťažujúce.

Trénerov je veľa, propagujú sa na sociálnych sieťach. Každý z nich tvrdí, že vie, ako trénovať, vedia všetko o výžive, pripravia tréningový aj stravovací plán. Ako si ale naozaj vybrať dobrého trénera, aby človek cvičil a prípadne aj jedol kvalitne?

Ak hľadáte trénera, vyberajte podľa odporúčania, nie naslepo. V tomto období je to trochu ťažšie, lebo vo fitku si viete všimnúť, ako tréner funguje v praxi a spýtať sa jeho zverencov, či sú spokojní, vidieť, aký progres robia. Pozrite si osobnú históriu trénera, referencie, profil, aké sú jeho názory a či sa s nimi viete stotožniť. Určite neplatí skutočnosť, že ak má tréner dobrú postavu, vie aj dobre trénovať.

Michael Achbereger (34)

Kondičný a fitnes tréner, zameriava sa na rozvoj tela a svalových funkcií. Ako osobný tréner pracuje vyše 12 rokov. Výživový poradca, má vlastný blog, najmä o zdravej výžive. Momentálne trénuje v Cityfitness Petržalka.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Michael Achberger #koronavírus #fitnescentrum #cvičenie doma
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku